TSH-FT4 setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Esthervromans
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017, 16:00

TSH-FT4 setpoint bepalen

Bericht door Esthervromans »

hallo,

Ik zou graag mijn setpoint willen laten bepalen.
Ik ben 60 jaar, heb Hashimotosinds plm 2003 en gebruik Thyrax 125mcg per dag, sinds de laatste meting 14-1-20 iets gezakt naar om de dag 112,5mcg en 125 mcg.
Ik voel me eigenlijk nooit echt goed, maar bij lage TSH heb ik veel meer last van een overslaand hart. Ben momenteel erg moe, zie erg bleek, hb goed, glucose goed, cholesterol goed, vit B en D waren eerder ook altijd goed.
Mijn F4 komt nooit hoger dan 12,5 terwijl er gezegd wordt dat het streven is naar een hoog normaalwaarde T4.
Wat zou ik kunnen doen om mij beter te voelen?

Aantal metingen van de laatste jaren:

27-1-17 F4 12,8 TSH 1,1
27-2-18 F4 9,2. TSH 3,4
24-10-18 F4 11,7 TSH 0,5
12-3-19 F4 12,5 TSH 1,1
14-1-20 F4 12,4 TSH 0,2

Referentiewaardes lab: F4: 7-16
THS: 0,3-5,6
Altijd zelfde lab, nuchter geprikt, zelfde tijdstip.

Mvg en alvast hartelijk dank.
Esther Vromans
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH-FT4 setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Esther, welkom!

Slik je je levothyroxine voordat je je lab laat doen?

Ik heb een grove curve kunnen maken met je waarden.
Maar niet zo vast.
De passingsgraad is nogal laag.
De app kan geen stevige relatie vinden van je waarden.
Je waarden liggen nogal uit de buurt van je curve.
Kan ook aan je lab liggen.

Met dit voorbehoud zou je set point FT4 in de buurt kunnen liggen van de 11.6 pmol/l, waarbij een TSH zou horen van ca. 0.8 mU/l.
Je hebt een tamelijk sterke reactie van je TSH.
Dat wil zeggen dat kleine veranderingen van FT4 al een fikse verandering van de TSH kan geven.

Als je prikt 24 uur na je laatste levothyroxinepillen, dan lijk je wat overgedoseerd.
Als je prikt een paar uur na je laatste levothyroxinepillen, laat dan de volgende keer 24 uur "levothyroxine-clean" prikken.
Als je de vrijheid hebt om te prikken, dan zou je ook eens een dag levothyroxine kunnen overslaan, en daarna prikken.
Dat geeft wat variatie, een sterker patroon, en waarden die wat verder van je gewone gebiedje af staan.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
EstherVFebr2020.jpg
EstherVFebr2020.jpg (39.02 KiB) 340 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Esthervromans
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017, 16:00

Re: TSH-FT4 setpoint bepalen

Bericht door Esthervromans »

Hallo,

Dank je wel voor je reactie.
Ik slik mijn medicatie altijd na het prikken.
Volgende keer sla ik een keer een dag medicatie over.

Ik voelde me ook wat overgedoseerd, dus ben bezig met een kleine vermindering van de levothyroxine.

Kun je me uitleggen wat het betekent dat de passingsgraad nogal laag is?

Mvg Esther
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH-FT4 setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Esther,

Een hoge passingsgraad wil zeggen dat de waarden als parels hangen aan de curve.
Dat is een ideaal beeld. En komt niet zo vaak voor.

Jouw waarden zijn nogal slordig gegroepeerd. Dan geeft de app een lagere passingsgraad.
Niets bijzonders, hoor.
Dat kan aan allerlei praktische factoren liggen. En ook aan de manier waarop je TSH reageert op de hoogte van je FT4.
Bijvoorbeeld het tijdstip van prikken, de meettechniek van het lab, en aan allerlei andere praktische dingen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie