Setpoint bepalen Pip

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Pip

Bericht door Kiek »

Tjonge Pip, dit is van de zeer rigoureuze aanpak.....
Het brengt je in principe helemaal terug naar het begin van je behandeling met levothyroxine.
Maar je schrijft al dat je benieuwd bent.
En dat is heel goed voor te stellen.
Ik ben ook benieuwd welke plens hormoon je schildklier op de bodem vertoont.

Nog voor een week veel sterkte,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint bepalen Pip

Bericht door Pip »

Hoi, vandaag uitslag na 5,5 weken geen levo.
Ben dus gestopt omdat ik tussen september en januari na 3 x dosis verlaging in de hyper bleef. Na et stoppen heb ik me 2 weken geweldig gevoeld. Ik wist niet meer dat het gewone dagelijkse leven zo moeiteloos kon voelen. Ik was zo dankbaar! Na die 2 weken werd veel weer moeizamer maar het echte probleem zat en zit in de spier- en gewrichtsklachten. Brandende spieren, krampen, zwakte en pijn. Vandaag dus de uitslag, TSH 7,6 Ft4 9,2 en T3 1,5
(Ik weet niet zeker of het T3 of Ft3 is)
Afgesproken om met 25 mcg levo te starten. Vervolgens uitgebreid bloedonderzoek of de spier- en gewrichtsklachten geen andere oorzaak hebben.
Kiek, past deze lab uitslagen bij mijn set point.
Groet! Pip 🌸
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Pip

Bericht door Kiek »

Hoi Pip,

Je laatste waarden vervormen enigszins je curvepatroon. Die is nu platter, minder steil.
Dat komt door de verhouding van je FT4 met je verrassend lage TSH.
Ik had een hogere TSH verwacht bij je FT4 van 9.2 pmol/l.

De passingsgraad is dan ook iets lager in plaats van hoger. Je waarden passen wat slechter om je curve heen, dan de vorige curve.
Je set point was FT4 13.98 en is nu 13.58 mol/l.
Je TSH set point was 1.52 en is nu 2.17 mU/l.

Maar wat heerlijk dat je je ook beter gevoeld hebt tijdens je levothyroxineloze periode!
Het lijkt mij prettig te weten dat je aan de onderkant van je schildklierproductie nog op 9.2 pmol/l zit.
Natuurlijk veel te laag, maar er is niet direct nood als je eens een pil vergeet.

Het zal inderdaad je T3 zijn van 1.5 nmol/l.
De stabielere FT3 heeft andere ref.-waarden.
Zelfs bij flinke schommelingen en capriolen van de voorlopers FT4 en T3, behoudt de FT3 het langst het evenwicht.
Dus heb je met een FT3 beter zicht op de toestand dan met een T3.

En nu weer snel naar je juiste waarden.
Overigens gaat dat met 25 µg wel erg tr a a g...
Succes!
Kiek
Bijlagen
PipFeb2019.jpg
PipFeb2019.jpg (39.97 KiB) 766 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint bepalen Pip

Bericht door Pip »

Hoi Allen en speciaal Kiek metjouw deskundige reactie.
En ja, die TSH van 7,6 en Ft4 van 9,2 valt ook mij mee na 5,5 weken geen levo... eerder in deze zoektocht kwam ik uit op een TSH van 16,.... zou dit nu de drempel zijn van TSH of daalt deze naar mate ik langer geen levo zou gebruiken?
Nu gestart met 25 mcg ivm spier-, gewrichtsproblemen. Deze zijn zo serieus dat ik amper kan lopen en om deze reden dus ooit bij de internist terecht gekomen.
Kiek jij schrijft, 25 mcg is wel heel traag maar bij 50 mcg zat ik op een TSH van 0,16 en voor mij een hyperwaarde.
Ongelofelijk dat de bandbreedte zo minimaal is. Zo gevoelig!!
Dank voor het meedenken... we komen stap voor sta verder....
Liefs Pip 🌸
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint bepalen Pip

Bericht door Pip »

Een wankel evenwicht!
Bij 50 mcg levo hyper ik bij geen levo hypo ik!
Nadat ik bij 50 mcg levo hyperde en 6 wkn geen levo gebruikte heb ik me de eerste 2 wkn geweldig gevoeld! Het leven had meer ‘glans’ na deze 2 weken ging ik weer naar hypo. Vanuit deze hypo ben ik 25 mcg levo gaan gebruiken en nu 2 weken later voel ik me weer goed, er is wederom ‘glans’.
Wat ben ik blij dat de internist nu met me meedenkt en meewerkt! Maandag bloed prikken om de lab waarde NU te bepalen, nu ik me goed voel en ook over 4 weken.
Zou het nu dan ook in de buurt van mijn set point zijn? Ik ben benieuwd. En ongelofelijk dat ik door afvallen (ong. 12kg) en misschien door invloed van dr overgang zo weinig levo nodig heb. Maar ook, hoe dicht hyper en hypo met alle kenmerken bij elkaar liggen. De bandbreedte is smal maar er komt steeds meer duidelijkheid!
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint bepalen Pip

Bericht door Pip »

Gisteren weer lab resultaten maar de Ft4 weet ik niet.
Ik ga ze toch plaatsen want op 15 maart gebruikte ik 2 weken 25 mcg thyrax en voelde me toen zoveel beter dan geen thyrax. Mijn TSH bleek toen 5.
Gisteren dus na 6 weken 25mcg thyrax te hebben gebruikt is de TSH 7. Ik wist/voelde dat ik meer nodig had maar dat het nog zo weinig gedaald is verbaasd me.
Ik ga nu naar 50 mcg, daar hyperde ik in december op.
Volgende keer vraag ik de exacte getallen met de Ft4 erbij.
Groet Pip
Plaats reactie