Bloedwaardes Lilianne

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Allereerst iets over je waarden:
Het lijkt dat je laatste waarden wat slordig gemeten zijn.
Het groene blokje ligt een beetje ver buiten de curvelijn.
Ze zouden daarom als een 'outlier' bestempeld kunnen worden.
Dat is een onjuiste meting.

Dit gebeurt wel meer.
Alleen voor wetenschappelijk onderzoek worden de waarden preciezer gemeten.
Dat is het echte handwerk.
De gewone waarden worden automatisch bepaald. Dit kan zo nu en dan slordige metingen geven.
Het kan ook zijn dat je lab een nieuwe meetmachine heeft aangeschaft, of geijkt, waardoor de verhouding FT4/TSH gewijzigd is.

Nu even een gedachte, en stellen dat je TSH juist gemeten is: als je bloed van deze laatste waarden op de vroege ochtend zonder de ochtenddosis levothyroxine afgenomen is, dan zou je FT4 in de oude situatie op de curve vlak boven het set point uitkomen. En dus zou je inderdaad een flink deel van de dag richting hyper kunnen gaan nadat je je pillen hebt ingenomen. Want je suist met die pillen in je maag voorbij je set point naar rechts onder. De TSH houdt zich meettechnisch het sterkst. Bij je laatste TSH van 1.1 past bij je vorige reeksen waarden een FT4 van ca. 15. Je set point ligt net onder de 15 pmol/l. Je pillen komen hier dus bovenop.

Zou dit een argument kunnen zijn om je dosis ietsje te matigen?
Jij weet het best!

Dag!
Kiek
Bijlagen
LilianneSept2020.jpg
LilianneSept2020.jpg (39.87 KiB) 166 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

lilianne

Bericht door lilianne »

Dank je Kiek, voor je reactie..
Ja, ik denk zelf ook dat het net iets teveel is. Lastig ook dat de meet waardes niet altijd zo goed bij elkaar kloppen. Maar m n klachten passen ook bij teveel hormoon. Ik ben onrustig, slaap slecht, prikkelbaar en spierpijn in m n benen.
Dus ik ga een tikkeltje minder euthyrox pakken.
Fijn dat je met me mee denkt.

Groetjes Lilianne

lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo Kiek,
Omdat ik in het verleden niet altijd mocht prikken, heb ik toen een paar keer laten prikken door een test die jezelf kunt aanvragen bij bloedwaarden.nl
Volgens mij meten ze daar wel nauwkeurig.
Omdat ik nu bezig ben met het fineturnen wil ik misschien daar in de toekomst nog wel een keer laten prikken. Het nadeel is dat je het zelf moet betalen, maar om mezelf goed te voelen heb ik er dat wel voor over.
Ik heb daar van 2 waardes. Kun en wil jij daar m n setpoint van berekenen?
Ze zijn TSH 1.36 FT4 17.89
TSH 1.22 FT4 18.40
Omdat het een ander lab is zal daarom m n setpoint wel anders zijn.

De referentiewaardes zijn daar: TSH 0,27- 4.20
Ft4 11.60 - 21.90

Met vriendelijke groet, Lilianne

Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Door de minimale verschillen van je laatste 2 waarden, valt er geen patroon te maken.
De foutmarge van het lab is al groter!
Het zouden dus zelfs twee dezelfde waarden kunnen zijn.
Nog een beetje waarden sparen....

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Kiek, toch bedankt voor het kijken.

Gr. Lilianne

Plaats reactie