Setpoint Meranou

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Neu, vrijwel niet:
FT4 was 14.39, nu 14.46
TSH was 1.37, nu 1.42

Dit alles met de volgende waarden:
Zijn de 8.20 - 27 werkelijke waarden?
Ik experimenteer weleens, en heel soms vergeet ik de boel te resetten....

14.60 2.80
15.10 0.99
14.80 0.98
13.80 0.80
14.10 3.10
12.30 3.50
12.10 5.60
8.20 27.00
15.00 0.99
16.80 0.74
Bijlagen
MeranouDec2019.jpg
MeranouDec2019.jpg (40.2 KiB) 1303 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je!
Inderdaad kloppen die waarden. Was toen ik 6 weken was begonnen met levo.
Waarden daarvoor waren: <0.02 - 17.8
> 50 - 3.9
Maar die konden beter niet in de app schreef je toen geloof ik....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Ah, dank voor je bevestiging.
Die andere 'setjes' zijn niet de precieze waarden.
Zodra er een < staat, kan de app er niets mee.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Hallo Kiek, ik heb nog wat waarden, zou je die kunnen /willen invoeren in de app?
Tsh 0.39 ft4- 18.6
Tsh 0.99 ft4- 16.1
Tsh 1.5- ft4 13.8
Deze waarden zijn allemaal met dezelfde referentie waarden (0.3-5.6 tsh en ft4 7-16)
Nu zijn de referentie waarden in mijn lab verandert naar tsh 0.3- 5.6, maar ft4 11-21
Waarden bij nieuwe referentiewaarden
Tsh 1.5 en ft4 -19.7.
Kan dit ook in dezelfde app of zou ik nu weer helemaal opnieuw moeten beginnen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Ja, weer opnieuw beginnen.
Het gaat om een handvat te hebben op welke FT4-waarde je je het beste kunt richten.
Zodra je waarden gemeten worden met een andere machine, dan wijzigen je waarden/verhoudingen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je Kiek!

Een andere vraag. Sinds december ben ik aan het hyperen. Sinds die tijd steeds aan het afbouwen. Steeds kleine stapjes van 6.25 of 12.5 mcg.
Vandaag weer geprikt en hyper weer, of eigenlijk nog steeds. Zou nu naar 100 mcg gaan.
Nu vraag ik me af..... Zou het kunnen dat ik het beter zou doen zonder thyrax? Ik hoor of lees wel eens dat mensen laten prikken, dan een week stoppen en weer prikken. Dit om te kijken of de klier het zelf weer oppakt.
Wat weet jij daarvan of kun je me daar over vertellen?
Ik neig heel erg naar zo'n proef. Bijna een jaar steeds weer heel even goed voelen en dan toch weer hyperen. Nu waren mijn waarden TSH 0.75 en ft4 21.2 (ref 11-21).
Mijn hart klopt weer uit mijn borst en voel me zeer gejaagd.

Ik vind het zooo vreemd dat ik nu al 1/3 minder medicatie slik en toch nog steeds hyper.
Ik word er moedeloos van.
Heb jij raad voor me misschien?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Hallo Meranou,

Je hypert als je hoeveelheid levothyroxine je 'normale' hoeveelheid (gezonde toestand) overstijgt.
Lab: 21.2/0.75: als deze waarden geprikt zijn 24 uur na je laatste dosis, dan zit je inderdaad flink te hoog.
Je lijkt dan nog niet de juiste dosis getroffen te hebben.

Het is een pracht idee om een week zonder levothyroxine te gebruiken om meer te weten te komen over je schildklierhuishouding.
Je hebt al een basiswaarde van het nieuwe lab als je tot nu toe niets gewijzigd hebt aan je dosis.
Dan zou je vanaf morgen geen levothyroxine kunnen innemen, en dan gedurende 7 dagen niets slikken. De 4de dag naar het lab voor FT4/TSH. Vervolgens wederom de 8ste dag naar het lab. Zelfde lab, nog steeds zonder levothyroxine. Dan heb je het resultaat van 7 dagen zonder levothyroxine.

Je komt dan te weten:
1. je halfwaardetijd van thyroxine (referentie is normaal een week, maar kan indivdidueel variëren van ca. 3.5 dag tot ca. 14 dagen.) = altijd erg handig om te weten hoelang je na de start van een dosiswijziging moet wachten voordat je naar het lab kunt gaan. Sommige mensen hoeven maar 3 weken te wachten om het resultaat van een dosiswijziging te weten. Anderen moeten wel 12 weken wachten..... nu is het standaard 6 weken.
2. de eventuele restwerking van de schildklier.
3. het set point.

Bedoel je zoiets?
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Ja zoiets bedoel ik inderdaad!

Ik ben benieuwd of ik zonder levo zou kunnen.
Ook lijkt het me heel interessant om te weten hoe mijn lichaam reageert op levo, hoe snel het opneemt of loslaat.

Als mijn arts meewerkt hiermee, dan kun je een goed setpoint halen uit die 3 waarden?

Wel heel spannend, want wat als... ik niet zonder kan, ga ik me dan niet vreselijk voelen?

Morgen maak ik een afspraak. Ben heel benieuwd of hij meewerkt!
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Nog een andere vraag: voordat ik aan de medicatie begon ging ik in 7 weken van hyper naar zeer hypo
Van tsh <0.02 en ft4 17.9 (ref 7-16)
Naar tsh >50 en ft4 3.9.
Kun je daar ook iets uithalen?
Het is zonder levo, dus ik kan er niet uit aflezen hoe ik op levo reageer natuurlijk, maar kan ik er vanuit gaan dat ik dan nu na 1 week zonder levo ongeveer 1/7 deel van het verschil in bovenste waarden zou zakken, als je begrijpt wat ik bedoel?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Het set point valt of staat met precieze labwaarden.
Want het onderzoekt de reactie/werking van je TSH op de hoogte van je FT4. Die TSH-reactie verschilt bij ieder mens.
Dat te achterhalen is het uitgangspunt. De rest is daaruit af te leiden.

Hoewel een hyper en dan dalend naar een hypo ellendig is voor jezelf, zijn je bijbehorende waarden wel weer interessant voor mij! Jammer genoeg gaat het lab niet lager dan de 0.02 mU/l. En bij je hypo gaat het lab niet verder dan de TSH van 50 mU/l. Dat zijn dus blijkbaar standaardgrenzen voor het lab dat je gebruikt.
Maar voor het set point heb ik wél precieze waarden nodig. Zonder gok.
Daarom kan ik je mooie afwijkende waarden niet gebruiken.

Het gaat ook om je reactie op de thyroxine (FT4) in je lijf.
Niet op het soort levo.
Hoe daalt je FT4? Wat is de bijbehorende TSH? De TSH is immers een weergave van de hoogte van je FT4.

"..wat als... ik niet zonder kan, ga ik me dan niet vreselijk voelen?"
"...maar kan ik er vanuit gaan dat ik dan nu na 1 week zonder levo ongeveer 1/7 deel van het verschil in bovenste waarden zou zakken, ..?"

Op dit moment hyper je, dus heb je een te hoge dosis. Of je schildklier zelf is aan het donderjagen.
Dan is een weekje zonder levothyroxine juist prettig, want je thyroxine (TT4 en FT4) wordt niet bijgevoerd.
Als je schildklier helemaal niets meer doet dan verlies je per dag 10% van de aanwezige FT4.
Dit geldt ook voor de overmaat aan TT4.

Je wordt na een paar dagen mogelijk een beetje duffer.
Zo erg is dat niet.
Ik vond een prima om een week te stoppen, als experiment.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie