Setpoint Petra

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
P.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2019, 09:21

Setpoint Petra

Bericht door P.B »

Beste Kiek, Ik zou heel graag mijn setpoint willen laten berekenen.
Mijn huisarts vind dat ik prima waarden heb, maar ik voel me niet goed, dus wil kijken of ik toch iets aan mijn instelling kan veranderen.
Ik zal alle waarden neerzetten die ik heb vanaf dat ik op Euthyrox ben overgestapt.
14-02-2016 tsh 0,02 t4 36
1-012-2016 tsh 0,02 t4 35
20-01-2017 tsh 0,02 t4 28
9-11-2018 tsh 1,8 t4 19
1-3-2019 tsh 3,0 t4 19
7-2-2020 tsh 3,9 t4 19

Hopelijk kun je hier iets mee?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Petra

Bericht door Kiek »

Dit lukt niet, Petra.

Als je de relatie/werking van je FT4 en TSH wilt bekijken, dan heb je duidelijke verschillen in waarden nodig.
Je wilt weten hoe je TSH/hypofyse reageert op de hoogte van je FT4, op een bepaald vast tijdstip onder dezelfde condities.
Die variaties in je waarden heb je (nog) niet.

Het set point is het eenvoudigst te gebruiken bij iemand met een net gediagnostiseerde hypothyreoïdie:
met levothyroxine/T4 bouw je je FT4 op, waarbij de TSH in een individueel patroon daalt.
Net als vingerafdrukken een individueel kenmerk zijn, zo is de werking van je TSH op de hoogte van je FT4 ook individueel.

Pas dan zijn waarden zó af te lezen dat getoond wordt welke TSH bij welke FT4 hoort.
Oftewel, hoe reageert je hypofyse/TSH op een bepaald FT4-niveau?
Dat wordt weergegeven door de plaats en vorm van de curve.

Als je verschillende waarden hebt van FT4 en van TSH, flinke variatie, dan valt er een patroon te zien.
De plaats en de vorm van de curve zegt dus heel veel over je achterliggende schildklierhuishouding.

Nu begrijp je waarom ik niets met je FT4 van 19 pmol/l (3x) kan doen. Dat blijft op één plaats staan, terwijl de app beweging wil zien.
Hetzelfde geldt voor je TSH's van 0.02 (3x).

Omdat je FT4 erg makkelijk te beïnvloeden is, de hele dag en nacht door aan het bewegen, en omdat precieze FT4/TSH-metingen erg moeilijk zijn, zijn de prikvoorwaarden van belang: 's ochtends vroeg zonder levothyroxinepil van die dag altijd dezelfde tijd, dus b.v. ca. 08.00 uur.
Pas daarna slik je je levothyroxine.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
P.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2019, 09:21

Re: Setpoint Petra

Bericht door P.B »

Oke, bedankt voor je uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal pas eind van de ochtend laat prikken en dus wel al medicijnen heb ingenomen.
Zal in het vervolg idd s ochtend vroeg laten prikken.
Ik heb nog wel meer waarden, slik al 17 jaar medicijnen, en hou het altijd bij,
maar dit waren de waarden vanaf de overstap naar Euthyrox.
Kan ik ook oudere waarden doorgeven?
Als ik het goed begrijp liefst zo verschillend mogelijk?
Plaats reactie