Setpoint Belkis

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Belkis
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2019, 08:59

Setpoint Belkis

Bericht door Belkis »

Hallo, ik ben Belkis, ben nieuw op het forum.
Graag had ik mijn setpoint bepaald.
Mijn waarden zijn:

20/12/2018
75 L-Tyroxine
TSH 4,59
FT4 16,4

13/06/2019
150 L-Tyroxine
TSH 0,44
FT4 22,8

Bloedafname is telkens in de ochtend nuchter en voor de inname van medicatie gebeurt.
De referentiewaardes van mijn lab is voor TSH 0,27-4,20 en voor de FT4 11,0-24,0
Zit ik momenteel goed ingesteld?
Alvast bedankt en nog een fijne zondag voor iedereen.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Belkis

Bericht door Kiek »

Hallo Belkis, welkom!

Je twee waarden tonen een set point van een FT4 van ergens hoog in de 18 pmol/l met een TSH tussen de 1.5 en 2 mU/l.

Ik ken de kwaliteit niet van je metingen.
Evenmin schrijf je over je schildkliersituatie en -omgeving.
Voel je je rot?
Misschien gebruik je overige pillen met invloed op je TSH-werking.
Dat kunnen best belangrijke uitgangspunten zijn.

Met deze twee metingen valt het op dat je een minder dan gemiddelde reactie hebt van je TSH op het niveau van de FT4.
Dan laat de curve een slappige vorm zien: veel beweging in FT4 geeft weinig beweging in TSH. Een beetje achterover hellende curve.
Een scherpe curve geeft juist bij weinig beweging van de FT4 veel beweging van de TSH.
Als je de vorm een cijfer geeft van slap naar scherp, tussen de 30 en de 80, waarbij 50 gemiddeld, dan zit jij met 34 aan de slappe kant.

Een derde meting geeft vast meer zekerheid.

Als je metingen van goede kwaliteit zijn en in de vroege ochtend geprikt, dan slik je teveel levothyroxine.
Je waarden van FT4/TSH = 22.8/0.44 krijgen een flinke boost door de daarbovenop je nog te slikken dosis. Dan zit je 24 op 24 flink hoger dan je set point.

Misschien zou je met je arts kunnen bespreken om je hoeveelheid te matigen?
Overigens laat ervaring op het forum zien dat mensen met een slappe curve wat moeilijker in te stellen zijn.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BelkisJuni2019.jpg
BelkisJuni2019.jpg (39.73 KiB) 388 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belkis
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2019, 08:59

Re: Setpoint Belkis

Bericht door Belkis »

Bedankt voor je reactie Kiek.
De metingen zijn telkens nuchter en rond dezelfde tijdstip gebeurd. Mijn huisarts zegd dat de waarden ok eijn. Qua bijwerking heb ik last van vermoeidheid, haaruitval en soms moeilijk in slaap vallen. Zou ik mss verlagen naar 125?
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Belkis

Bericht door Kiek »

Ja, vermoeidheid past bij zulke waarden.
En zeker ook moeilijk in slaap komen.
Haaruitval associeer ik met wisselende waarden.

Ik weet niet hoeveel levothyroxine je gebruikt.
In die zin weet ik dus niet wat 125 µg voor jou betekent.
Maar verminderen lijkt bij deze waarden zeker een juiste stap.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belkis
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2019, 08:59

Re: Setpoint Belkis

Bericht door Belkis »

Ik gebruik momenteel 150 l-tyroxine, ik zal dus met 25 dan verlagen. Over paar weken dan opnieuw mijn waardes laten controleren.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Belkis

Bericht door Kiek »

Tot over zes weken!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie