Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Boompje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 11:46

Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Bericht door Boompje »

Hallo,

Ik ben een vrouw van 23. In 2017 is bij mij geconstateerd dat ik een te traag werkende schildklier heb. Ik was regelmatig duizelig en moe, waardoor ik zelf dacht aan iets van bloedarmoede. Uit mijn bloedonderzoek bleek echter dat mijn schildklierwaarden niet helemaal goed waren, ik had een verhoogde TSH waarde, maar normale FT4 waarde. De huisarts wilde de TSH en FT4 waarden eerst nog een paar keer controleren met tussenposes om te kijken of de verhoogde TSH waarde door een ontsteking kwam en vanzelf weer wegtrok. Dit bleek niet het geval, waardoor ik moest beginnen met levotheroxine (TEVA), 50 mcg. Na nog een keer prikken vond mijn huisarts de TSH waarde nog iets te hoog en moest ik om de dag 50 mcg en 75 mcg slikken. Dit doe ik nu nog steeds. Ik heb gelukkig geen last meer van duizeligheid, maar ben nog wel veel moe, al weet ik niet of ik dat kan toeschrijven aan mijn schildklier. Hierdoor ben ik dus benieuwd naar wat mijn setpoint is.

Mijn testwaarden zijn: (altijd ’s ochtends, nuchter en zonder medicijnen ingenomen geprikt)
19-5-2017: TSH 6,9; FT4 18,3
19-6-2017: TSH 5,6; FT4 15,5
31-7-2017: TSH 7,2; FT4 15,1
26-9-2017: TSH 4,2; FT4 17
1-11-2017: TSH 2,9; FT4 17,5
15-12-2017: TSH 2,1; FT4 21
19-11-2018: TSH 2,4; FT4 19
De referentiewaarden van het laboratorium zijn: TSH 0,27-4,2; FT4 10,0-26,0

In mijn dossier kan ik zien dat ik eerder ook al getest ben op TSH waarden, zelfde ziekenhuis, maar andere referentiewaarde (TSH 0,3-5):
11-9-2000: TSH 3,88
23-3-2005: TSH 3,2
13-12-2006: TSH 2,5

Daarnaast vroeg ik mij nog af of anderen hier ook ervaring mee hebben. Sinds ik begonnen ben met het slikken van levotheroxine kan ik erg slecht tegen alcohol. Van 1 glas wijn kan ik mij al heel anders voelen, alsof ik een beetje zweef, kan het moeilijk omschrijven, terwijl ik daarvoor meer kon hebben. Ik heb dit een keer aan de huisarts gevraagd, maar die geeft alleen maar aan dat alcohol sowieso slecht voor je is.

Groetjes Boompje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Bericht door Kiek »

Welkom, Boompje!

Je waarden van de FT4 zitten allemaal tussen de 15.1 en de 21 pmol/l.
Tweemaal duiken ze naar ca. 15 pmol/l.
Je TSH's komen niet lager dan 2.1 mU/l.

De app heeft van je waarden een curve gemaakt.
Dan blijkt dat je een set point FT4 nodig hebt van ongeveer 19 à 19.5 pmol/l.
De daarbij behorende TSH is ca. 2 mU/l.
Dat is een tamelijk hoge FT4 met een relatief ook beetje hoge TSH.
Het lijkt wat op je laatste waarden.

De vorm van de curve is tamelijk vlak met deze relatief hoge waarden.
Nogal achterover hellend, net als een relaxte rugleuning.
De vorm van de curve krijgt van de app ook een cijfer.
De jouwe is 0.3, een beetje laag.
Het gemiddelde is ca. 0.5.
Het lijkt net alsof je TSH niet sterk genoeg is om goed te reageren op de FT4.
Ik weet niet of het zo is, en ook niet waarom dat zo is.
Misschien is het wel aangeboren.

Er zijn meer mensen op het forum met zo'n beeld.
Het blijft een zoektocht hoe je je beter kunt voelen.

Ik weet niet of je alcoholbeleving iets met je schildklierhuishouding te maken heeft.
En ja, overdaad schaadt.
Als je je er niet prettig bij voelt, drink geen volgend glas om anderen te plezieren.
Of drink je glas niet leeg.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BoompjeMaart2019.jpg
BoompjeMaart2019.jpg (39.85 KiB) 990 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Boompje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 11:46

Re: Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Bericht door Boompje »

Hartelijk dank voor je bericht! Als ik het goed begrijp, ben ik dus eigenlijk vrij goed ingesteld?

Wat betreft de alcohol, ik drink inderdaad weinig en niet vaak, omdat ik me daar inderdaad toch beter bij voel. Ik vond het alleen apart dat dat voor mijn gevoel ineens kwam, maar het is zeker niet erg om te minderen, er zijn genoeg andere opties!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Bericht door Kiek »

Ja, wat je set point betreft ben je vrij goed ingesteld.
Het zijn nuchtere ochtendwaarden, zonder levothyroxine, dus je laagste waarden in 24 uur.

Waarden zwieren dag en nacht.
Omdat je moe blijft, zou je eens kunnen kijken welke waarden je hebt ongeveer 4 uur na het slikken van levothyroxine.
Dan vang je grofweg het maximale niveau van je FT4.
Misschien geeft dat meer informatie over het 'zwabber'-gedrag van je waarden.

Het idee van het set point is oud
Het in beeld brengen met de app is nieuw.
Daarom nog weinig ervaring met de informatie die de vorm kan geven.
Het is onbekend terrein.
Ik denk dat het te maken heeft met de gevoeligheid voor schildklierhormoon.

viewtopic.php?f=47&t=3134

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Bericht door Teun »

Inderdaad overdaad van alcohol schaadt, dus op zich niet zo erg. Maar ik kan sinds euthyrox gebruik ook erg slecht tegen alcohol. Was ik zo wie zo niet een echte drinker, (in mijn volwassen leven), maar af en toe op een verjaardag 2 glaasjes wijn was eerder geen probleem. Nu laat ik dat ene glas zelfs af en toe staan.
Boompje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 11:46

Re: Setpoint Boompje en vraag over alcohol

Bericht door Boompje »

Bedankt Kiek voor je duidelijke uitleg!

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dat heeft Teun!
Plaats reactie