Setpoint Meranou

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je wederom!

Ik ben de week gestopt toen ik op 112.5 mcg zat. Ik denk ook dat 87.5 mcg wel fijn is om mee te beginnen.
Top!
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Gisteren gesprek met de huisarts.
Ze is nieuwsgierig geworden en stelde voor nog 2 weken zonder levo te doen en kijken wat er zou gebeuren. Omdat ik haar nieuwsgierigheid toejuig wil ik dat ook proberen. Alleen niet 2 weken, maar 1 week.
Zo kan ik ook de, voor mij, specifieke klachten ervaren en zo ook meer op mijn gevoel te kunnen vertrouwen.
Ik ben benieuwd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Mooi, Meranou!
Dan kom je nóg meer te weten over je schildklierhuishouding.
(En ook over de kwaliteiten van de huidige meetapparatuur).
Ik heb je waarden opgestuurd aan iemand die meer inhoudelijke kennis heeft van dit soort experimenten.
Het volgende plaatje kreeg ik terug:


Ga je a.s. maandag nog eens naar het lab?
Bijlagen
Meranouvoorsp2020.jpg
Meranouvoorsp2020.jpg (13.48 KiB) 1343 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je wel Kiek!

Zeker ga ik maandag laten prikken. Zelfde lab, zelfde tijd.
Volgens de curve die je laat zien zou ik dan uitkomen op ongeveer ft4 van 15.... Ik ben heel benieuwd.
Ik voel me nog steeds wel goed. Bloeddruk is terug naar normale waarde, hartkloppingen en overslagen zijn weg. Meer energie. Af en toe een vol gevoel in mijn keel en in de middag krijg ik een koortsig gevoel waarbij temp ook halve graad stijgt. Dit is dan na een paar uur weer weg. Het hevige transpireren is even weggeweest, maar begint nu weer.

Ik ben zo benieuwd!
Wordt vervolgd.
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Waardes van vandaag:

Tsh 4.6
Ft4 16.8

2 weken zonder levo nu.

Kiek past dit in het rijtje? En wat kun je er over vertellen?
Voel me verschrikkelijk! Weer hartkloppingen, bloeddruk omhoog, trillende handen, gejaagd gevoel alsof ik achtervolg word....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Hallo Meranou,

De vorige keer zat je na een week zonder levothyroxine op een FT4 van 16.1 pmol/l.
Volgens het beloop van je waarden van je eerste week zit je bodem op ca.14.8 pmol/l.

Nu is je FT4 zonder levothyroxine verhoogd van 16.1 naar 16.8 pmol/l!
En je TSH is ook verhoogd. Dit laatste is niet logisch maar zou kunnen passen bij een instabielere schildklierproductie. Je TSH vliegt achter de productiewijzigingen aan.
Stel dat je laatste TSH juist gemeten is, dan past daarbij een FT4 van ca. 15.
Misschien een stukje schildklierweefsel dat zich zo nu en dan instabiel gedraagt. Maar toch ook weer niet naar buitenissige hoogten.

Heeft je huisarts een verklaring voor je klachten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
MeranouExpAug2020.jpg
MeranouExpAug2020.jpg (39.35 KiB) 872 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Huisarts kon de klachten niet rijmen met de schildklier. Toen ik vroeg of het zou kunnen komen door een ontsteking en daarbij schildklierlozing kreeg ik niet echt antwoord.

Dat er een stukje Schild klier zit te muiten denk ik zelf in elk geval wel. Mijn leven lang heb ik (zonder hormoon gebruik) perioden van hyper en hypo gehad. Periodes dat ik zomaar afviel, niet stil kon zitten, last van mijn ogen, sterk transpireren afgewisseld met aankomen, slechter zien, niet vooruit te branden enz.

20 jaar geleden had ik Graves. Daarna altijd klachten gehad. Tsh receptor antistoffen zijn 1.5 jaar geleden gemeten, 6.9 en half jaar geleden 3.9. Verhoogd dus. Ik denk dat die meespelen in mijn hele schildklier verhaal. Alleen bij endocrinoloog en internist werden deze van tafel geveegd als niet ter zake doende.

Arts stelde nu voor om nog een week zonder levo te doen. Met deze klachten, lijkend op hyper klachten, leek het haar niet verstandig weer te starten.....

Met deze waarde erbij verandert dit iets aan restwaarde van mijn schildklier?
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Vandaag weer laten prikken. Niet om 7.30, maar om 11.30 omdat dit niet anders kon. Ik weet dat tsh in de vroege morgen het hoogst is.....

Waarde nu tsh=2.3
Ft4=16.3

Verandert dit nog iets aan setpoint, restwaarde of aan iets anders?
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Hoe lang kun je eigenlijk zonder schildklier hormoon?
En wat gebeurt er dan precies? Krijg je eerst alle hypo klachten die steeds erger worden? Of kan het ook heel snel gaan. Ik heb wel eens gelezen over een hypo coma, maar kan dat nu niet meer vinden.
Nu ruim 3 weken zonder thyrax en ik vroeg me dit af. Op internet (met mijn beperkte zoekkunsten) kan ik niks vinden.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Setpoint Meranou

Bericht door laura »

Je noemt dat een myxoedeem coma.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie