Setpoint bepalen Patty

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Pat
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2019, 10:43

Setpoint bepalen Patty

Bericht door Pat »

Hoi!

Mijn naam is Patty en ik stuitte net op dit onderwerp. Ik ben afgelopen maandag lid geworden van dit forum en heb al een berichtje geplaatst om mij voor te stellen met een vraag over antistoffen maar ik weet niet of dit goed geplaatst is.
Zou iemand op basis van mijn gegevens mijn setpoint willen/ kunnen bepalen? Ik heb sinds eind september 2018 weer Graves na 10 jaar afwezigheid. Bedankt voor de moeite en fijne dag!
6-3: tsh 0,94 t4 15,3
6-2: tsh 1,09 t4 14,5
21-1: tsh 1,6 t4 15,1
4-1: tsh 2,45 t4 15,7
18-12: tsh 4,07 t4 13,3
15-11 tsh 1,39 t4 14,4
8-11 tsh 0,32 t4 12,9
9-10 tsh 0,02 t4 24,0

Ik heb van 9-10-2018 tot 9-1-2019 PTU geslikt en ben hiermee gestopt op aanraden vd endocrinoloog ivm actieve kinderwens. Slik nu dus al maanden geen medicatie. Heb TSI antistoffen (1,9) en hele hoge TPO antistoffen (1700).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Welkom, Pat!

Wat een tegenvaller dat je Graves is teruggekeerd!

Geen zorgen over de anti-TPO:
De meeste moeders met een Hashimoto-hypo hebben anti-TPO, vaak in duizenden.
En ze bevallen van gezonde kinderen.
De anti-TPO lijkt de ontwikkeling niet te verstoren.
De schildklierfocus van de Hashimoto-anti-TPO-moeders ligt op de instandhouding van goede waarden van FT4/TSH met levothyroxine.

Je TSI is een groter risico voor de ongeboren baby.
Deze antistoffen zijn in staat de schildklierfunctie van de baby te over-activeren.
En dat is niet de bedoeling.
Gelukkig is je TSI al flink lager.
Zwangerschappen van moeders met TSI worden zeer nauwkeurig in de gaten gehouden.
Het is zo belangrijk om dan een kundige en prettige endocrinoloog te hebben!

Van je waarden heb ik een curve gemaakt.
Je waarden van FT4 12.9 met een TSH van 0.32 heb ik er niet ingeplaatst.
De combinatie klopt niet. Wil je die checken?

Je set point staat op een FT4 van 15.2 pmol/l met een TSH van 1.3 mU/l.
Je laatste FT4/TSH-waarden tonen dus een goed uitgangspunt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
PatMaart2019.jpg
PatMaart2019.jpg (41.17 KiB) 863 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pat
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2019, 10:43

Re: Voorstellen en setpoint bepalen

Bericht door Pat »

Hoi Kiek,

Dank voor je snelle reactie! Als ik het goed lees heb je ook mijn andere berichtje meteen erbij gepakt he (mbt antistoffen en kinderwens).
Dank voor de curve!
De combinatie TSH 0,32 en FT4 12,9 klopt; dit was op 8-11, na een maand PTU te hebben geslikt. Precies een week erna (15-11) zat de TSH op 1,39. Omdat ik in december doorsloeg naar een TSH van 4 ben ik in medicatie geminderd en vervolgens begin januari gestopt ivm kinderwens en de endo wilde zien want hij lijf deed in vloed van beide typen actieve antistoffen.
Qua setpoint zit mijn FT4 prima maar is mijn TSH iets te laag. Ik slik dus op dit moment geen medicatie. Nu dus maar hopen dat hij vanzelf weer boven de 1 gaat uitkomen of hoe kijk jij daar in mijn situatie tegenaan?
Wat betreft de antistoffen heb ik mij de afgelopen maanden goed ingelezen. Het valt me wel op dat er verschillend geschreven wordt als het gaat om de relatie tussen TPO antistoffen en het zwanger worden en blijven (kans op miskramen). Hier ben ik erg bezorgd over gezien mijn enorm hoge TPO antistoffen. Mijn TSI zijn idd gelukkig al minder dan bij de start. Is hier toevallig ook een topic over te vinden op het forum?
Bedankt alvast weer voor de reactie en goed weekend! Groetjes Patty
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Pat,

Je TSH is 24 op 24 uur chronisch in beweging om je FT4 op goed niveau te houden.
Het set point is op de curve de plaats van de sterkte kromming (niet met blote oog te zien) - denk aan kommetje waarin een knikker steeds heen en weer rolt via het laagste punt.
De plaats van het set point is het middelpunt (schoteltjes' laagste punt) in die chronische dynamiek.
Je waarden veranderen dus continu binnen een beperkt gebied rondom het set point.

Je kunt je voorstellen dat die bewegingen per individu verschillen. Bij de ene is het sterker dan bij een ander.
En er is geen mens met dezelfde dynamiek, met dezelfde waarden.

Er is wel over TSI geschreven op het forum.
Ik kan het niet zo snel terugvinden.
Over hyperthyreoïdie en zwangerschap heeft Laura in 2013 op haar blog geschreven:
https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... ns-en.html

In 2018 is er een nieuwe Europese schildklierrichtlijn uitgekomen voor de behandeling van Graves hyperthyreoïdie: https://www.karger.com/article/fulltext/490384

Daarin een hoofdstuk Pregnancy and Postpartum for internisten/endocrinologen.
TSI wordt TSH-R-Ab genoemd-> TSH Receptor antistoffen.
GD Graves disease.
ATD anti-thyroid drugs.
MMI is methomazole
PTU propylthiouracil
RAI radioactive iodine

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie