Setpoint Dennis als dit mogelijk is

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Dennis73
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2019, 15:42

Setpoint Dennis als dit mogelijk is

Bericht door Dennis73 »

Hoi,

Hierbij mijn gegevens.

23/5/2016
TSH 2.0

5-1-2017
TSH <0.05

13-4-2017
TSH 0.11

29-8-2017
FT4 29.9
TSH <0.05

27-11-2017
FT4 18.5
TSH 0.24

7-2-2018
FT4 18.8
STH 0.08

17-4-2018
FT4 17.6
STH 0.19

3-8-2018
FT4 13.8
TSH 0.20

22-3-2019
FT4 18.5
TSH 0.07

Alvast bedankt.

Groet
Dennis
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Dennis als dit mogelijk is

Bericht door Kiek »

.. 3 jaar terug is duidelijk geworden dat ik een schildklierprobleem had. Duurde ff om dat te vinden, omdat mijn TSH waarde goed was. En dan worden t3 en t4 niet gecontroleerd.
Op het moment dat eigenlijk alleen de schildklier over bleef als oorzaak, heeft men besloten mijn t4 te testen. Deze waarde was dus helemaal verkeerd. En ik moest aan de levothyroxine. (Na inname van de levothyroxine, zakte mijn TSH waarde naar 0.02.)
Vorig jaar augustus zat ik op 200mcg en een TSH waarde van 2.0.
(FT4 was en is nu ok.)
Omdat ik veel begon te zweten en mijn TSH waarde 2.0 was, met de internist (VU) besloten om naar 175mcg te gaan.
29.90 0.05
18.50 0.24
18.80 0.08
17.60 0.19
13.80 0.20
18.50 0.07

Welkom, Dennis!

Je vraagt je set point.
De app analyseert de relatie/werkwijze van TSH met FT4.
Dit is niet mogelijk met je waarden.
Er is geen variatie van de TSH.
Ongeachte de FT4 staan ze allemaal onder de referentiewaarden van 0.4 mU/l. Daarbij varieert je FT4 van 29.9 tot 13.8 pmol/l. Dan zijn akelige swings.
In 2016 is er nog een zichtbare TSH.

Wat is er toch gebeurd in de afgelopen twee jaar?
Misschien ben je iets gaan slikken dat de productie van TSH tegenhoudt?
Op het lijstje staan dan allerlei dopamines, opiaten, hormonen, en meer.

Hieronder zet ik het plaatje van de app om je een idee te geven dat er uit je waarden geen curve te construeren is. Helaas!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Dennis73Maart2019.jpg
Dennis73Maart2019.jpg (17.83 KiB) 531 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Setpoint Dennis als dit mogelijk is

Bericht door Bella »

Hallo Dennis,

Als je hypofyse niet goed werkt, heb je niets aan een TSH-meting.

Je schrijft het al in je eerste zinnen: je TSH (hypofysehormoon) bleef binnen normale waarden, pas toen schilklierhormoon (T4 en T3) werd gemeten, bleek dat je schildklier niet goed werkte.

Bovendien reageert jouw TSH tegensteld aan wat je zou verwachten: zodra je dosis omlaag gaat (= minder T4) daalt je TSH...

Dat zou precies andersom moeten zijn: normaalgesproken daalt het TSH juist als je meer levothyroxine (T4) neemt.

De werking van TSH op FT4 is bij jou afwezig door een hypofyseprobleem.

Dat betekent dat je moet sturen (instellen) op FT4 alleen, in samenhang met je klachten en symptomen.

Misschien is het inderdaad een goed idee om weer terug te gaan naar je eerdere dosis van 200 mcg.

Om je FT4-waarde goed te kunnen plaatsen, zijn de referentiewaarden van je lab wel belangrijk, ken je die?

Ook laat je het beste nuchter bloed afnemen, zonder schildklierhormoon geslikt te hebben.

Wonderlijk dat je arts nog waarde hecht aan een TSH-waarde, terwijl bekend is dat de jouwe niet betrouwbaar is?

Sterkte,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Dennis als dit mogelijk is

Bericht door Kiek »

Dennis schrijft in het voorstelbericht:
Welke mogelijkheden (voedsel, andere medicatie etc) kan ik aan denken om mijn TSH waarde op peil te krijgen?

Als ik het goed begrijp is er dan sprake van een hypofyse die zonder toevoeging van hormonen niet werkt? Daarom levothyroxine zonder TSH, en daarom testosteron, en andere hormonen?
De wondere wereld van de schildklierhormonen vallen in het niet bij deze beperkingen.
Je endocrinoloog kent dan de grenzen van je mogelijkheden met je levothyroxine het best, denk ik.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dennis73
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2019, 15:42

Re: Setpoint Dennis als dit mogelijk is

Bericht door Dennis73 »

Hallo,

Dank voor de uitleg. Zeer waardevol!
Ik ga zsm in overleg met de internist en vragen wat een endocrinoloog voor mij kan betekenen.
2 jaar geleden ben ik begonnen met sustanon spuiten. Omdat ik geen testosteron meer aanmaakte.

Als ik vragen heb, meld ik me direct.

Dank jullie voor de info
Dennis
Plaats reactie