Bloedwaardes Lilianne

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Dank je voor je reactie kiek
Ik kan het altijd een keer proberen
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Ik heb de waardes opgezocht van de jaren dat ik nog niet nuchter liet prikken. Dan zat er na de inname van euthyrox 5 uur tussen dat ik liet prikken.
Dan kwam ik bij een dosis van 81.25 mcg uit op een tsh van 0.6 en een ft4 van 17.5
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Ik wil even terug komen op m n vorige bericht.
Daar is het verschil te zien tussen ,waardes na 5 uur inname , prikken schildklierhormoon tsh 0.6 en ft4 17.5
Bij dezelfde dosis (81.25) tsh 0.8 en ft4 15.3. *Nuchter geprikt)
Nu is mijn vraag, bij de dosis die ik nu gebruik 4 dagen 81 25 en 3 dagen 75 in de week ( Nuchter geprikt ) tsh 1.3 en ft4
14.5. Zou dan de ft4 in de loop van de dag te hoog worden, of is dit een mooi uitgangspunt voor m n setpoint van 15.
Ik kan binnenkort niet prikken omdat de arts dit goede waardes vind. Ik voel me redelijk, af en toe een warmteaanval en wat nerveus. Misschien moet ik hier maar voortaan genoegen mee nemen na jaren van dosis veranderen.

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Vergelijking met wat minder recente waarden kan een eerste richting geven om een idee te krijgen.

De FT4 piekt gemiddeld ca. 2 à 3 uur na inname van levothyroxine,
afhankelijk van het soort levothyroxine, en de reactie/opname van je maagdarmstelsel.
Ik heb nog geen voorbeeld kunnen vinden van een piek van 5 uur na inname.

Een verschil tussen het prikken van na 5 uur slikken en nuchter van 17.5 en 15.3 pmol/l op 81.25 µg is best heel erg groot te noemen.
Misschien heeft je lab intussen de apparatuur geijkt.
Dan zijn de waarden niet meer te vergelijken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

.... en nog een vervolgje:

Als je FT4-set point in de buurt van de 15 pmol/l, dan is het beter om op een lagere nuchtere ochtendwaarde te mikken.
Het set point is in een gezonde schildklierhuishouding de gemiddelde FT4 gedurende 24 uur.
Het lijkt me prettiger dan te streven naar 14.5 pmol/l in de vroege ochtend zonder levothyroxine.
Bovenop deze 14.5 pmol/l komt nog je dosis.
Dan haal je mogelijk met gemak een 16 pmol/l.

Als je je niet fijn voelt bij je huidige dosis, is het dus de vraag of je die dosis moet vasthouden.
Misschien toch een flintertje eraf.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Kiek, ja ik zat zelf ook te denken aan nog een heel klein beetje minder. Maar als ik terug kijk op de afgelopen jaren, ben ik nu toch heel blij met hoe ik me nu voel. Als ik kijk naar de maar altijd te hoge dosissen die ik heb geslikt. Dan is er voor mij nu toch veel veranderd in positieve zin. En dat komt echt door dat jij m n setpoint kon uitvogelen. Anders zat ik nu nog aan een te hoge dosis. Echt heel fijn dat jij die kennis hebt.

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Fijn, dat het je helpt om sturing te geven aan je waarden, Lilianne!
Toendertijd in 2013, stond ik met open mond te kijken naar het resultaat en de logica van mijn eigen waarden.
Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo Kiek,

In juni heb ik laten prikken en waren m n waardes
Tsh 1.3 en de ft4 14.5 Bij een dosis van 4×per week 81.25 en 3 × per week 75.
Nu in september nog steeds dezelfde dosis. Heb nu een tsh van 1.1 en een ft4 van13.4
Ik zelf dacht dat ik wat teveel euthyrox gebruikt, maar de waardes laten toch zien dat ze dicht bij m n setpoint liggen. En toch heb ik het gevoel dat het een heel klein beetje teveel is. Wat denk jij ervan?

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

Allereerst iets over je waarden:
Het lijkt dat je laatste waarden wat slordig gemeten zijn.
Het groene blokje ligt een beetje ver buiten de curvelijn.
Ze zouden daarom als een 'outlier' bestempeld kunnen worden.
Dat is een onjuiste meting.

Dit gebeurt wel meer.
Alleen voor wetenschappelijk onderzoek worden de waarden preciezer gemeten.
Dat is het echte handwerk.
De gewone waarden worden automatisch bepaald. Dit kan zo nu en dan slordige metingen geven.
Het kan ook zijn dat je lab een nieuwe meetmachine heeft aangeschaft, of geijkt, waardoor de verhouding FT4/TSH gewijzigd is.

Nu even een gedachte, en stellen dat je TSH juist gemeten is: als je bloed van deze laatste waarden op de vroege ochtend zonder de ochtenddosis levothyroxine afgenomen is, dan zou je FT4 in de oude situatie op de curve vlak boven het set point uitkomen. En dus zou je inderdaad een flink deel van de dag richting hyper kunnen gaan nadat je je pillen hebt ingenomen. Want je suist met die pillen in je maag voorbij je set point naar rechts onder. De TSH houdt zich meettechnisch het sterkst. Bij je laatste TSH van 1.1 past bij je vorige reeksen waarden een FT4 van ca. 15. Je set point ligt net onder de 15 pmol/l. Je pillen komen hier dus bovenop.

Zou dit een argument kunnen zijn om je dosis ietsje te matigen?
Jij weet het best!

Dag!
Kiek
Bijlagen
LilianneSept2020.jpg
LilianneSept2020.jpg (39.87 KiB) 7907 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Dank je Kiek, voor je reactie..
Ja, ik denk zelf ook dat het net iets teveel is. Lastig ook dat de meet waardes niet altijd zo goed bij elkaar kloppen. Maar m n klachten passen ook bij teveel hormoon. Ik ben onrustig, slaap slecht, prikkelbaar en spierpijn in m n benen.
Dus ik ga een tikkeltje minder euthyrox pakken.
Fijn dat je met me mee denkt.

Groetjes Lilianne
Plaats reactie