Setpoint Meranou

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Volgens de endocrinoloog is een schommeling in ft4 van 19.3 naar 14.8 heel normaal. Is een dynamisch ding en werkt op vraag en aanbod.

Hallo Meranou,

Ja, een gezonde schildklierhuishouding is dynamisch en werkt gelukkig op vraag en aanbod.
De TSH en de FT4 houden elkaar in een greep rondom een vast gebiedje. Dat is het set point.

Een FT4 kan snel stijgen, maar kan alleen zakken volgens je eigen halfwaardetijd.
Zo beweegt je schildklierhuishouding dag en nacht in een bepaald individueel min of meer vast ritme.
Je waarden blijven nooit stil staan.
Zonder afhankelijkheid van levothyroxine, bereikt je FT4 's nachts, na 24.00 uur, het hoogste niveau.

Het is niet juist dat FT4-schommelingen van 19.3 naar 14.8 pmol/l op eenzelfde vroege ochtendtijdstip geprikt, normaal is. Zelfs over 24 uur kom je zo'n heftige schommeling niet tegen.

Er bestaan veel variaties van FT4 met de TSH.
Maar daar wordt door onze behandelaars niet naar gekeken.
Daarom is de TSH nog steeds onaantastbaar.
De FT4 krijgt alleen aandacht als ie zich buiten de referentiewaarden begeeft.

Eigenlijk is het begrijpelijk.
Ieder lab, ieder ziekenhuis, heeft eigen normaalwaarden.
Dan is het voor onze behandelaars nauwelijks te bevatten dat de onderlinge verhoudingen van FT4 en TSH een vast individueel patroon volgen. Dat is geen onderwerp voor artsen. Dat leert ie niet.
Dat is veel meer iets voor mensen van de TU.
Dokters hebben wel geleerd, door de studie van Stig Andersen (2002), dat mensen met een normale schildklierhuishouding slechts een klein gebiedje van de referentiewaarden van T4 gebruiken.
Ze weten wel dat er iets aan de hand is, maar het hoe en wat is hun onbekend.

Hopelijk krijgen je heftige FT4-schommelingen meer aandacht van je endocrinologen.
Want met zulke FT4-racepartijen van hot naar her is het voor te stellen dat je je niet lekker voelt.

Hartelijke groet,
Kiek

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11889165/
Our data indicate that the distinction between subclinical and overt thyroid disease (abnormal serum TSH and abnormal T(4) and/or T(3)) is somewhat arbitrary. For the same degree of thyroid function abnormality, the diagnosis depends to a considerable extent on the position of the patient's normal set point for T(4) and T(3) within the laboratory reference range.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Precies, dat dus.
Ik ben blij dat de andere hormonen worden onderzocht, dat in elk geval.
Ik heb nog extra gevraagd, zo'n grote schommeling van ft4 is toch niet normaal? Ja hoor, zie we veel vaker. Dat is normaal. Dus tja....

Jij zegt ft4 krijgt alleen aandacht als deze buiten de norm valt..... zelfs dat ik hier niet zo. De vorige internist vond ft4 van 2.6 pmol boven de norm gewoon acceptabel. En met de TSH die ik toen had, 0.39, kon ik best nog een beetje ophogen :shock: .

Mocht er nou niks uit de andere hormoon onderzoeken komen, dan is het toch gewoon mijn schildklier die niet genoeg hormoon kan maken om al mijn cellen te voorzien. Daardoor zal, hoogstwaarschijnlijk, mijn ft4 steeds een beetje dalen en TSH stijgen, tot ik weer buiten de norm val. Mijn schildklier kan het niet aan, dus kan het niet anders toch?

Zeer teleurstellend dit weer.....
Deze endo gaf ook mijn huisarts gelijk, dat een week na stoppen, de klachten die toen weer ontstonden, niet kunnen komen door de schildklier of het stoppen met thyrax.
Ik weet niet meer wat ik ermee aan moet.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Setpoint Meranou

Bericht door laura »

Kiek,

Jij hebt toch wel eerder aangekaart dat het gebrek aan standaardisatie een probleem is: https://schildkliertje.blogspot.com/sea ... aardisatie
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Ja, dat is nog steeds een groot probleem.
De betrouwbaarheid van de FT4/TSH is afhankelijk van de kwaliteit van de machines en het soort meting.
Met name Thienpont en Uytfanghe uit Gent heeft zich sterk gemaakt voor standaardisatie van laboratoriumbepalingen.

Tot dan was er voor de diagnostiek geen dwingende noodzaak om nauwkeuriger te meten.
't Was binnen of buiten de referentiewaarden.
En nog steeds.

Hoe dat verder is verlopen heb ik niet gevolgd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie