Setpoint bepalen Nattie

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Nattie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2018, 15:15

Setpoint bepalen Nattie

Bericht door Nattie »

Hoi iedereen

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben natalie 38 jaar oud en moeder van 4 kinderen. (2x een tweeling van 11 jaar en 3.5 jaar)Werk 3 dgn per week en normaal altijd erg actief qua sport, hulp op achool en in de organisatie van de a4daagse.

Nadat ik rondom aug veel verschillende klachten kreeg, extreem vermoeid, haaruitval (heel erg) , droge jeukende huid , gewichtstoename ondanks op voeding letten en 3x pw fanatiek sporten, geheugen/concentratie problemen naar huisarts gegaan.
Daar weggestuurd dat het vast stress of burnoutklachten waren.
Na 3 dagen terug gegaan dat ik me echt niet ok voelde en nadat ze mijn bloeddruk had opgemeten (weet de waarde niet meer maar onderdruk was hoog) hebben ze een uitgebreid bloedonderzoek gedaan.

Cholesterol te hoog
En tsh 11.01 ft4 12.3 vitamine B 332 vitamine D 75.8(9-10-2018)
Waren niet echt waardes waar ik zoveel klachten van kon krijgen werd er toen gezegd en moest 6 wkn later weer bloed laten prikken.
Omdat ik me zo beroerd voelde ben ik eerder bloed gaan prikken (26-10-2018) tsh 25.5 ft4 11.1 ft3 4.3. Toen gestart met 50 mcg levoth...
Voelde me iets beter.
7-12-2018 waren mijn waardes tsh 5.5 ft4 14.1 en ft3 4.6
Toen opgehoogd naar 75.

Op deze forum veel verhalen gelezen. Heel fijn!
Kan mijn setpoint ajb berekend worden. Dat zou erg fijn zijn.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint bepalen Nattie

Bericht door Pip »

Hallo Nattie, ik kan je weinig inhoudelijk advies geven maar weet zeker dat je op de juiste plek bent om je weer veel beter te gaan voelen met de adviezen hier en een setpoint bepaling! Heel veel beterschap!
Gtoeten Pip
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Nattie

Bericht door Kiek »

Hallo Nattie, welkom!

Je klachten zijn zeer herkenbaar!

Je eerste verhoogde TSH laat duidelijk zien, dat de bijbehorende FT4-waarde (hoewel 'normaal') voor jou te laag is.
Misschien sukkelt je schildklier al wat langer voordat je daadwerkelijk aan de bel trok.
Want je te hoge cholesterol past typisch bij een wat langer bestaande hypothyreoïdie.

Ieder mens heeft weer een iets andere werking van de schildklierhuishouding.
Er zijn meerdere samenwerkende organen actief in dit veld.
Het set point is afhankelijk van die organen, die dus ieder afzonderlijk bij ieder mens iets anders afgesteld staan.

In ieder geval tref je je curve met je waarden hieronder.
Je set point staat op een FT4 van 16.5 pmol/l waarbij een TSH hoort van ca. 1.4 mU/l.
Deze waarden zijn richtwaarden.
Je komende waarden kunnen je curve bevestigen.
De vorm van je curve zegt iets over de werking van de reactie van de TSH.
Die doet het bij jou prima. Niet te slap, en niet te sterk.

Deze waarden zijn overigens uitsluitend 'geldig' in het lab waar jij gebruik van maakt.
Ieder ander lab heeft weer andere meetapparatuur, waardoor dezelfde druppel bloed in het ene lab 13 pmol/l kan zijn en in het andere lab 17 pmol/l.

Zorg je wel dat je 's ochtends vroeg naar hetzelfde lab gaat? Alleen in je huidige lab hoort bij jou dus een FT4 van ca. 16.5 pmol/l.
Ga dan voortaan ook nuchter, zonder levothyroxinedosis van die dag (die slik je na het prikken).
Misschien is de organisatie best ingewikkeld met je viertal, maar heus de moeite waard om inzicht te krijgen in de betekenis van je waarden!

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
NattieJan2019.jpg
NattieJan2019.jpg (40.36 KiB) 1759 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nattie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2018, 15:15

Re: Setpoint bepalen Nattie

Bericht door Nattie »

Hoi Pip en Kiek

Heel erg bedankt voor jullie berichten.
Hier heb ik zeker wat aan.

Ik ga idd naar hetzelfde lab en nuchter.
Heel erg bedankt voor het berekenen van mijn setpoint!

Groetjes Natalir
Plaats reactie