Setpoint bepalen Meranou

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Setpoint bepalen Meranou

Bericht door Meranou »

Door anderen erop geattendeerd dat het misschien wel goed zou zijn om mijn setpoint te laten bepalen.
Zou je dat kunnen doen Kiek?
Sinds een half jaar Hashimoto vastgesteld.
Waardes:
Aug tsh >50 ft4 =3.9 (0.75 mvg thyrax)
Sept tsh 27 ft4 =8.2 (100 mcg)
Nov tsh 5.6 ft4= 12.4 (112.5)
Jan tsh 1.2 ft4 = 12.5 (118.75)
Feb tsh 3.5 ft4=12.8
Ik denk dat ik me het beste voel bij een tsh van onder de 1 en een nog iets hoger ft4. Ik ben heel benieuwd naar mijn setpoint.

Alvast bedankt voor de moeite!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn setpoint

Bericht door Kiek »

Welkom, Meranou!

Van je rijtje kan ik uitsluitend de waarden vanaf september gebruiken.
Het gaat immers om de relatie van FT4 met TSH. Een TSH >50 mU/l is dus van geen waarde.

Vanaf november varieert je FT4 binnen een klein gebiedje van 12.4 tot 12.8 pmol/l, terwijl je TSH's warrelen van 1.2 tot maar liefst 5.6 mU/l.
Een van die metingen komt het dichtst bij de werkelijkheid.
Welke van deze drie?
Daarom zijn ze eigenlijk waardeloos voor de bepaling van het set point.

Je weet waarschijnlijk nog niet dat het beste is om 's ochtends heel vroeg naar het lab te gaan:
z o n d e r de dosis levothyroxine in je maag. Die pillen zorgen de eerste uren na het slikken voor een enorme dynamiek, waardoor je waarden niet vergeleken kunnen worden met je oudere waarden.
Verder is hetzelfde lab, vanwege bepaling van de FT4 en TSH met dezelfde meetmachines, van groot belang.

Het is een kwestie van waarden sparendie bepaald zijn onder de juiste condities.
Misschien lukt het dan wel.

Vriendelijke groet,
Kiek


PS: Ik lees zojuist dat je al een enorme ervaring hebt met je schildklier.
Heb je misschien nog een rijtje waarden in je voorraad?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Mijn setpoint

Bericht door Meranou »

Dank voor je reactie.
Helaas zijn dit de enige waarden die onder de zelfde condities zijn genomen.
Toevallig vond ik van 20 jaar geleden de waarden nu ik bij het ziekenhuis kan inloggen :P
Dat was een tsh van <0.05 En een ft4 van 45.9. Dus daar zul je ook niks mee kunnen.
Andere waardes zijn ook van 20 jaar geleden toen met strumazol en thyrax was begonnen. Maar dat lijkt me te lang geleden?
Verder is er nooit geprikt op de schildklier. In augustus waren de klachten zo duidelijk dat niemand daar omheen kon. De waardes waren dan ook heel duidelijk.

Dus voor een goed setpoint zou ik nog een rijtje waarden moeten sparen begrijp ik?

Nu zou ik heel graag ophogen met een tsh van 3.5. Maar de waardes zijn prima volgens de assistente vanochtend aan de telefoon. Ik mocht niet verhogen en een afspraak hoefde niet. Voor mijn gevoel zou ik me het best voelen onder de 1, maar ik mag dus niet ophogen om te ervaren hoe ik me zou voelen bij die tsh en misschien dan ook nog iets hoger ft4.
Na nog een gesprek met de assistente mag ik dan straks bij de huisarts langskomen. Hopelijk wil deze wel meewerken.....
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mijn setpoint

Bericht door laura »

hallo Meranou,

Wat vervelend dat de assistente van je huisarts zich bemoeit met de behandeling.
En wat vervelend dat het lijkt alsof je huisarts de levothyroxine zelf moet betalen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Mijn setpoint

Bericht door Meranou »

Afspraak gehad. De huisarts vertelde me nu iets nieuws. The kun je absoluut niet voelen als dat stijgt of daalt. En ik heb Hashimoto GEHAD, dat is nu verdwenen. Nu kan ik door mijn gedrag te veranderen de werking van mijn schildklier veranderen. Als ik dat goed doe (helaas vertelde hij er niet bij hoe) heb ik straks geen medicatie meer nodig.
Dus ik heb mijn schildklier probleem zelf veroorzaakt door mijn gedrag op alles in mijn omgeving en kan dat ook zelf weer terug draaien. Hij maakte er een heel mooi verhaal van. Dat ik het voel als mijn tsh daalt kan dus niet. Alleen een verandering van ft4 kun je voelen. Eigenlijk wilde ik goed naar zijn verhaal luisteren om het zo goed mogelijk na te kunnen vertellen, maar op een gegeven moment ben ik afgehaakt. Ik wilde het niet meer aan horen. Ik heb hashimoto GEHAD, ben er nu dus vanaf en kan weer gaan leven en gelukkig worden aldus mijn huisarts. Ik ging alleen heen voor wat verhoging en kom terug met heel veel verbazing.
Dus op naar een nieuwe huisarts.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Meranou,

Je hebt een hypothyreoïdie.
En of dat nou een Hashimoto is niet, dat maakt niet uit.
Een hypothyreoïdie is een hypothyreoïdie.

Inderdaad kun je je TSH niet voelen.
De TSH is een reactie op de hoogte van je FT4.
Die hoogte spijker je bij door de levothyroxine.

Gedrag kan natuurlijk problemen veroorzaken.
Maar je schildklier staat daar buiten.

Hopelijk tref je binnenkort een betere huisarts!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint bepalen Meranou

Bericht door Meranou »

Mogen de waarden ook van 18 jaar geleden zijn? Ik heb nu namelijk inzicht in alle waarden tot 20 jaar geleden. Daar staat een hele rij waarden bij van de periode dat mijn schildklier te snel werkte en ik strumazol en thyrax gebruikte. Zijn die waarden bruikbaar?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Meranou

Bericht door Kiek »

Kom maar op.
Dan zie ik wel waar het schip strandt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint bepalen Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je! Komt ie
Feb 2000= 1.7 17.6
Jul 2000= 2.1 15.8
Aug 2000=0.96 15.9
Dec 2000= 0.63 15.3
Mei 2001= 1.7 19.2
Okt 2001= 1.1 16.4
Dec 2001= 0.88 15.0

Met 30 nu strumazol en 25 mcg thyrax.....
Ref tsh= 0.5-5
Ft4 = 9 - 22
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Meranou

Bericht door Kiek »

't Is een pech, want het lukt nu ook niet, Meranou.
De app kan dus geen zinnige relatie vinden tussen de reactie van je TSH's en het niveau van je FT4's.
Worden je FT4/TSH's in een academisch ziekenhuis gemeten?

Je schrijft in een van je berichtjes hierboven:
Nu kan ik door mijn gedrag te veranderen de werking van mijn schildklier veranderen.
Kan het zijn dat je arts bedoeld dat het mogelijk is dat je psychisch last kunt hebben van je schildklierziekte?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie