Setpoint hobby

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Hobby

Re: Setpoint hobby

Bericht door Hobby » 29 nov 2019, 22:31

Ik vond toen meer stabiliteit met avonds slikken. Toch maar weer in de ochtend? Is dat beter ivm met prikken?

Kiek

Bericht door Kiek » 30 nov 2019, 10:22

Ieder mens slikt wanneer het hem of haar het beste uitkomt.
Als je de controle van je schildklierhormonen in je lijf belangrijk acht, dan ben je voor de kwaliteit van die controle afhankelijk van de tijd dat je je pillen slikt, en ook afhankelijk van de openingsuren van het lab.

Schildklierhormonen hebben een vast 24-uurs ritme.
Dat geldt voor gezonde schildklieren, en óók voor mensen die afhankelijk zijn van schildklierpillen.
Als je je pil slikt en je checkt gedurende 24 uur ieder uur FT4/TSH, dan zie je heel sterk het pilgedrag in je bloed.
Met dat patroon wordt rekening gehouden bij de beoordeling van je waarden.
Het is geen vlak niveau, geen vlakke spiegel, zoals men denkt.

Dus wil je serieus meer aan de weet komen over de betekenis van jouw waarden in je lijf, slik dan altijd in de vroege ochtend.

En prik je 24 uur na je laatste pil, dan weet je het resultaat van het effect van je levothyroxine, op het minst dynamische moment.
En op het allerlaagste niveau in 24 uur.
Pas dan weet je hoe en wat je moet doseren.
Anders blijft het een wervelende grabbelton van waarden.
En het lab nutteloos.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Hobby

Bericht door Hobby » 30 nov 2019, 13:03

Wow, das nog ns n goede uitleg. Dank je wel Kiek voor al je uitleg. Ik ga nu niet extra ophogen, maar gewoon de nieuwe formule even tijd geven en stap terug naar de ochtend (voor t eerst sinds 10 jaar ofzo). Met nieuwe waardes en de oude van de eerste 5 jaar kom ik dan graag nog n keer terug voor een setpointberekening.

Plaats reactie