Setpoint Florence

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Florence

Re: Setpoint Florence

Bericht door Florence »

Dag Kiek,

Wil een testje uitvoeren, en morgen eens met de levothyroxine laten prikken.
Kijken wat dit doet. De 50 levo.
Hoeveel uur na het slikken is er de piek te verwachten?
Ik kan prikken tussen half negen en negen uur.
Ik dacht rond half zeven de levo te slikken.

Groet, Florence
Kiek

Bericht door Kiek »

Ca. 9 uur prikken is dan een goed idee, Florence.

Je kunt je afvragen of 50 µg bij een subklinische hypothyreoïdie voldoende FT4-effect zal hebben om een stijging zichtbaar te maken.
Want misschien verdunt de 50 µg (=effectief max. 40) levothyroxine te snel met de bestaande uitscheiding van de T4 van je nog werkende schildklier.
Misschien is zo'n piek in die situatie niet te pakken.
Maar mogelijk is na 2 uur (na inname van 50 µg) de TSH dan wel lager te pakken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Heb de uitslag vandaag al binnen, Kiek.

Ft4 20. TSH 1.4

Dit na 50 levo om half zeven geslikt en half negen geprikt.
Vind het zelf nogal een forse stijging.

De vorige meting 6weken geleden was zonder levo Ft4 16.3. TSH 2.8
Misschien toch weer minderen.?

Wat denk jij?

Groet , Florence
Kiek

Bericht door Kiek »

Een stijging van FT4 van 16.3 naar 20 pmol/l op 50 µg is niet te bevatten, Florence.
Dat kan een dosis van 50 µg niet bewerkstelligen.
Zou je schildklierweefsel tegenwoordig wat heftiger aan de gang zijn dan voorheen?

Je TSH is volgens verwachting binnen de perken gedaald van 2.8 naar 1.4 mU/l.
Misschien is het beter dan alleen de TSH te meten en daarop te sturen.

Dag!
Kiek
Florence

Bericht door Florence »

Hallo Kiek,

Zijn er onderzoeken bekend voor wat betreft wat doseringen levothyroxine doen?
Ik kan ze niet vinden.

Wat is de stijging gemiddeld na inname?

Er zijn genoeg mensen op het forum die aangeven zich al beter te voelen bij de start van 25 levothyroxine.
Het moet toch iets doen?

Flo
Kiek

Bericht door Kiek »

Dat kleine beetje van 25 µg schudt het eerste uur de boel misschien een heel klein beetje op. Een rimpeltje van max. 20 µg, op een voorraad van ca. 1000 µg in je lijf.
En samen met een mogelijk placebo-effect lijkt het misschien wat.
Maar het doet farmacologisch niet iets waar je ook maar iets aan zou hebben.
Dat effect merk je pas daadwerkelijk als je in de buurt komt van je normale hoeveelheid.

Door de onbekendheid met de onderliggende fysiologie blijven de mensen met een subklinische hypothyreoïdie het eindeloze slachtoffer van dit soort doses.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Ft4 20. TSH 1.4

Dit na 50 levo om half zeven geslikt en half negen geprikt.

Stel dat dit klopt,Kiek. Is afbouwen dan weer een optie? Wat denk jij?
Kiek

Bericht door Kiek »

Afbouwen is niets aan.
Gewoon niet meer gebruiken.
En rationeel blijven.
En gezond en regelmatig leven.
Met zo nu en dan een FT4-TSH.
Florence

Bericht door Florence »

Soms , zo ook nu weer, denk ik, zou Kiek arts zijn.

Je doet me er erg aan denken.
Bella

Bericht door Bella »

Hoi Florence en Kiek,

Het probleem lijkt me de kloof tussen theorie en praktijk: met alleen aandacht voor de waarden TSH en FT4 komen we niet verder.

Ook mensen met een subklinische hypothyreoïdie moeten een voldoende hoge dosis schildklierhormoon gebruiken om de (rest)werking van hun tekortschietende schildklier te omzeilen. Dat lieve (on)ding moet uitgeschakeld worden, wil er rust in de tent komen!

Zolang dat niet lukt of niet geprobeerd wordt, blijft het sappelen. Jij bent daar helaas een duidelijk voorbeeld van, Florence. En door het maar willen blijven beredeneren (kleine stapjes, schrik van je waarden, schrik van je klachten) draait de boel steeds vaster. Begrijpelijk dat je daar onder lijdt, maar geen reden om Kiek te belasteren.

We zijn hier op het forum om elkaar te helpen, want onze artsen hebben er meestal niet genoeg kaas van gegeten. Door de focus op de cijfertjes gaat het weleens mis, dat vind ik ook. Klachten zijn minstens zo belangrijk: die wegkrijgen is wat mij betreft het hoofddoel van de behandeling met schildklierhormoon.

Kiek, wil jij nog eens goed kijken naar de geschiedenis van Florence? Zij is indertijd op ons (forum) advies gestopt met het Duitse schildklierhormoon, verder in moeilijkheden geraakt, en veel later weer herbegonnen met opbouwen van een redelijke dosis, maar voelde zich zo klote bij 50 mcg dat ze weer terugging naar 37,5 mcg (zeg ik het zo goed, Florence?). En nu dan die restwerking van haar schildklier, die rare hoge waarden geeft. Is het niet een beter advies om te zeggen, probeer dat ding eronder te krijgen, met een dosis van zeg 75 mcg, om te beginnen?

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie