Bepalen setpoint Lxn

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

18.6 is inderdaad een nuchtere ochtendmeting. Dat mijn setpoint lager ligt komt meer overeen met hoe ik mij nu voel dus minderen met levothyroxine lijkt een goed besuit te zijn geweest. Dank voor de berekening, heel fijn!
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

18.6 is inderdaad een nuchtere ochtendmeting. Ik denk dat de meting van 21.5 ook wel aardig in de richting is geweest, voelde me erg hyper toen. Beschouw jij het als een outliner omdat de verhouding TSH-FT4 vreemd is? Ligt de waarde daarom zo buiten de curve? Dat mijn setpoint lager ligt komt meer overeen met hoe ik mij nu voel dus minderen met levothyroxine lijkt een goed besuit te zijn geweest. Dank voor de berekening, heel fijn!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Beschouw jij het als een outliner omdat de verhouding TSH-FT4 vreemd is? Ligt de waarde daarom zo buiten de curve?

Ja. Een TSH van 0.5 mU/l is veel te hoog bij de FT4 van 21.5.
Bij je andere resultaten zou een FT4 van 21.5 een bijbehorende TSH moeten hebben van 0.000 etc. zoveel.
Dat groene vlakje zou plat op de grond/onderste horizontale lijn moeten liggen.

Al je 'setjes' FT4/TSH hebben een vaste verhouding met elkaar, volgens een bepaald stramien.
De hoogste FT4 valt met de te hoge TSH buiten dit stramien.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Ik geloof dat ik er heel langzaam een beetje van begin te begrijpen 😄
Ik heb het idee dat de uitkomst van jouw berekening aardig overeenkomt met hoe ik mij voel.
Weet jij of er iets bekend is over de betrouwbaarheid van de app die jij gebruikt? Wordt daar onderzoek naar gedaan?
Fijn weekend!
Linda
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Het resultaat van de app is net zo betrouwbaar als de kwaliteit van je meetresultaten, Linda.
Het lab is het belangrijkste.
Er wordt continu onderzoek gedaan.
En lering getrokken uit de ervaringen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Hoi Kiek,

Allereerst de beste wensen!

Naar aanleiding van jouw setpoint berekening (en mijn gejaagde gevoel) heb ik mijn dosering levotheroxine verlaagd van 100 naar 88. Deze week (na 6 wkn) weer geprikt. Zelfde lab, net als altijd nuchter. TSH 7 (!) en FT4 16...
Moet ik dit als een meetfout zien denk jij?
Ik voel me minder gejaagd maar heb tegelijk ook wat hypo verschijnselen 😬 en denk er nu over om iets te verhogen: om de dag 100 en 88.
Heb jij een idee hierover? Wordt er zo langzamerhand een beetje moedeloos van...

Groetjes, Linda
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Jij ook een goed jaar toegewenst, Linda!

Je waarden FT4 16/TSH 7 zijn weer heel apart.

Schildklierhormonen laten zich snel beïnvloeden door allerlei stofjes.
Misschien slik je medicatie die een forse indruk achterlaat bij je schildklierhormonen?

Enerzijds is je TSH te hoog, anderzijds is je FT4 niet eens zo heel erg afwijkend, in het licht van je vorige waarden.
Kijk: een FT4 van 17.6 geeft bij jou eerst een TSH van 0.6 - en nu geeft een FT4 van 16 een bijbehorende TSH van 7 mU/l.
Abracadabra, wie het weet mag het zeggen.

Ik weet het niet.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

Dank Kiek!

Nog een vraag als het mag:

mijn setpoint ligt rond de 17 dus wat dat betreft zit ik redelijk goed. Maar is een tsh van 7 dan niet te hoog?

Voor de zekerheid laat ik nog eens opnieuw prikken.

Groet, Linda
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Kiek »

Ja, je TSH is zeker te hoog, Linda!
Je FT4 laat wel een normale waarde zien.
Ik heb geen idee hoe je zulke TSH's presteert.
Misschien foutje lab.

Een fictieve mogelijkheid:
Een paar dagen niets slikken, en in een keer 's ochtends een rits levothyroxine naar binnen werken, waarna naar het lab. Dan krijg je een 'normale' FT4 (=binnen de ref.range), met een nog verhoogde TSH.
De FT4 is snel op te hogen met genoeg levothyroxine.
De verhoogde TSH heeft minstens 1 uur nodig om de verhoogde verhoging te halveren.

Resultaat: middenin een dynamiek, waardoor onbruikbare waarden.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lxn
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2019, 09:56
Locatie: Den Haag

Re: Bepalen setpoint Lxn

Bericht door Lxn »

😄 ik zou bijna willen dat dat een verklaring was...

Ik slik echter altijd netjes de goede dosering s’ochtends om dezelfde tijd en laat nuchter prikken om dezelfde tijd en in hetzelfde lab. Volgende week maar eens overnieuw laten doen...

Als de tsh weer zo hoog is ga ik maar eens een week of 6 om de dag 100 en 88 slikken, mss krijg ik m dan wat naar beneden
Plaats reactie