Setpoint Sylvia

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je antwoord.
Nee, ik voel me nog steeds niet beter. Ik word sinds vorige week ook elke ochtend rond half vijf nerveus wakker. Of ik zo’n adrenaline stoot krijg. Ik blijf dan ook de hele ochtend onrust houden. Dus ook al voordat ik mijn pillen slik. Vanochtend op het werk ook opeens weer hartkloppingen en dat vreselijke gevoel. Na een half uurtje weer weg. Ik zal toch niet opeens last van opvliegers hebben? Zit al een tijdje in de pre menopauze.
Ik menstrueer het laatste jaar ongeveer om de vier maanden.
Ik ben ook veel meer moe dan een week geleden en meer huilerig.
Dit ook allemaal bij de huisarts aangegeven en heeft mijn hart beluisterd, bloeddruk gemeten en nog wat extra dingen gechecked in bloed. Maar alles is goed.

Ik dacht misschien door de verlaging opeens allerlei rare klachten. Snap er niks van. Of slik ik nog steeds teveel? En anders toch de overgang? Alles tegelijk. 😣

Ik kijk het deze week nog maar even aan. En anders bel ik de huisarts weer.

Groet, Sylvia
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door GeertjeS »

Hoi Sylvia, dat nerveuze, huilerige en nare gevoel herken ik ook als ik te weinig slik. Misschien moet je even volhouden maar over zes weken weer prikken. Ik denk dat het zeker door de schildklier komt. Ik voel kleine wijzigingen ook altijd.
Succes!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Een schildklier kan in de opstartperiode van een zich ontwikkelende hypothyreoïdie soms best rare fratsen uithalen.
Zoals afwisselende en kortdurende hypo- en hyperwaarden.

Maar als je het hebt over onregelmatige menstruaties, en klachten die niet kloppen met het beloop van je schildklierwaarden, dan denk ik aan de overgang: opvliegers, nerveuze toestanden, hartkloppingen..

Ik herken me totaal niet in deze klachten bij verlaging van levothyroxine, dus bij een verwachte lagere FT4.
Ik heb een doorsnee hypothyreoïdie, waarbij de FT4 zonder levothyroxine niet verder zakt dan 4 pmol/l.
Overigens ook handig om te weten.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties ☺️
Fijn om op deze manier ervaringen uit te wisselen.

Vannacht geen oog dicht gedaan. Nerveus gevoel in lichaam. Snellere hartslag. Moe opgestaan en toch naar werk gegaan.
In de ochtend weer hartkloppingen. Na 20 minuten zakt het dan weer af. Toch maar weer even met de huisarts gebeld.
Ze weet van de grafiek en setpointberekening van Kiek. En morgenochtend mag ik weer bloed prikken bij hetzelfde lab. Zo blij dat ze hierin meedenkt. Zodra ik deze weet, geef ik deze weer aan je door Kiek.
En voor de zekerheid over twee weken een 24 uur holter om de hartslag te meten. Kon helaas niet eerder. Kijken of daar iets bijzonders uitkomt.
Dus even afwachten nog. Laat het nu maar een beetje op mij afkomen.
Hopelijk slaap ik vannacht wel beter.


Groet, Sylvia
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Vandaag weer de uitslag binnen. Gisterochtend geprikt om 9:15 uur. ( lukte niet eerder vanwege drukte)
Nuchter zonder pillen. Hetzelfde lab.
Ik had wel last van veel stress die ochtend vanwege een conflict met mijn werkgever. ( te lang verhaal) Ik weet niet of dat de waarde heeft beïnvloed.

Datum: 16-10
TSH 1,6
FT4 17,9

Dit is een tussentijdse meting. Van af 3/10 verlaagd van 67,50 naar 62,50.

Past dit op de grafiek Kiek? En wat denk jij?

Alvast bedankt 😊

Groet,
Sylvia
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »


Past dit op de grafiek Kiek? En wat denk jij?


Hallo Sylvia,

Met de verlaging van je L-T4 (=levothyroxine), is je FT4 verhoogd.
Zonder levothyroxinedosis van die dag in je maag.
Een aparte toestand.

Je waarden passen niet goed in de grafiek, laten de bijbehorende cijfers zien.
Misschien slik je andere medicatie.
Zoiets zou je schildklierhormonen ook kunnen beïnvloeden.

Je huidige FT4 van 17+ is te hoog voor je set point van 15+ pmol/l.
Zwieren en zwaaien van de FT4 is best, maar niet op een nuchtere maag, in de ochtend, zonder levothyroxine.
Jij weet het allerbest wat ze waard zijn.
Als dit serieus is, dan zou ik zeker een stop wagen van de levothyroxine.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
SylviaROkt2019-2.jpg
SylviaROkt2019-2.jpg (38.22 KiB) 1776 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Dank voor je antwoord. Ja, ik vond het ook al vreemd.
Ik slik er geen andere medicatie erbij. Wel supplementen maar daar zit ruim 4 uur tussen.

Zit me wel net te bedenken dat ik de dag voor het prikken mijn pillen 3 uur later heb ingenomen ( voor het eerst vergeten 🙄).
Misschien heeft dat invloed gehad?

Hoe kan dit nu allemaal eigenlijk? Heb ik al die maanden voor niets Levo geslikt misschien? Doet mijn schildklier nog zelf genoeg? Ik heb nu zoveel vragen. De huisarts belt mij morgen om te overleggen.
Als ik zou overwegen om te stoppen, hoe gaat dit dan?
In 1 keer of afbouwend? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen? Ben even van mijn aprapos.

Groet, Sylvia
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

BB1100XX schreef: 22 okt 2019, 14:10
SylviaR schreef: 17 okt 2019, 16:42 Ik slik er geen andere medicatie erbij. Wel supplementen maar daar zit ruim 4 uur tussen.
Het ligt een beetje aan de inhoud van de supplementen of die 4 uur echt verschil maakt.
Als er schildklier stimulerende stofjes inzitten kan het alsnog averechts werken. ondanks die 4 uur.
Ik slik in de middag, magnesium citraat, omega 3 visolie, vitamine D, B12, vitamine C. Op advies van de overgangsconsulente. Ik modder al ruim twee jaar met onregelmatige menstruaties en onrust ivm overgang. Ik mag geen hormonen hiervoor slikken vanwege mijn borstkanker verleden dus probeer middels supplementen het wat dragelijker te maken.

Maar wat betreft de schildklier de laatste 1,5 week geen plotselinge hartkloppingen meer gehad. Slaap elke nacht door, dit is nieuw voor mij. Was altijd 2/3 x wakker. Blijf wel moe overdag. Einde middag/avond lijk ik fitter? Om tegen een uur of elf als een blok in slaap te vallen. Ervaar wel nog onrust maar ik heb nog steeds een conflict (stress) met mijn werkgever ivm mijn schildklieraandoening.

Iom huisarts besloten dat ik op 62,50 mcg blijf tot 19/11 (weer prikken) of het moet echt niet meer te doen zijn.
Kan het zijn dat je bij het instellen ook pieken kan krijgen in je waarden omdat je schildklier nog iets probeert te doen? Of ben ik wel iets te hoog ingesteld. Dat zal dan blijken.

Stoppen durf ik ook niet omdat ik begin dit jaar elke morgen brak opstond, minder concentratie, lage hartslag (in rust 58 slagen per minuut), snel in gewicht was aangekomen, hele droge huid, snel verzuring van spieren, geribbelde nagels, stram opstaan uit stoel.

Daarvoor al 10 jaar subklinisch, altijd moe en de laatste jaren langzaam steeds meer in gewicht aangekomen, dunne wenkbrauwen, droge huid, vergeetachtig, lichte apneu (score 7)
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi ben ik weer,

Ik heb te vroeg gejuicht. Gisteren op 1e hulp beland. Ik liep buiten en ik kon letterlijk bijna geen stap meer zetten. Geen kracht in mijn benen, hartslag omhoog.
Helemaal onderzocht. Andere zaken uitgesloten. Kunnen niks ernstigs vinden. Gelukkig maar.... maar schrik zit er wel in. Aangeven dat ik schildkliermedicatie slik en dat ik wellicht hyper. Ze hadden alleen TSH geprikt en die was volgens mij 1,6. FT4 is niet geprikt (middag) . ZH heeft ook contact gehad met mijn huisarts want ik wilde al eerder prikken deze week vanwege moe blijven en onrust. Toen in overleg besloten dat ik afbouw van 62,50 naar 50 mcg.

Snap er geen sikkepit van. Had lekker geslapen afgelopen 1/2 weken maar ik was ook zwaar verkouden. Dus wellicht knock-out door ziek zijn. En dat slappe krachteloze gevoel aan mijn verkoudheid verweten.
Afgelopen twee nachten heb ik ook weer slecht geslapen.

Ik denk dat Kiek gelijk gaat krijgen.
Hoelang duurt het voordat je je weer wat beter gaat voelen? Iemand? Bedankt alvast!
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

BB1100XX schreef: 31 okt 2019, 09:41
Sterkte! het komt weer goed :)
Dank je wel! 😊

Ja, ook last van brijige ontlasting.
Was voor twee weken terug al te veel hyper volgens berekening Kiek. Maar toen al verlaagd van 68.75 naar 62,50. En toen bleek na twee weken dat ik niet was gezakt in FT4 maar gestegen. Dus ik dacht even volhouden..... misschien heeft schildklier kuren. Ik weet ook niet eens of dat kan. Ook steeds iets opgehoogd in begin ( op advies huisarts) en niet 6 weken op 1 dosering gebleven. Dus wellicht daardoor denk ik dan.
Alleen raar dat mijn huisarts niet eerst laat prikken alvorens weer te zakken in Levo. Maar goed ...morgen belt ze mij ( ze is dan weer aanwezig) om te overleggen.
Vanochtend heb ik niets aan Levo ingenomen zoals jij ook adviseert. Maar hoe weet je dan of je morgen ook moet overslaan? Of gewoon doen?
Is het dan een idee om volgende week of over twee weken te prikken om te zien wat die verlaging in Levo heeft gedaan? Ik moet volgens Kiek een TSH tussen de 2 en 2,5 hebben en een FT4 van rond de 15.
Twee weken terug was deze TSH 1,6 en FT4 17,9.
Plaats reactie