Setpoint Evelien

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

Dat lukt me niet, Evelien.

Je waarden trekken zich nog steeds niets aan van de fysiologie.
Het lijken tweetallen, ongeveer gelijke FT4's maken totaal verschillende TSH's!

Er valt dus geen set point te fabriceren.

9.80 2.20
9.70 4.10
11.00 5.20
10.50 3.50
10.90 2.70
10.50 3.10


Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
EvelienDecperikelen2019.jpg
EvelienDecperikelen2019.jpg (23.47 KiB) 1535 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

Hallo Evelien,

Je waarden geven geen structuur weer.
Ze lijken stuurloos.
Je zou toch uit deze schildklierimpasse moeten komen.

Ga je wat hoger zitten met je dosering?
Net voldoende levothyroxine is al genoeg om uit deze ongeregelde wiebeltoestand te kruipen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

Impasse: de onevenwichtigheid. Met dezelfde dosis lijk je in hetzelfde onevenwichtige gebied te blijven.

Je FT4's variëren voor levothyroxine-gebruikers op hetzelfde tijdstip met dezelfde dosis, eigenlijk best veel met een verschil van 1.3 pmol/l zonder dosiswijziging.
Bij een gezonde schildklierwerking op hetzelfde tijdstip zijn die verschillen veel kleiner, ca. 0.4 pmol/l.
Eigenlijk zou je verwachten dat je bij een toenemende FT4 een lagere TSH zou meten.
Maar je TSH's racen over een relatief nog groter deel van het referentiegebied van 2.2 tot 5.2 mU/l omhoog en omlaag.
Dat is apart. Dat klopt gewoon niet. Tenzij je TRH ook aan de zwier gaat.

Aan de andere kant veronderstel ik dat je nog een aardige restwerking hebt.
De grens daarvan kan ook zo'n wiebelresultaat verklaren.
Enerzijds krijgt je schildklier de normale 'opdrachten' van de TSH.
Anderzijds wordt je FT4 beïnvloed door je portie levothyroxine.
De TSH zou zich dan prompt verlaagt aan moeten passen.

Als je zorgt dat de TSH die 'normale opdrachten' niet meer kan geven, dan heb je de boel overgenomen door de levothyroxine.
Dus wat meer levothyroxine, en je krijgt een hogere FT4 met een stabielere TSH.

Stuurloos: je waarden geven een dergelijke indruk.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Evelien

Bericht door mamavan2 »

Miss E schreef: 17 dec 2019, 16:10 Vrijdag zat ik na 5 dagen verhoging in hyper modus.
Daar ben ik nu nog herstellende van, en net begonnen met nieuwe routine( 6,25 per 2 weken minder)
Na het hyperen voel ik me altijd wel aardig.
Ha, ik volg je berichtjes niet helemasl. Je schrijft over overdoseren terwijl het met je waarden erop lijkt dat je ondergedoseerd bent... Wat bedoel je eigenlijk?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Evelien

Bericht door mamavan2 »

Wil je de dosis er nog bij zetten? Of waarmee kan ik nog meedenken?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

Hallo Evelien,

De curve is met deze waarden niet realistisch.
Hieronder het plaatje.

Dag!
Kiek
Bijlagen
EvelienIIIApril 2020.jpg
EvelienIIIApril 2020.jpg (39.48 KiB) 1302 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

Hallo Evelien,

Als mij zulke waarden zouden overkomen, en ik zou serieus meer willen weten over mijn TSH-reactie op de veranderingen van de FT4, dan zou ik meer variatie in de waarden willen hebben.
Dat is een eerste vereiste voor een betrouwbare curve.
Daarom iets geprobeerd met een van je andere reeksen waarden, zie hieronder.
Maar ook dat lukt niet.

Een ideetje:
Als je levothyroxine gebruikt, dan zou je er 6 weken mee kunnen stoppen, en naar lab.
Of als je geen levothyroxine gebruikt, slik dan eens 6 weken 75 µg, en vervolgens lab.

Hartelijke groet,
Kiek

10.90 2.70
10.50 3.50
11.00 5.20
9.70 4.10
9.80 2.20
12.10 4.20
11.10 4.30
12.40 4.00
8.60 6.40
Bijlagen
Evelien 2019 en 2020 april2020.jpg
Evelien 2019 en 2020 april2020.jpg (32.34 KiB) 1294 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Evelien

Bericht door mamavan2 »

Hoe gaat het nu met je? Wat vervelend dat er aan de waardes geen touw vast te knopen is..
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

Dag Evelien,

In een normale schildklierhuishouding zou je ongeveer om 15 uur nog een kantelmoment van evenwicht hebben.
Msschien zou dat een alternatief zijn. Maar praktisch nooit nagekeken of uitgeprobeerd.
Want het zou zomaar een uurtje later kunnen zijn..

Op dat moment dwingt de TRH de FT4-stand omhoog, waardoor de TSH gaat stijgen tot ca. 24.00 uur.
Dan is het feest afgelopen...
..en stort de TSH volgens haar/z'n halfwaardetijd van ca. 1 uur omlaag.
Waarna de FT4 eveneens daalt volgens z'n/haar eigen halfwaardetijd van 7 dagen.

En de volgende middag is het weer bal.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Evelien

Bericht door Kiek »

22.00 uur vanwege avondslikken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie