Setpoint Meranou

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je wel Kiek!
Het geeft me moed om een weekje zonder te proberen, áls ik tenminste mag prikken 2 keer in een week.
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Tot mijn grote verbazing is mijn huisarts akkoord met vrijdag (4e dag zonder levo) en maandag, dag 8, te gaan prikken.
Wel met de mededeling: weet je wel dat we nu ver buiten protocol gaan!
En: je waarden zullen niet veel veranderen in een week, dat is veel te kort om er iets over te kunnen zeggen. Dan moet je echt 6 weken volhouden!
We gaan het zien. Ik ben ontzettend benieuwd!
Nu heb ik, na 3 dagen zonder, alleen nog maar het idee dat ik nog meer ben gaan hyperen....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Je hebt een super huisarts, Meranou!

Dankzij andere onderzoekstechnieken en -inzichten weet een groeiende groep dat er meer mogelijkheden zijn. In plaats van 6 weken te wachten kun je nu binnen één week alles aan de weet komen.
Het valt of staat met de labnauwkeurigheid en het moment van prikken.

Sterkte voor de komende dagen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Hoi Kiek,

De uitslag:
Maandag tsh=0.75 en ft4=21.2 zat toen op 112.5 mcg thyrax. Gestopt met thyrax.
Vrijdag tsh 2.3 en ft4=17.0
Ref ft4= 11-21.

Kun je hier al iets mee of over zeggen? Voor mijn gevoel was ik meer gaan hyperen. Hoewel het 's morgens rustiger is in mijn lijf, maar in de middag hypert het nog behoorlijk. Kan dat hyper gevoel ook nog aanhouden als waarden beter worden? Ja toch? Gevoel loopt toch vaak achter op de waarden?
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Volgens mijn " berekeningen" zou ik morgen kunnen uitkomen op een tsh van 5.2 en een ft4 van 14.37. Ik ben heel benieuwd. Hartkloppingen zijn weg, het slaat niet meer over en eigenlijk, op de 7e dag zonder levo, voel ik me beter dan de 9 maanden hiervoor!
Het lijkt er wel sterk op dat ik niet zonder levo zou kunnen....
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Hallo Kiek, en medekliertjes

De uitslag van mijn thyrax stopweek:

Maandag tsh=0.75 en ft4= 21.2
Vrijdag tsh= 2.3 en ft4= 17.0
Maandag tsh= 3.9 en ft4 is 16.1
Ik moet er wel bij zeggen dat de eerste maandag 2.5 uur later is geprikt. Wel nuchter. De andere dagen om 7.30 uur.

Referentiewaarden tsh=0.35-5 voor ft4= 11-21

Kun/wil je mij alles vertellen over wat dit wil zeggen? Kun je hier een setpoint uit halen? Is het waarschijnlijk dat mijn schildklier zelf nog wat doet?
Ik voel me goed, hartkloppingen zijn weg, geen overslagen meer....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

Hallo Meranou,

Leuk experiment!
Je hebt de volgende FT4/TSH-waarden:

1. dag 0: 21.20 0.75
2. dag 4: 17.00 2.30
3. dag 7: 16.10 3.90

De eerste FT4-waarde klopt niet met de combinatie van de 2de en 3de FT4/TSH-waarden.
Ik neem aan dat je TSH juist gemeten is.
Die wordt over het algemeen betrouwbaarder weergegeven.
Bij een TSH van 0.75 hoort in het rijtje van 2. en 3. een FT4 van 19.5 pmol/l.
De FT4-assay heeft in de hogere regionen een veel sterkere afwijking dan de FT4-waarden rond de mediaan van de reference range. Dat kan zomaar een paar pmol/l verschillen.

Dan hebben we het rijtje:

dag 0: 19.50 0.75
dag 4: 17.00 2.30
dag 7: 16.10 3.90

Met deze waarden is de halfwaardetijd van thyroxine 4 dagen.
Bij de opbouw van levothyroxine kan na ca. 3.5 week (= 4/7 x 6) al een steady state zijn bereikt, waar levothyroxine-slikkers nu gemiddeld 6 weken over doen.
De restwerking is 14.8 pmol/l.
Het set point: FT4 18 pmol/l met een TSH van 1.5 mU/l.

Het lastige is natuurlijk dat ieder lab weer een ander meetapparaat gebruikt, met andere waarden.....
Wie weet heb je er toch wat aan!

Hartelijke groet,
Kiek

PS. De halfwaardetijd en de restwerking zijn gebaseerd op de theorie van de farmacokinetiek van thyroxine.
De berekening van het set point is gebaseerd op de theorie van de HPT-fysiologie, met de daarbij behorende wiskundige modellen.
Bijlagen
MeranouWeekAug2020.jpg
MeranouWeekAug2020.jpg (38.63 KiB) 1088 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Heel erg bedankt Kiek! Heel blij mee!

Kun je hier ook aan zien of ik zonder levo zou kunnen (waarschijnlijk niet)?
Heeft het nog meerwaarde om nog een week te stoppen?
Met hoeveel levo zou ik nu weer beginnen? Eerst dacht ik met 100 mcg te starten, maar misschien is dat net teveel?Ik had op dag 4 waardes van 17.0 en 2.3, dat lijken me hele mooie waardes om naartoe te werken. Dan ga ik niet over de 18 van het setpoint, dus weinig kans op hyperen, zelfde geldt voor tsh denk ik.

Vanmiddag gesprek met de huisarts. Ben benieuwd wat zij zegt!
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Meranou »

Nog een vraagje, ik wil het heel graag helemaal begrijpen...

De restwerking is 14.8 pmol, wil dat zeggen dat mijn schildklier zelf nog wat doet, maar mijn lichaam kan voorzien van niet meer dan 14.8 pmol?

Ik vind het reuze interessant allemaal ;)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Meranou

Bericht door Kiek »

De restwerking is 14.8 pmol, wil dat zeggen dat mijn schildklier zelf nog wat doet, maar mijn lichaam kan voorzien van niet meer dan 14.8 pmol

Juiste omschrijving!

Met welke dosis zou je moeten beginnen?
Je schreef dat je begin vorige week naar 100 µg wilde verminderen.
Met hoeveel µg wilde je verminderen naar de 100?
Misschien is 75 + 12.5 µg een rustiger beginnetje na je hypergevoel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie