Setpoint bepalen Bloem

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Bloem68
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2018, 13:50

Setpoint bepalen Bloem

Bericht door Bloem68 »

Ik slik thyrax / medicijnen tegen trage schildklier, nu een jaar bijna. Mijn waardes zijn als volgt:

tsh - ft4 (datum)
19,39 11,4 (maart 2018)
0,2 17,8 (mei 2018)
0,04 14,7 (aug 2018)
0,64 14,4 (okt 2018)
2,03 14,5 (feb 2019)

Wat is het setpoint hierbij? Als ik zelf een grafiek teken krijg ik een rare kromme... Hoe kan het dat tsh langzaam verhoogt (bij zelfde medicatie en zelfde prikomstandigheden) terwijl ft4 gelijk blijft?
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen - vreemde waardes?

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Hoeveel slik je aan schildklierhormoon? En welke?
Misschien maak je gebruik van verschillende labs?
Prik je 's ochtends vroeg, zonder levothyroxinedosis van die dag, nuchter?

Je waarden tesamen volgen een vreemd spoor.
Die van aug. 2018 kloppen niet.
De curve is met al je waarden niet fysiologisch.
Dat wil zeggen dat zoiets bij mensen niet bestaat.

Verder verliezen de TSH's lager dan 0.1 mU/l iedere betekenis.
De TSH's iets boven deze waarden zijn dus nog steeds twijfelachtig.
Je moet eerst een stevige body aan goede meetwaarden hebben, wil je iets met het set point kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem68
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2018, 13:50

Re: Graag setpoint bepalen - vreemde waardes?

Bericht door Bloem68 »

100 mg levothyroxinenatrium, elke keer zelfde lab, zelfde omstandigheden / tijdstip / nuchter

ja, raar spoor, vond ik zelf ook!

maar hoe bedoel je "kloppen" niet? Ik kan er toch wel vanuit gaan dat het lab de juiste waarden meet??
Bloem68
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2018, 13:50

Re: Graag setpoint bepalen - vreemde waardes?

Bericht door Bloem68 »

Ik kom eigenlijk tot dezelfde conclusie, als ik lees over setpoint en relatie tsh/ft4. Maar ik laat netjes prikken, 8 uur, zonder medicatie, zelfde prikker/lab, en heb de resultaten net nog even gecontroleerd zoals ik ze opgeschreven staan in het systeem. Vreemd. Is er geen andere verklaring voor een stijging aan tsh bij gelijkblijvende ft4?
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen - vreemde waardes?

Bericht door Kiek »

maar hoe bedoel je "kloppen" niet? Ik kan er toch wel vanuit gaan dat het lab de juiste waarden meet??

Dat dacht ik vroeger ook.
Maar zo werkt het niet.
Het is ingewikkeld om zo'n FT4-stofje exact te meten.
Dat blijkt uit de enorme lading publicaties en internationale commissies over dit onderwerp.

Er wordt rekening gehouden met een foutmarge van de FT4 van +/- 10%, en ook nog een foutmarge van 5% bij de TSH.

Daarom is het zo belangrijk om alles te doen aan patientzijde om de dynamische FT4-waarden niet nog meer te verknoeien. Pas dan kan een FT4 nog redelijk geinterpreteerd worden, en vergeleken met vorige resultaten.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem68
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2018, 13:50

Re: Graag setpoint bepalen - vreemde waardes?

Bericht door Bloem68 »

Dank voor je antwoord! Jammer dat het allemaal niet zo zwart-wit en duidelijk te meten is. Ik moet me nog wat verder inlezen begrijp ik :-)
Plaats reactie