Setpoint bepalen Geklierd

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Geklierd19
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2019, 15:52

Setpoint bepalen Geklierd

Bericht door Geklierd19 »

Goedenavond,

Net lid geworden van het forum maar ik lees al een tijdje mee. Begin dit jaar is bij mij hypothyreoïdie geconstateerd, nadat ik een paar weken en eigenlijk veel langer achteraf, met vermoeidheidsklachten heb rondgelopen. Dat was tegelijk met een bijholteontsteking en een te lage vitamine D. Die laatste twee zijn gelukkig al hersteld.

Inmiddels na 2 tabletjes van 25 microgram Thyrax kom ik binnen de TSG range van 0,4-4. De vermoeidheid is nog niet geheel verdwenen, ik mis nog wat ‘draagkracht’ om een dag lekker te kunnen werken. Voor het laatste stapje nu wil ik graag mijn setpoint laten bepalen.

Ik heb de volgende metingen :
16-1-19 - TSH 16,1 en FT4 18,4
7-2-19 - TSH 8,2 en FT4 16,3
20-3-19 - TSH 2,8 en FT4 14

De tweede en derde meting nuchter gedaan zoals nodig. Ik hoop dat dit al voldoende metingen zijn hiervoor.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Dag Klier,

Je hebt je al geïnformeerd over de schildklier.
Je hebt dus een idee hoe een schildklierhuishouding marcheert.
Je hebt lollige waarden!
Wat zegt je behandelaar?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geklierd19
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2019, 15:52

Re: Setpoint bepalen Geklierd

Bericht door Geklierd19 »

Hi Kiek,

Vanmiddag mag ik langs de huisarts. Ik verwacht dat deze enkel zal ingaan op het (beperkt) ophogen van de Thyrax en niet over de analyse van de resultaten. Zijn er nog goede vragen om te stellen aan de beste man?

Wat is er eigenlijk zo lollig ( :lol: ?) aan? Ik zie dat mijn waardes netjes meedalen met de ophoging van de Thyrax. En omdat de TSH nu al binnen de range valt, dat mijn schildklier nog wel iets (bijna de helft :?: ) doet.

Groeten!
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Geklierd

Bericht door Kiek »

Ik zie dat mijn waardes netjes meedalen met de ophoging van de Thyrax.

En dat de toevoeging van Thyrax/T4 zorgt voor verlaging van de FT4.
Rararahoedoejedat?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geklierd19
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2019, 15:52

Re: Setpoint bepalen Geklierd

Bericht door Geklierd19 »

Ik kom net bij de huisarts vandaan. Dat een TSH waarde die per individu kan verschillen is hij niet mee bekend, dus hoofdstuk instellen is daarmee rond wat hem betreft. En daar moet je het dan mee doen.. :(

Oh en geen idee hoe ik mijn FT4 laat dalen.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint bepalen Geklierd

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Het is niet logisch dat je T4 daalt terwijl je medicatie (t4 ) slikt.
Je TSH reageert op je T4.
T4 omlaag dan gaat je TSH omhoog en andersom.
Bij mij was dat 10 jaar geleden ook maar na allerlei onderzoeken en scans ed is de conclusie dat het een labfout geweest moet zijn....
Dus ik zou vooral als je klachten hebt doorverwijzing naar internist vragen om naar je schildklier te kijken.
Nogmaals het is niet logisch dat je T4 daalt terwijl je dit slikt om het op te hogen.
Succes.
Groetjes Marieke
Plaats reactie