Bepalen setpoint Lxn

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Beste Kiek,

zou jij nog eens naar mijn onbegrijpelijke waarden willen kijken? :-)

Omdat ik me niet ok voelde (erg hyper) heb ik inmiddels heb ik 4 extra metingen (allen in de ochtend, zelfde lab, nuchter) Steeds heb ik de Levotheroxine een klein beetje bijgesteld (met stapjes van 12,5. Zit nu op 75)Omdat er weinig peil te trekken is op de uitslagen is ook gekeken naar cortisol (280) en ACTH (8.4) ivm mogelijk hypofyseuitval. Naar wat ik begreep is dat dat met deze waarden niet geheel uit te sluiten.
Eerder had jij FT4 setpoint berekend op ongeveer 17, daar zit ik nu echter ver onder.
Ik ben benieuwd of er aan mijn setpoint nu iets veranderd of dat ik toch weer wat medicatie bijstellen moet. Ik voel me wat beter maar wordt s ochtends nog steeds hyper en met hartkloppingen wakker.

TSH 0.075
FT4 17.4

TSH 1.3
FT4 16.8 nagenoeg perfecte waarden dus niets aan medicatie veranderd en toch 3 maanden later:

TSH 0.021
FT4 22.1

TSH 0.028
FT4 17.8

TSH 1.0
FT4 13.2

Alvast veel dank voor al je moeite!
Vriendelijke groet,
Linda
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Dit lukt me niet, Linda.

Alle TSH-waarden onder de 0.1 worden niet gebruikt.
De foutmarge is dan te ruim.
Zo blijft er alleen de TSH-FT4 van 1.3 - 16.8 en 1.0 - 13.0 over.
Van die 2 setjes wordt de 1.0 - 13.0 gemarkeerd als een outlier.
En zo verandert er niet zoveel aan de curve.

De TSH lijkt alle kanten op te zwieberen.
Dit is wat de getallen vertellen.
Zou het iets te maken kunnen hebben met lithium dat je TSH zo sterk varieert?
Of misschien slik je een andere stof met invloed op de TSH/FT4-relatie?
Zoals zo nu en dan Cytomel of een ander schildklierhormoonproduct?

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Ha Kiek,

nee ik slik al twee jaar geen lithium meer en geen andere medicatie. Ook mijn internist/endrocrinoloog staat een beetje voor een raadsel. Ik ga nu getest worden op coeliakie en op anti-stoffen die de labwaarden onbetrouwbaar kunnen maken. Die moeten er dan met een extra handeling uitgefilterd gaan worden. Of zoiets :-)
Als dat niets opleverd volgen er hypofyse testen.
Jammer dat je niets met deze waarden kunt, in iedere geval dank voor het meedenken weer!

Groetjes, Linda
Plaats reactie