Setpoint Sylvia

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Even een tussendoor bericht. Ik ben 2 november teruggegaan naar 50 mcg.
Ik heb als tussenstand na drie weken geprikt om te zien hoe de vlag erbij hangt.
Ik zit nog steeds niet lekker in mijn vel.
Ik heb in de ochtend geprikt rond half negen en zonder ontbijt en Levo.
TSH 1,7 en FT4 16,3.
Mijn TSH is ongeveer hetzelfde en FT4 is gezakt.
Gaat deze nog verder zakken zodat ik meer richting setpoint kom?
Kun je deze waarde in de grafiek gebruiken Kiek? Of nog even wachten tot over drie weken? Dan zit ik zes weken op 50 mcg.

Alvast bedankt :)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Het set point verandert niet met je nieuwste waarden erbij:
was FT4/TSH 15.07/2.36, is nu 15.07/2.38.

Drie weken is wel heel erg snel om het eindresultaat van je laagste verlaging te pakken te hebben.
Het stofje heeft een halfwaardetijd van gemiddeld 1 week.
Je hebt de grootste daling, ca. 85%, al binnen. Je FT4 zal met je laatste dosisverlaging vanaf nu nog ietsje verder dalen, mits je een gemiddelde halvering hebt. Misschien tot ca. 16.0 pmol/l.

Je schildkliersysteem is afgesteld op een FT4 van 15 pmol/l. Dan lijkt een nuchtere FT4 van 16.3 pmol/l nog steeds te hoog. Het is immers de laagste FT4 in 24 uur. En daarbovenop komt nog je dagelijkse dosis.

Ik ga in eerste instantie uit van een gemiddelde werking van het schildkliersysteem.
Maar er zijn mensen die meer TSH nodig hebben om tot hetzelfde FT4-resultaat te komen in gezonde toestand.
En soms is er veel minder TSH nodig dan gemiddeld voor een bepaalde FT4.

Misschien leveren je volgende waarden meer inzicht.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
SylviaRNov2019.jpg
SylviaRNov2019.jpg (38.98 KiB) 1433 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Daar ben ik weer....allereerst alle goeds voor 2020 toegewenst.
Nu eindelijk eens een waarde na zes weken op dezelfde dosering.
Op 27 nov was ik van 50 naar 43,75 mcg gegaan iom huisarts.
Dit voelde uiteindelijk beter. Maar afgelopen twee weken wel weer snel vermoeider en weer last van koude. ( niet alleen door het weer)
Gisteren geprikt, ochtend half negen, hetzelfde lab, zonder Levo en ontbijt. Waarden: TSH 3,4 en FT4 13,0.

Dus iom huisarts weer priegeltje erbij van 6,25.
Wat denk jij Kiek?
Houd ik dezelfde richtlijn met de laatste waarden op de grafiek?

Alvast bedankt weer.

Groet, Syl
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Je hebt groot gelijk, Sylvia, een priegeltje erbij!
Je FT4- set point verblijft in hetzelfde gebiedje: van 15.07 naar nu 14.92 pmol/l. Met een TSH van 2.38 naar 2.4 mU/l.

Nu zie ik daar helemaal rechts van je curve de waarden: FT4 van 13.9 met een TSH van 5.2.
Die heb ik zojuist weggehaald. Meetapparatuur wordt geijkt op een punt binnen de ref.range. Daarbuiten waaieren waarden soms verder uit.

Dan verschijnt een curve met een stijgende passingsgraad van 70 naar 94%.
Dat is een grotere waarschijnlijkheid.
Het bijbehorende set point daarmee komt uit op een FT4 van 14.5 pmol/l met een TSH van 2.6 mU/l.
Weliswaar geen spectaculaire verandering, maar het lijkt nu een nog betere basis, want steviger.
En nog steeds waard om een priegeltje levothyroxine erbij te doen.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
SylviaRJan2020zonder 13.9 en 5.2.jpg
SylviaRJan2020zonder 13.9 en 5.2.jpg (39.42 KiB) 1369 keer bekeken
SylviaRJan2020met de oude 13.9 5.2.jpg
SylviaRJan2020met de oude 13.9 5.2.jpg (39.11 KiB) 1369 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Ben ik weer :)
Gisterochtend 25-2 weer bloed laten prikken onder altijd dezelfde omstandigheden.
TSH 1,8
FT4 15,5

Ik heb dus afgelopen zes a zeven weken 50 mcg geslikt.

Dus nu schiet ik mijn setpoint weer voorbij. Of moet ik langer wachten met bloed prikken?

Wat zeggen deze waarden nu in de grafiek?
Ben benieuwd en wat zou jij doen?
Voel me niet hyper ofzo.


Hoor graag weer van je.

Groet, Sylvia.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Je nieuwste waarden laten je set point onveranderd bewegen in hetzelfde gebied: nu 14.93/2.36.
Ook de vorm van je curve wijzigt geen spat.

Als je 's ochtends vroeg prikt, zonder je levothyroxinedosis van die dag, [pas na prikken slikken], dan lijk je teveel levothyroxine te gebruiken.
Mogelijk bereikt je FT4 van 15.5 pmol/l na het slikken van je levothyroxine de 17 pmol/l, waar je het liefst gemiddeld 14.9 pmol/l wilt hebben.

Ben benieuwd en wat zou jij doen? Ik zou dus wat minderen.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
SylviaRFebr2020.jpg
SylviaRFebr2020.jpg (39.43 KiB) 1282 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Teun »

Als je zo snel wisselt van waardes waarbij 6,25 mcg minder te weinig is en nu teveel zou je ook kunnen overwegen om de ene dag wel die 6,25 mcg erbij slikken en de andere dag niet. 6,25 mcg nog een keer splitsen lijkt me niet handig.
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ook Teun bedankt voor je antwoord.

Oke, dus het is nu dus beter om om de dag 50mcg en 43,75 mcg te slikken?

Hoe kan het dan dat ik dan deze hoeveelheid ‘maar’ nodig heb. Ik volg nl ook het draadje van Florence. Omdat ik hieruit begrijp dat je schildklier pas bij hogere dosering wordt overgenomen. Of is het zo dat je schildklier langzaam achteruit gaat en dat je dan weer je medicatie hier op aan moet passen.
Ik snap het even niet meer.

Hoor graag van jullie.

Groet,
Sylvia
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Ik volg nl ook het draadje van Florence. Omdat ik hieruit begrijp dat je schildklier pas bij hogere dosering wordt overgenomen. Of is het zo dat je schildklier langzaam achteruit gaat en dat je dan weer je medicatie hier op aan moet passen.


Door toevoeging van de levothyroxine zakt de TSH steeds meer, en wordt de bijdrage van de schildklier zelf steeds minder.
Die mindering moet weer aangevuld worden door extra levothyroxine.
Anders blijf je op subniveau hangen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Dus in mijn geval gaat het dan nu goed?

Dus als ik het goed begrijp zal ik over een x aantal maanden wellicht weer moeten ophogen?
Omdat dan de TSH weer stijgt omdat de bijdrage van de schildklier dan minder is geworden.
Plaats reactie