Setpoint Vlinnertje

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Setpoint Vlinnertje

Bericht door Vlinnertje »

Hallo , ik zou graag mijn setpoint laten bereken als dat mogelijk is.
Vorig jaar in juni is bij mij een trage schildklier vastgesteld en ik ben nu nog steeds bezig om goed afgesteld te worden.
Ik voel me nog steeds niet optimaal en ik vind het erg lang duren allemaal. Ik ben alleen bij de huisarts onder behandeling. Is dit normaal ?
Op het moment slik ik 112,5 Mg
Hier mijn waarden
05-6-18
TSH 17 T 4 10.9
16-7-18
TSH 1.3 T4 10.9
27-8-18
TSH 13. T4 11.4
20-9-18
TSH 3.0 T4 14.3 Hier is toen ook mijn T3 gemeten 1.3
8-10-18
TSH 0.98 T4 13.0
6-11-18 Hier ben ik op 125mg gezet ,maar in januari dosis verlaagd naar 112,5 Mg
TSH 0.76 T4. 12.5
7-1-19
TSH 0.081 T4 14.9
1-3-19
TSH 0.14 T4 14.4
19-4-19
TSH 0.10 T4 14.5
Ik laat altijd nuchter en op dezelfde tijd prikken in de ochtend
Dank je wel Jolanda
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Vlinnertje »

Hallo,
Is het niet mogelijk om een setpoint met mijn waarden te meten ?
Met vriendelijke groet
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Kiek »

Ah, ik had je oproep gemist, Jolanda!

Er is raars aan de hand met je waarden.
Misschien kan je me helpen.
Je eerste 4 waarden vormen een logisch geheel.
En met de vijfde t/m de achtste gaat het mis.

TSH 0.76 T4. 12.5
7-1-19
TSH 0.081 T4 14.9
1-3-19
TSH 0.14 T4 14.4
19-4-19
TSH 0.10 T4 14.5

Ben je andere medicatie gaan slikken?
Of ben je naar een ander lab gegaan?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Vlinnertje »

Hallo Kiek ,
Dank je voor je reactie
Ik eind van het jaar 2018 op 125 mcg gezet, in januari Ik voelde me erg gejaagd en niet lekker en toen is er gezegd dat ik 112,5 mcg moest gaan slikken daar zit ik nu vanaf begin januari op, omdat ik in februari ook begonnen ben met sporten en me redelijk goed voelde ben ik daar op gebleven. Volgens de dokter allemaal normaal.
Ik vind het allemaal zo lang duren en de dokter vind het niet nodig om mij door te sturen. Ik moet nu pas weer over drie maanden terug komen ,maar voel me af en toe echt niet lekker.
Hetzelfde lab, de zelfde tijd altijd nuchter en niet op andere medicatie gezet
Groetjes Jolanda
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Kiek »

Beste Jolanda,

Je schrijft dat je nuchter naar het lab gaat.
Zonder levothyroxine in je maag?
Dat is belangrijk.

Van je eerste serie van 4 waarden is het set point een FT4 15.74 pmol/l met een TSH van 1.44 mU/l.
Die eerste periode geeft een stevig set point met een gemiddelde vorm van de curve. Prima.

[Overigens is de TSH van 16-07-2018 geen 1.3 maar 13 mU/l.
Dat zie ik aan je eerste FT4 van 10.9, waar je een TSH hebt van 17 mU/l.
Dan is het n i e t mogelijk in normale omstandigheden een maand later een FT4 van 10.9 te hebben waarbij een TSH van 1.3 mU/l.
]

Jouw hypofyse/TSH reageert met ongeveer dezelfde waarde op dezelfde FT4. Heerlijk eenvoudig. Dat is een aangeboren werking van je schildklierhormoonhuishouding.
Dus een FT4 van ca. 11 geeft bij jou op levothyroxine altijd een TSH van ca. 13.
Maar dan verandert er bij je laatste 5 waarden iets.

De verhoudingen FT4-TSH worden flink verschoven.
Is er in het nieuwe jaar iets toegevoegd aan je pillendieet?
Heb je levothyroxine van een ander merk gekregen?
Je bent gaan sporten, schrijf je.
Ben je extra voedingssupplementen of vitamines gaan gebruiken?

Op 06-11-2018 is je FT4 12.5 waarbij een TSH van 0.76 mU/l.
Dit is een vreemde combinatie, omdat je bij die FT4 van 12.5 pmol/l een TSH van ca. 6.5 mU/l zou verwachten.

Er is iets flink scheef aan je waarden.
Misschien heeft je lab tussentijds de meetapparatuur vernieuwd.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Vlinnertje »

Hallo Kiek ,
Met nuchter bedoelde ik inderdaad zonder levothyroxine.
Ik begrijp niks van de waarden ,ik vind het erg verwarrend allemaal
Na het sporten neem ik een whey protein shake en verder gebruik ik geen medicijnen.
De waarden van 16-07-18 staan echt zo vermeld op de uitslag die ik gekregen heb.
Het lukt me niet om een foto in te voegen dan kon ik het je laten zien
Ik begrijp er zoals ik zei echt heel weinig van. Ik heb begrepen van de huisarts dat ik nu iets te snel sta, maar we zouden het zo even laten en over drie maanden weer prikken
Dus dit is aangeboren bij mij , heb ik het dan mijn hele leven al ? Ik ben de enige in mijn familie met schildklier klachten, houd dit in dat mijn kinderen dit ook kunnen hebben / krijgen ?
Groetjes Jolanda
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Kiek »

Je schildklierhuishouding is aangeboren. Sommige schildklierhuishoudingen zijn slordig en anderen zijn pietje preciezen. En alles daartussen. Dat blijft zo levenslang.
Je eerste 4 waarden laten een stevig huishouden zien.
Je laatste waarden gooien er met de pet naar.

En dát klopt niet. De omstandigheden zijn gewijzigd.
Het lijkt wel een ander persoon.

Een schildklier werkt door de TSH, de grote stimulator van je schildklier.
De TSH voel je niet, je merkt het niet.
De TSH is gewoon een fantastische graadmeter.
Zonder TSH heb je geen schildklierwerking.
Dan glijdt je FT4 naar 0. En dat voel je wel.

Een schildklierhuishouding bestaat uit je TSH-fabriek (in hypofyse) en je hypothalamus (ook een kliertje in je hersenen).
Je hypothalamus bepaalt hoeveel TSH er naar je schildklier mag.
Ook nu je schildklier niet meer goed werkt.
Samen met de hypofyse peilt de hypothalamus in je bloed naar de hoeveelheid FT4.
Op wisselende hoogten van de FT4 reageren de radertjes en wieltjes met verschillende niveaus van de TSH.
Is de FT4 14, dan zal de TSH altijd ca. 3 mU/l weergeven.

Ook nu je schildklier is uitgeschakeld en je levothyroxine gebruikt, werkt de TSH als vanouds.
Alleen reageert de hypothalamus met de hypofyse nu op je pilletjes levothyroxine in je bloed.

Ik zoek een oorzaak van de 2 verschillende groepen waarden.
- zijn de normaalwaarden van FT4 in de zomer 2018 en dit jaar hetzelfde gebleven?
- Zou het aan de levothyroxine liggen? Welk merk slik je?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Vlinnertje »

Dank je voor je geduld en uitleg , ik denk dat ik het iets meer begrijp nu.
Ik slik het merk Levothyroxinenatrium teva en voor zover ik weet is dit altijd hetzelfde merk geweest. Of mijn normaalwaarden hetzelfde zijn gebleven weet ik niet. Er is wel steeds wisseling van de hoeveelheid medicijnen geweest iedere zes weken, ik ben begonnen met 100 mcg toen verlaagd na ongeveer 2 weken naar 50 ivm hartkloppingen.
Na de tweede bloedtest verhoogd na 75 en zo steeds hoger na iedere bloedtest laatste twee testen zijn op 112,5 mcg
Ik snap er ook niks van, maar voel me een beetje een zeur bij mijn huisarts. Ik heb nl fibromyalgie en zit in de overgang en mijn eigen huisarts schuift alles daarop af voor mijn gevoel. Mijn schildklier is ook door een andere arts ontdekt en bij hem ben ik ook onder behandeling voor mijn schildklier.
Kun je me iets aanraden om te ondernemen of het gewoon zo nog drie maanden aan te kijken en dan weer bloed te laten testen ?
Met vriendelijke groet Jolanda
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Kiek »

Hallo Jolanda,

Je waarden van 2019 lijken te tonen dat je nu teveel levothyroxine binnenkrijgt.
Dat vertellen die lage TSH's.
Dit soort waarden passen misschien ook bij een doorgemaakte ontsteking van je schildklier.
Eerst subhypo-waarden, en nu een soort subhyperwaarden.
Apart, maar dat is wat er te zien is.

Soms kan een schildklier er tijdelijk de brui aan geven.
En soms lukt het de schildklier om vervolgens weer aan het werk te gaan.

Ik benijd je niet. Het zijn lastige onzekerheden.
Maar toch heb je een kansje dat je weer een gewone schildklierwerking terugkrijgt.

Als je genoeg hebt van die levothyroxine en onzekerheid, dan zou je de levothyroxine 6 weken kunnen stoppen en daarna lab. Maar als je binnen een week al denkt dat er iets niet klopt, ga dan ook naar hetzelfde lab.
Het lab kan een duidelijk verhaal vertellen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Setpoint Vlinnertje

Bericht door Vlinnertje »

Zou het misschien dus door de medicijn verhoging kunnen komen ?
Dat is de grootste verandering die er sinds de laatste vijf waarden gebeurd is. Daar was de medicijn verhoging geweest.
Dank je wel voor je tijd en uitleg in ieder geval. Ik heb een afspraak gemaakt met de dokter en zal het ook nog aan hem voorleggen
Met vriendelijke groet Jolanda
Plaats reactie