Bloedwaardes Lilianne

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Bedankt voor je reactie, dat zou fijn zijn als ik morgen nog zou kunnen laten prikken. Ik dacht, misschien is het beter om zo vroeg mogelijk te prikken. Ik ben op het moment ook zo onzeker, maar dat zal ook wel bij m n klachten horen.

Gr. Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Teun schrijft op 3 maart:
Dat je juist om deze twijfel zeker wilt weten dat de waardes wel goed zijn bepaald. Lijkt mij toch dat de arts ook de vraagtekens moet krijgen.

Als onze dokters zouden begrijpen dat een FT4 van 19 pmol/l niet past bij de TSH van Lilianne, dan zouden ze ook begrijpen dat een referentiewaarde geen criterium is voor een individuele behandeling.
Het zal nog wel een hele lange tijd duren voordat ze zover zijn...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Ik heb maandag laten prikken, en nu zijn m n waardes bij dezelfde dosis euthyrox: tsh 0.8 en ft4 15.3
Dus de vorige meting klopte inderdaad niet.
Ik gebruik nu 81.25 mcg. Dus ik denk aan een kleine verlaging van mijn dosis.

Gr. Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Precies, een tikje eraf, Lilianne.
Nu verblijf je 24 op 24 uur in een chronisch hypergebiedje.
Je set point is ongewijzigd 15/1.

Succes!
Kiek
Bijlagen
LilianneMaart2020.jpg
LilianneMaart2020.jpg (39.68 KiB) 9918 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Mijn laatste dosis was 81.25, maar die dosis is te hoog.Ik heb ook al geprobeerd om de dag 81.25/ 75 te gebruiken. Dat is weer te weinig. Ook heb ik de dosis 2 dagen 81.25 andere dag 75mcg geprobeerd. Dat lijkt ook nog net teveel. Maar ik weet het nu ook niet meer. Welke dosis? Advies is welkom.
Gr. Lilianne
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Teun »

Nu zit je als ik het goed bekijk op 4-5 maal 81,5 mcg en 2-3 maal 75 mcg. Misschien is 2standaard 5 keer in de week 81,5 en 3 maal 75 en 4 keer 81,5 een optie? Klinkt heel weinig verschil, maar blijkbaar zweef je er tussenin.
Bij mij ging het met de dosering van 112 en 125 hetzelfde, zit dan weer een tijdje op 3 maal per week 125 en dan weer een tijdje op 2 maal. Werkt bij mij goed.
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Het is inderdaad een optie. Wat raar dat het toch zo precies op een paar mcg. aankomt. Bij sommige mensen dan. Niet iedereen zal zo gevoelig reageren.
In ieder geval, bedankt.
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Ik heb besloten om nog een keer de dosis te proberen van: 2 dagen 81. en dan 1 dag 75. En dan maar afwachten hoe het gaat. Het is een kleine verandering maar daar zal het bij mij nu ook in zitten.
Gr. Lilianne
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo,

Ik heb na 3 maanden weer laten prikken. De dosis die ik nu gebruik is 4 dagen 81.25 en 3 dagen 75 mcg.
De tsh is 1.3 en de ft4 is 14 5 . S Morgens nuchter geprikt.
Nu is mijn vraag, als ik s morgens m n euthyrox slik hoeveel zal dan ongeveer mijn ft4 stijgen.?
Want ik heb nog steeds het gevoel dat het iets teveel is. Mijn setpoint is tsh 1 en ft4 15.
Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Hallo Lilianne,

De reactie op een hoeveelheid levothyroxine is super individueel.
De effectiviteit van de opname van de levothyroxine pillen, de snelheid van opname in je maag/darmen, de verwerking in de cellen, en nog een boel klussen van je T4 zijn redelijk in het bloed te volgen. Soms duurt het maar een paar minuten voordat je de stijging al in het lab kunt zien. Een ander heeft wel een 1/2 uur of een uur nodig om de T4 te showen. De ene neemt misschien heel effectief op, en de volgende lijkt een andere opname- en verspreidingsmechanisme te hebben. Het ene patroon houdt bij dezelfde hoeveelheid een laag bobbeltje, de ander maakt er een enorme heuvel van. Wat beter is weet ik niet.
Het gaat er uiteindelijk om wat het in je lijf teweegbrengt.

Je kunt je voorstellen dat prikken na het slikken aanleiding geeft tot aanmerkelijke verschillen.
Je TSH reageert direct op de opname van de levothyroxine en zakt volgens de halfwaardetijd (een uur).
Je FT4 zal hoger zijn.
Natuurlijk zou je het een keer moeten doen.
Neem dan wel exact een uur na het slikken van dezelfde dosis.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie