Setpoint Florence

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Florence, je weet dat ik bovenmatig geinteresseerd ben in de schildklier en schildklierwaarden.

Je weet dat levothyroxine een fantastisch en alledaags eenvoudig middel is om een tekort op te lossen.
Jij hebt er met de 20 pmol/l heel wat van in je lijf.
Veel meer dan een 50 of 43 µg kan veroorzaken. Daar sla je geen mug mee dood.
Het lijkt dat je schildklier het best doet.

Natuurlijk kun je afbouwen.
Stoppen gaat wat vlotter.
En heb je sneller resultaat.

Succes!
Kiek

Hallo Bella,

Juist schildklierwaarden hebben mijn focus.
Hoe, wat en waarom.
Daarover moet meer bekend worden.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Bella,

Dank dat je aanhaakt, alle hulp is welkom, maar waar heb ik in godsnaam Kiek belasterd?
Doordat ze me soms aan een arts doet denken?
Kiek is of kan ook zeer theoretisch overkomen. Daar ligt ook haar kennis en kracht. Of ik het er nu mee eens ben of niet.
En dat is in het heetst van de strijd, dit kun je bij mij inmiddels letterlijk nemen, want ik fik de tent uit, soms wel eens moeilijk.
(Is dit een typische schildklierklacht?)

Wanneer ik aan 75 mcg denk, dan lijkt me dat nu echt veel te veel. Ook al heb ik het ooit geslikt.

Als ik schrijf dat ik schrik, is het in dit geval net zoiets als dat Kiek schrijft, ‘niet te bevatten’.

Kiek,

In mijn andere draadje gaf ik aan nog een testje te willen doen, mits mijn huisarts meewerkt.
Maar ik vond nog een waarde van april 2019; dus dat is niet meer nodig.

Niet nuchter geprikt in de Radboud, en met 37, 50 levo geslikt om 7.00 uur.
Om 11,15 bloed geprikt, waarden TSH 1.48. Ft4 18

Dit ligt toch redelijk in de lijn van de afgelopen test. 50 levo niet nuchter
TSH 1.4. Ft4 20.

Waar mijn raadsel ligt is het hele jaar 2o18 met subklinisch waarden, (staan hier ergens)
En met een beetje levo, krijg ik superwaarden.
Knoffie

Bericht door Knoffie »

Er is geen vaste dosering levothyroxine voor schildklierpatiënten. De dosering wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid hormoon die de schildklier nog zelf maakt. Daarnaast speelt het gewicht een rol. Hoe hoger het gewicht hoe hoger vaak de dagelijkse dosering. Ook verschilt de opname van levothyroxine in de darm per persoon. De ene patiënt neemt meer op uit een tablet dan de andere. De dosering levothyroxine die de hele schildklier vervangt, ligt voor vrouwen tussen 100 en 150 en voor mannen tussen 125 en 200 microgram per dag. Er zijn patiënten die meer slikken, maar ook die minder slikken. De verschillen per persoon kunnen erg groot zijn. De bloedwaarden EN het welbevinden bepalen uiteindelijk de dagelijkse dosering.

Bovenstaande staat op SON. Klinkt logisch. Dus kan het toch ook zo zijn dat een lage dosering levo staat voor een aardige werking van de eigen schildklier. De schildklier heeft alleen een zetje van een beetje levo nodig zodat je je oké kan voelen. Helemaal geen levo is dan ook geen optie want daar werkt de schildklier net te weinig op eigen kracht voor. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.

Groetjes Knoffie
Bella

Bericht door Bella »

Hoi Florence,

Ja, belasteren is een te zwaar woord, sorry. Dat Kiek je af en toe aan een arts doet denken, vatte ik op als belediging, of steek onder water... Vergeet het maar weer.

Nu even over de kern van de zaak: hoe kan het dat jij ZONDER schildklierhormoon subklinisch hypo bent, inclusief klachten en MET een relatief lage dosis een (te) hoge FT4 krijgt, inclusief (andere?) klachten?

Dus aan Kiek zou ik willen vragen: moet je bij een subklinische hypo nu wel of niet de schildklier ‘uitschakelen’ door een voldoende hoge dosis?

Groet!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella

Bericht door Bella »

PS Denk erover om het prik-experiment van Florence te herhalen. Misschien hebben we allemaal wel een veel hogere FT4-piek twee uur na de dagelijkse dosis, of juist integendeel? Vind het interessant, Kiek. Hou van het set point. Niet alleen omdat het zo’n prachtige logica in zich draagt, maar ook omdat het recht doet aan het unieke van ieder mens.
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Florence

Bericht door Florence »

Hoi Knoffie ,

Bij mij lijkt dat zetje te werken, alleen de klachten verdwijnen niet. ik moet de info weer even verwerken. Het duizelt me.

Hoi Bella, nu gebeurt er iets, dat is zeker interessant! Morgen meer!

Fijn deze reacties, dank

Florence
Kiek

Bericht door Kiek »

Knoffie schrijft:

Er is geen vaste dosering levothyroxine voor schildklierpatiënten. De dosering wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid hormoon die de schildklier nog zelf maakt. Daarnaast speelt het gewicht een rol. Hoe hoger het gewicht hoe hoger vaak de dagelijkse dosering. Ook verschilt de opname van levothyroxine in de darm per persoon. De ene patiënt neemt meer op uit een tablet dan de andere. De dosering levothyroxine die de hele schildklier vervangt, ligt voor vrouwen tussen 100 en 150 en voor mannen tussen 125 en 200 microgram per dag. Er zijn patiënten die meer slikken, maar ook die minder slikken. De verschillen per persoon kunnen erg groot zijn. De bloedwaarden EN het welbevinden bepalen uiteindelijk de dagelijkse dosering.

Hallo Knoffie,

Dank voor je terugblik in de geschiedenis (van SON)!
Deze informatie is in deze tijd incompleet en deels ook misleidend.

Hieronder een antwoord op de SON-quotes met de kennis anno 2020.
Er is geen vaste dosering levothyroxine voor schildklierpatiënten.
Ieder mens met een hypothyreoïdie heeft een individuele geoptimaliseerde dosering
voor het gebruik van een bepaald merk levothyroxine.
Zo'n dosis kan best tientallen jaren vastliggen.
De dosering wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid hormoon die de
schildklier nog zelf maakt.
Dit is pertinent fout.
Deze opvatting volgt niet de bekende fysiologie en de daarmee samenhangende werking van de schildklierhuishouding. [Lechan & Fekete 2005 en 2007]
Veel verkeerde doseringen en behandelingen zijn op deze misvatting gebaseerd.
Het is juist de bedoeling om de onvolledige restwerking van de schildklier uit te schakelen.

De dosering wordt uitsluitend bepaald door de manier waarop de gebruiker de levothyroxine
verwerkt. Dat ziet men aan het verloop van de schildklierwaarden, die gedurende
de instelperiode worden gemeten.
Aan de hand van die waarden en de wijze van het verloop kan voor het individu een optimale dosering worden
gevonden.
Daarnaast speelt het gewicht een rol.
Hoe hoger het gewicht hoe hoger vaak de dagelijkse dosering.
Het gewicht speelt geen enkele rol.
De dosering levothyroxine die de hele schildklier vervangt, ligt voor vrouwen tussen 100 en 150 en voor
mannen tussen 125 en 200 microgram per dag.
In principe is er geen verschil tussen de wijze waarop de levothyroxine door mannen of vrouwen wordt verwerkt.
Het is niet juist een 'referentiedosis-range' vast te leggen voor hoeveelheden voor vrouwen en mannen.
Met zulke beweringen zijn tal van vrouwen ondergedoseerd en mannen overgedoseerd.
De bloedwaarden EN het welbevinden bepalen uiteindelijk
de dagelijkse dosering.
Niet juist.
Het verloop van de bloedwaarden en de wijze waarop die met elkaar samenhangen gedurende de instelperiode, bepalen het uiteindelijke insteldoel van het schildklierhormooon.
Of iemand zich wel of niet lekker voelt, hangt n i e t per definitie samen met de schildklieraandoening."

Op het Schildklierforum is het de bedoeling om mensen te helpen hun kennis te vermeerderen.
Waardoor men zo onafhankelijk als mogelijk zelf over het beloop van en de omgang met hun ziekte kunnen beslissen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Hoi Kiek,

In aanvulling op jouw bericht:
Dat over mannen en vrouwen is te vinden in het antwoord op de vraag: Hoe komt het dat schildklierpatiënten vaak een verschillende dosering levothyroxine slikken? Dat is de dertiende vraag op deze pagina: https://schildklier.nl/tips-bij-behande ... negebruik/

Die pagina heet Weten Wat Waarom Hoe Hoeveel (WWWHH) en is gebaseerd op een artikel uit het Schildklier Magazine in 2007.
In dat artikel plus bronnen wordt met geen woord gerept over een verschil in dosis tussen mannen en vrouwen.

In een Schildklier Magazine uit 2008 worden de mannen wel genoemd.
Een bron zou ik niet (meer) weten.

Dat van de relatie gewicht en dosis levothyroxine komt uit de huisartsenrichtlijn, de brochure Hypothyreoïdie uit 2004 en genoemd artikel uit het Schildklier Magazine. Daarin vind je ook terug dat de dosis onder andere wordt bepaald door de hoeveelheid hormoon die de schildklier zelf nog maakt.
.
.
slikt.jpeg
slikt.jpeg (222.88 KiB) 92 keer bekeken
.
.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Florence

Bericht door Florence »

Het laatste testje heb ik uitgevoerd Kiek omdat jij zegt dat 50 mcg niks doet.
Daarmee had ik ook hooguit een verhoging van 1,5 pmol/l verwacht.

Het is toch raar om te denken dat uitgerekend op de dag van niet nuchter prikken mijn schildklier plots 20 ft4 produceert op 50 levo.
Terwijl alle voorafgaande waarden nuchter geprikt allemaal veel lager liggen.

De niet nuchtere staat was mij amper bekend, want op 1 set na altijd nuchter geprikt. Dat was met de waarden van de Radboud van vorig jaar , niet nuchter en 4 uur later geprikt: TSH 1.48 Ft4 18. op 37.50 .

Nooit aandacht aan geschonken, tot nu! Ik kan maar moeilijk geloven dat het niets doet.

Groet, Florence
Kiek

Bericht door Kiek »

Florence, het zou het allerbeste zijn om 's ochtends nuchter te prikken, vervolgens pil slikken, en gedurende 6 uur ieder uur bloedafname. Een prachtige waardenreeks.
Dat is dezelfde dag, onder dezelfde omstandigheden, met dezelfde machinerie.

Normaliter lukt zoiets niet.
Maar dit is wel de manier waarop dit bij klinisch onderzoek wordt gedaan.
B.v. bij T3: Jonklaas Burman 2016: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27030088/
Plaats reactie