Setpoint Florence

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

Ook met je laatste waarden blijft je set point in het huidige gebied.
Set point FT4 van 17.37 naar 17.49 pmol met een TSH van 1.65 naar 1.59 mU/l.
Je voorlaatste waarde is wel een vreemde bijter, daar rechts onder: een te hoge FT4 met een te hoge TSH [20.3-2.4]....Als ik die waarden verwijder dan schiet de passingsgraad omhoog, en de vorm van je curve verbetert.

Ja, een FT4 van 17 pmol/l in de ochtend, daar hoort een set point FT4 van ca. 17.5 pmol/l mooi bij.
Ik zou ook niet bougeren, en op m'n dosisplek blijven staan.

Hou je taai!
Een hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceJan2020.jpg
FlorenceJan2020.jpg (44.14 KiB) 1373 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Een beetje meer levothyroxine.
Dat zou ik doen.
Setpoint FT4 17.5 pmol/l- TSH 1.5 mU/l.

Een dosis van 50 µg is eigenlijk alleen maar vervelend voor je TSH.
Die fladdert heen en weer, zonder substantieel effect op je FT4.
Die twee hebben nog steeds geen vat op elkaar.
Een 24-profiel van je FT4 zal er veel wiebeliger uitzien dan bij een kordate overname.
Want het is de hoeveelheid FT4 waarop de TSH vlot reageert.
Die bestaat bij jou uit de gammele restwerking van je schildklier en de dagelijks externe toevoer.

Ben je misschien tenger gebouwd?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

Vanochtend heb ik weer eens gelezen in artikelen over hoeveelheden en schildklier.
Maar geen sprankelende nieuwe inzichten te vinden.

En er staat nergens in de literatuur dat je een beetje werkende schildklier helemaal zult moeten vervangen, omdat een beetje schildklier erbij niet helpt.
De behandelaars blijven geloven dat je een beetje hypo moet behandelen met een beetje levothyroxine.

Zoiets vind ik een dosis van 50 µg levothyroxine.
Dat is een beetje schildklierhormoon - je krijgt daarvan ongeveer 35 µg in je bloedbaan.
Iedere keer dat je een pil inslikt, zal je TSH vlot reageren met een tijdelijke verlaging, waardoor je resterende productie uit je schildklierfabriek ook verlaagt vanwege minder stimulans.
Waarden dwarrelen dan op een chronisch subniveau.

Waarom valt dat de artsen niet op? Omdat men de TSH en FT4 vlak na het ochtendslikken van een portie levothyroxine laten bepalen. De TSH gezakt. FT4 even omhooggesjord, dus alles normaal. Niet zeuren, meneer, mevrouw!

Als men in gezonde staat een FT4 heeft van 17 pmol/l, en ongezond eentje van bijvoorbeeld 14 pmol/l, dan helpt geen beetje levothyroxine. Dan helpt geen 50 µg. Dan helpt pas net zoveel als de zieke schildklier in gezonde staat zou produceren.

Er is niemand in het endocrinologisch vakgebied die een serieuze behandelingswijze voorstelt voor mensen met een subklinische hypothyreoïdie. Bij een beetje tekort krijgt men een beetje levothyroxine. Net genoeg om op te staan. Niet genoeg om energiek te leven.

Je waarden zullen na het slikken van de levothyroxine zeker meer en heftiger pieken dan mensen met een gezonde schildklier.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Setpoint Florence

Bericht door Georgieswereld »

Hoi Kiek, Florence, sorry dat ik hier in dit draadje even reageer, maar dit is dus wat ik me afvraag. Florence, jij slikt dus ook 50 en dat is kennelijk niet genoeg, maar als je hoger gaat zitten dan word je naar. Je eigen schildklier intervenieert? Hoeveel is ‘de gehele schildklier overnemen’ dan als 50 niet genoeg is, maar meer levo voor een hyper zorgt..?
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

'k Heb met een paar plaatjes een verhaaltje gemaakt.

De gezonde toestand is een FT4 van 15 pmol/l waarbij bij deze persoon een TSH noodzakelijk is van 1.5 mU/l.
Toen ging die schildklier een beetje slechter werken, en de stimulans van de TSH moest extra verhogen van 1.5 naar 5 mU/l om uit de schildklier nog 12 pmol/l te kunnen persen.
Dit is maar liefst 3 pmol/l lager dan normaal.
Meer produceren kan deze schildklier niet. Dus een hogere TSH maakt geen verschil.
Met deze stimulans van 5 mU/l blijft deze schidlklier nog op 12 pmol/l hangen.
Andere mensen hebben een TSH nodig van 14 mU/l om op het niveau van 12 pmol/l te blijven, waar 15 pmol/l de gezonde toestand is.

Er wordt nu 25 µg L-T4 voorgeschreven.
Dan krijg je een tegengesteld fenomeen: de stimulerende TSH verlaagt wiebelend door dat pilletje, waardoor de schildklier minder stimulans krijgt: dat is weergegeven met dat rode streepjesbad.
De schildklierverlaging is net zoveel als het effect van het 25µg pilletje.

Dan wordt er 50 µg L-T4 voorgeschreven.
En de schildklier wordt nog minder gestimuleerd, want het gebied van die tijdelijk verlaagde TSH is groter.
Ook in het geval van deze 50 µg verlaagt de schildklier net zoveel als het effect van dat 50 µg-pilletje.
Resultaat: meer variatie in waarden, maar geen gezond niveau.

Op plaatje 5 is de schildklierwerking daadwerkelijk overgenomen. Pas dan benadert de hoeveelheid L-T4 min of meer de voorheen gezonde schildklierproductie.

PS:
Als je ouder bent kun je fluiten naar een juiste substitutie van een subklinische hypothyreoïdie.
Dat heeft dat onderzoek bij ouderen met die 25 of 50 µg uitgewezen. Het maakt geen zier uit!
Ze voelden zich niet beter.
Dit is een juiste konklusie, maar een fundamenteel verkeerde interpretatie.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Subklinische LT4 substitutie onvolledig.jpg
Subklinische LT4 substitutie onvolledig.jpg (56.77 KiB) 1753 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Flo,

Op plaatje 4. is de inhoud/productie van de schildklier nog niet helemaal gecompenseerd door de bijdrage van 50 µg levothyroxine .
Je ziet daar wel bewegingen van de TSH in de goede richting, door het slikken van de L-T4. De FT4 stijgt dus iets, maar nog steeds onvoldoende over 24 uur.

Een plaatje van 75 µg heb ik niet gemaakt. Maar ook dan blijkt dat het nog steeds niet voldoende is. Op zo'n plaatje zie je wel de FT4 degelijker stijgen, met een zakkende TSH.
Aan het einde van de dag sta je met 75 µg tenminste op winst.

Eindelijk over het dooie punt van die lamlendige schildklier heen.
Vanaf die dosering en hoger is opbouw naar een normaal niveau begonnen: de FT4 is stevig op de goede weg. En de TSH stabiliseert op het niveau dat normaal is voor deze persoon.

Het streepjesbad verdwenen, omdat de schildklierproductie is uitgeschakeld.
Die streepjes toonden de daling van TSH als stimulans voor diezelfde suffe schildklier.

Daarom zie je bij mensen die langdurig voldoende levothyroxine slikken dat de schildklier krimpt.
Want niets meer produceert.
Een beetje hypo valt nooit te corrigeren met een beetje levo.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Setpoint Florence

Bericht door Georgieswereld »

Hoi Kiek, dankjewel voor alle uitgebreide uitleg!

Ik snap het bovenstaande wel enigszins, hoewel het dan toch wel laat zien dat de medicatie iets doet mijn inziens? Maar als we onze schildklier nog willen gebruiken moet hij toch niet verschrompelen lijkt me.
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Dank voor het kommentaar!
De plaatjes heb ik aangepast.

Ja, natuurlijk doet die medicatie wel iets bij een subklinische.
- die zorgt ervoor dat je TSH zakt.
Dus zal de schildklier gedurende dat zakken minder bijdragen aan de FT4-behoefte.
Aan het einde van de dag is al met al die pot T4 in je lijf niet voller of leger geworden, maar hetzelfde gebleven. Veel beweging, zonder resultaat.

Zoekend naar een gelijke toestand, vond ik een artikel over mensen met een struma, met normale schildklierwaarden.
Zij kregen ca. 1.3 µg/kg levothyroxine.
Het resultaat was dat de struma kleiner werd, en de waarden min of meer hetzelfde bleven.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17299067

Een beetje schildklierhormoon, zoals 25 of 50 µg, bereikt niet het doel van een hogere FT4 waardoor een lagere TSH.
De teneur is dat de waarden wel bewegen, maar in dezelfde buurt blijven hangen.
Te weinig.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Subklinische (on)volledige subst. LT4.jpg
Subklinische (on)volledige subst. LT4.jpg (68.81 KiB) 1706 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

Het set point is de gemiddelde waarde over 24 uur.
Dat is in ieder geval de toestand in een gezonde schildklierhuishouding.
Bedenk het schoteltje, en de chronisch bewegende knikker (TSH), die de FT4 in bedwang moet houden, in de gezonde toestand.

Als levothyroxine-gebruikster wil ik 's ochtends geen waarde hoger dan het FT4-set point. Minstens een halve pmol/l lager. Dat komt grofweg overeen met de 10% die je (farmacokinetisch) per dag verbruikt.
Daarbovenop komt de dosis levothyroxine en dat geeft net het shotje levothyroxine dat je nodig hebt om de dag door te komen.
Als je nuchter 's ochtends al op je set point zit, dan schiet je FT4 gemiddeld te ver door.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Flo!

En zo zag ik op de vorige bladzijde m'n tekeningetjes (met hulp van huismaat).. terug.
Het was zo leuk om dat uit te pluizen.

Even voor het set point: bij welke waarden moet ik je waarden voor het set point plaatsen?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie