Setpoint hobby

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Eén ding is zeker: je hebt geen set point met een TSH in het 0.2-buurtje.
Je kunt dus stellen dat je overgedoseerd bent.
En dat is niet gezond voor je botten.
En niet voor je hartritme.
Je set point bekijkt de relatie van je TSH (hypofyse) en je FT4.
Hoe verandert jouw TSH (=hypofyse) je FT4 in normale tijden?
Dat is leuk te onderzoeken met een gevarieerd lijstje schildklierwaarden.
Ook met hypowaarden erbij.
Maar dat valt echt niet te bekijken met allemaal TSH's in hetzelfde lage buurtje.
Nu niet. Nooit niet.
Hoe lager de TSH hoe groter de foutmarge.

Je goed voelen heeft niet alleen met je waarden te maken, maar ook met je ratio en je humeur.
Ik voel me goed.
Maar als ik de boodschap krijg dat m'n tuin omgeploegd moet worden vanwege - verzin maar - talloze molshopen, dan voel ik me onmiddellijk minder goed. Dat geeft veel te veel lichamelijke rotzooi.
Of als buurman een groot (=bonkend lawaai) feest gaat houden, dan baal ik als een stekker. En dat beïnvloedt mijn goed-voelen eventjes hartgrondig.

Zorg eerst voor enkele waarden die normaal zijn.
Dat doe je eenvoudig door je dosis te verminderen.
Dat is echt nodig.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hallo,

Nou daar ben ik weer. Jullie ideeën en tips opvolgend heb ik afgebouwd tot rond een tsh van 1 en ben benieuwd waar ik nu sta en ook of je al een setpointmeting kan doen.
Ik gebruik 137 euthyrox, heb nuchter van eten en medicatie om 9 uur sochtends geprikt. Mn medicatie de andere dagen neem ik in de ochtend.
Verder is het in hetzelfde lab onderzocht en met dezelfde ref waardes.

7 oktober 2021 tsh 1,2 vrije t4 18,4
28 februari 2022 tsh 1,2 vrije t4 18,9

Ik ben heeeeeeeel benieuwd en hoop zo dat de meting nu wel kan.

Hartelijke groetjes Désirée
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hai volgens mij is mijn vraag niet goed geplaatst dus nog n poging.

Hai Kiek,
Ik heb is de afgelopen maanden mn euthyrox gebruik kunnen laten zakken naar een tsh van rond de 1.
Ik heb nuchter geprikt, ook zonder medicatie, om 9 uur in de ochtend. Zelfde lab
Ik zal wat extra waardes opschrijven nog van voorheen, maar t gaat dus eigenlijk om de laatste 2

04 08 2020 euth 162,5 tsh 0,14 ft4 19,8
06 01 2021 euth 150 tsh 0,12 ft4 20,6
22 07 2021 euth 144 tsh 0,38 ft4 21,6
07 10 2021 euth 137 tsh 1,2 ft4 18,4
28 02 2022 euth 137 tsh 1,2 ft4 18,9

Ik hoop dat n meting nu mogelijk is

Hartelijke groeten
Désirée
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Hallo Hobby,

Jammer genoeg komt er weer niets uit je reeks waarden.
De app vindt geen patroon, en een curve blijft dan ook uit.
Zie plaatje hieronder.

Natuurlijk wil je graag weten wat voor schildklierfunctie je nog hebt.
Zou je niet eens een week stoppen met de Euthyrox?

Je laatste FT4 is 18.9.
Als je een weekje stopt met de levothyroxine dan zakt de FT4 volgens halfwaardetijd naar ca. 10 pmol/l.
Deze hoeveelheid is gebaseerd op het ontbreken van een schildklierfunctie.
Dit is binnen een dag of drie weer opgehoogd naar een prettige waarde met enkele dagen dubbele hoeveelheden levothyroxine.

Als je meer te weten wilt komen over je schildklierfunctie dan is dit een uitgelezen moment.

Dag!
Kiek
Bijlagen
HobbyMaart2022.jpg
HobbyMaart2022.jpg (33.24 KiB) 4114 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Even kijken, om t goed te snappen. Moet ik dan een hele week stoppen met medicatie
Dan bloedprikken?
Dan 3 dagen dubbele dosis 2 keer 137?

Pittig wel. Ik kom steeds in de ziektewet uit als ik verander in medicatie en ontregel enorm ook qua stemming. Dus mn strategie is altijd zo min mogelijk en heel kleine stapjes. Dit is best n stap voor mij. Maar inderdaad ik wil het wel echt heel graag weten.
Kan je t me nog eens precies uitleggen? Of heb ik t hierboven goed gezegd

Dank je wel Kiek!!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint hobby

Bericht door Kiek »

Als je meer wilt weten over het bereik van je schildklierhuishouding, dan kijk je of je je waarden kunt manipuleren door een week geen levothyroxine te slikken.
Nu is er te weinig variatie.
Je lijf krijgt na zo'n weekje levothyroxine-'rust' het optimale evenwicht van FT4/TSH.
Niet verstoord door levothyroxine.

Je zakt niet door je hoeven.
Thyroxine is een apart spulletje, met een hele lange halfwaardetijd.

Het belangrijkste is dat je zo veel meer te weten komt over je schildklierhuishouding.
En daar heb je je hele leven wat aan!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Goed, ik ga n week stoppen en dan weer bloedprikken 👌🤝⚘dank je
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Heb overlegd met mn huisarts en zijn collega. Ze staan er beiden niet achter ivm ernstige ontregeling als ik een week geen medicatie inneem. Als ik het toch doorzet wilden ze wel een labformulier schrijven. Zo gezegd zo gedaan 😅tot over een week
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hallo Kiek,

Nou daar ben ik weer.
Een week lang geen medicatie gebruikt en dit is de meting (nuchter, zelfde lab, in de ochtend)

9 maart
Geen medicatie Tsh 6,1 Ft4 12

Ik slik nu 3 dagen een dubbele dosering verdeeld over ochtend en avond. Daarna pak ik mn normale ritme weer op. (Kom dan natuurlijk wel nog 4x137 mcg tekort)

Ik ben heel benieuwd
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby »

Hobby schreef: 10 mar 2022, 17:05 Hallo Kiek,

Nou daar ben ik weer.
Een week lang geen medicatie gebruikt en dit is de meting (nuchter, zelfde lab, in de ochtend)

9 maart
Geen medicatie Tsh 6,1 Ft4 12

Ik slik nu 3 dagen een dubbele dosering verdeeld over ochtend en avond. Daarna pak ik mn normale ritme weer op.

Ik ben heel benieuwd
Plaats reactie