Setpoint Anemoon

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Anemoon
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2019, 20:44

Setpoint Anemoon

Bericht door Anemoon »

Hoi,

Is het mogelijk om met de volgende waardes een setpoint te bepalen?

12/07/18 TSH 4,8; Ft4 15,6 (diagnose subklinische hypothyreoïdie)
05/09/18 TSH 2,4; Ft4 niet bepaald (25 mcg levothyroxine) 
03/10/18 TSH 2,0; Ft4 niet bepaald (25 mcg levothyroxine), daarna levothyroxine verhoogd vanwege de nog aanwezige vermoeidheidklachten.
21/11/18 TSH 1,4 Ft4 13,1 (50 mcg levothyroxine), daarna levothyroxine verhoogd vanwege de nog aanwezige vermoeidsheidsklachten en gedaalde Ft4 waarde.
09/01/19 TSH 0,59 Ft4 16,4 (75 mcg levothyroxine)
03/04/19 TSH 0,65 Ft4 15,7 (idem)
14/08/19 TSH 1,9 Ft4 14,9 (idem)

Labuitslagen, allemaal 's ochtends vroeg nuchter en zonder medicijnen. Zelfde lab.

Ik ben op advies huisarts in juli 2018 begonnen met levothyroxine, nadat ik lange tijd vermoeidheidsklachten had waar zomer 2018 ineens andere klachten bij kwamen. De TSH was toen 4,8. In 2016 was de TSH waarde ook al verhoogd was, maar nog binnen de marges.

Groetjes,
Anemoon
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Anemoon

Bericht door Kiek »

Hallo Anemoon, welkom!

Of nu levothyroxine gebruikt, of niet, het maakt voor je FT4 niet veel uit.
Je TSH's zijn ook al niet onder de indruk van je levothyroxine.

Eigenlijk zie je het al een beetje aan je waarden: je FT4 bevindt zich steeds rondom de 15 pmol/l.
Ik denk dus dat je set point zich ook rondom de 15 pmol/l tolt.
Dat zie je al aan je waarden in de zomer van 2018.

Je TSH is 's nachts het hoogst.
Praktisch is het dan mogelijk om in de vroege ochtend nog eens een hoge TSH in het lab 'te vangen'.
TSH's zwieren de hele dag en nacht om je FT4 op een bepaald punt te houden.
Bij jou lijkt dat punt dus rondom de 15 pmol/l te liggen.
Ik denk dat je TSH van 4.8 pmol/l niet goed gemeten is. Een foutje van het lab.

Een pil van 25 µg is eigenlijk geen dosis waar je iets aan hebt.
Dat doet niets aan je FT4, en laat de TSH een beetje bewegen.
Je schildklierhuishouding wordt door zo'n minuscule dosis kunstmatig verstoord.
Met andere woorden, hier heb je niets aan.

Ik kan me dus voorstellen dat je je daarna eerder vermoeider voelde dan opgeknapt.
Als ik jou was, dan zou ik direct stoppen met de levothyroxine.
Levothyroxine heeft de FT4 te verhogen.
En dat is bij jou niet nodig.
Want je schildklierhuishouding is prima geregeld.

Succes met het speuren naar meer energie!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anemoon
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2019, 20:44

Re: Setpoint Anemoon

Bericht door Anemoon »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat je zo meedenkt!

Wat bedoel je met "je TSH's zijn ook al niet onder de indruk van de levothyroxine?" 

1 a 2 maanden na het starten van de medicatie merkte ik voor mijn idee wel verschil. Momenteel voel ik me gelukkig fit (met 75 mcg levothyroxine), maar sowieso heb ik meer de balans gevonden. Dus dit kan ook e.e.a. verklaren, wat ook in lijn is met jouw reactie. 

Bedoel je met direct stoppen, direct niets meer slikken? 

Dit bevestigt mij om toch te gaan afbouwen. 
Mijn arts raadde me af om direct te stoppen en gaf aan dat de klachten bij (volledig) afbouwen mogelijk terugkomen. Daarom is nu t idee dat ik in stapjes ga afbouwen, om te kijken hoe ver ik kan gaan zonder dat de klachten terugkomen.

Heb ik daarbij nog kans dat ik bij een dosering van 25mcg juist meer klachten krijg, terwijl ik hiermee juist wel de goede weg op ga (gezien jouw advies)?

Groetjes,
Anemoon
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Anemoon

Bericht door Kiek »

Hallo Anemoon,
12/07/18 TSH 4,8; Ft4 15,6 (diagnose subklinische hypothyreoïdie)
05/09/18 TSH 2,4; Ft4 niet bepaald (25 mcg levothyroxine)
03/10/18 TSH 2,0; Ft4 niet bepaald (25 mcg levothyroxine), daarna levothyroxine verhoogd vanwege de nog aanwezige vermoeidheidklachten.
21/11/18 TSH 1,4 Ft4 13,1 (50 mcg levothyroxine), daarna levothyroxine verhoogd vanwege de nog aanwezige vermoeidsheidsklachten en gedaalde Ft4 waarde.
09/01/19 TSH 0,59 Ft4 16,4 (75 mcg levothyroxine)
03/04/19 TSH 0,65 Ft4 15,7 (idem)
14/08/19 TSH 1,9 Ft4 14,9 (idem)
Ik had weer eens een heel verhaal geschreven over de samenwerking en afhankelijkheid van de TSH met de FT4. Over prikcondities.
Alles gewist.
Je waarden vertellen een duidelijk verhaal.
Je voorschrijver lijkt het niet te begrijpen.
Levothyroxine is FT4.
Als FT4 komt zo'n pil je lijf binnen. Daar wordt het direct deels gebonden aan eiwitten, en vervoerd naar plaatsen waar het gevraagd wordt. En deels onklaar gemaakt in andere stofjes, en gedeeltelijk in de toiletpot. Als er teveel binnenkomt dan wordt er onmiddellijk meer pil onklaar gemaakt als verdediging tegen overmaat.
Er zijn wel grenzen.

Je start met een
FT4 van 15.6 zonder levothyroxine, en je eindigt met een
FT4 van 14.9 mèt 75 µg levothyroxine.
Een treurige dwaling.

Een arts die levothyroxine voorschrijft op een eenmalig verhoogde TSH en een FT4 van ca. 15 pmol/l
Op [een onnozele] 25 µg een TSH van 2.4 en 2 mU/l, waarna levothyroxine-verhogingen en TSH's tussen de 0.59 en de 1.9 mU/l, waarbij FT4 tussen de 13.1 en 16.4 pmol/l. Een gemiddelde van 15 pmol/l.
Je TSH's zwieren er omheen, zonder krankzinnige capriolen. Het trekt zich terug als de FT4 te hoog is. Het zwiert en zwaait dag en nacht door. Dat is het werk van de TSH.

De klachten waren ongetwijfeld ook zonder levothyroxine overgegaan.

Als het jezelf betreft: laat de levothyroxine liggen.
Je hebt het niet nodig.

Pillen schildklierhormoon verstoren een gezond afgestelde schildklierhuishouding.
Het verzwakt het.
Het maakt het niet beter.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie