Juutje setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Juutje,

Je set point ligt in de buurt van de 20 pmol/l, waarbij je TSH ca. 2.5 mU/l bedraagt.
De TSH is de stumulator van je schildklier.
Door verhoging van de TSH produceert je schildklier meer FT4.
Verlaging van de TSH remt de schildklierproductie af.
Op een uiterst individuele wijze is je schildklierproductie tijdens je ontwikkeling afgesteld op de noden van je lichaam.
Het is de clou te ontdekken hoe je TSH (gezond als vanouds) reageert op de hoogte van de FT4.

Zijn je waarden in de vroege ochtend geprikt, zonder je levothyroxinedosis van die dag?
Je laatste FT4 waarde van 23 pmol/l ligt daar wel een flink eind vanaf.
Het lijkt dat je teveel levothyroxine gebruikt.

Hieronder je curve.
Zo zie het (aangeboren) patroon van je waarden.
En het kantelpunt. Dat is het evenwichtspunt van de FT4 waarop de TSH zich in gezonde omstandigheden op richt.
Als een knikker (TSH) steeds de onderkant van een kommetje probeert te bereiken, om de FT4 op z'n plek te houden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JuutjeFebr2020.jpg
JuutjeFebr2020.jpg (40.21 KiB) 382 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Juutje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2020, 18:27

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Juutje »

Hou Kiek,

Dank je wel!
Ik slik op prikdagen meestal rond 5uur mijn levo en prik dan rond 17uur in de middag, dus 12 uur na inname.

Ik slik nu 137,5 , met 112,5 bleef tsh boven de 10 en daarna ben ik 12,5 bij gaan slikken en 2 weken weer 12,5 in de hoop op 'snellere' verbetering.
Na mijn laatste keer prikken heb ik niks veranderd, ik slik dus nog steeds 137,5 en het plan was eigenlijk 20 maart weer te prikken.
Musschien slim om dat dan wat eerder te doen?
Ik heb wel het idee dat ik me -eindelijk- iets beter ga voelen...
Juutje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2020, 18:27

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Juutje »

Nog 1 vraagje bij jouw uitleg:door verhoging van de TSH wordt de T4 toch juist lager en andersom?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Juut, ik ben blij met je kritische blik!
De TSH is in gezonde schildkliertoestand eigenlijk het bestuur van je schildklierproductie.

Jij schrijft: "door verhoging van de TSH wordt de T4 toch juist lager en andersom."
Ik schreef: "Door verhoging van de TSH produceert je schildklier meer FT4."

We beschrijven allebei een andere situatie.
Jij beschrijft de situatie van een hypo: een lagere FT4 geeft een hogere TSH.
En ik ga uit van een gezonde schildklier: TSH stimuleert de schildklier tot productie bij te weinig FT4.
Het is allebei waar.

Inderdaad bestaat er bij een hypo een lagere FT4 waardoor de TSH (stimulator van je schildklier) probeert met een verhoging je schildkliercellen uit te nodigen tot arbeid. Tevergeefs! Je schildklier kan hieraan niet voldoen...

De werking van je TSH blijft wel intact. Die reageert met dezelfde hoogte/hoeveelheid TSH op dezelfde hoogte/hoeveelheid FT4. Daarom blijft ie hoog, zolang je te weinig FT4 in je bloed hebt.
Het is een vast patroon. Het kantelpunt van de TSH-verlagingen en verhogingen is het set point.
Dit aangeboren patroon blijft levenslang intact, zonder kwalen aan je hypofyse.

Je FT4 is zeker voor de namiddag, 12 uur na slikken, te hoog.
Platweg gezegd, het grootste deel van de 24 uur heb je nu hyperwaarden.
Als je jong bent, dan is het voor te stellen dat je wat meer pep wilt hebben.
Toch is een chronische overdosering uiteindelijk niet zo lekker voor je botten, noch voor je hartritme (sommige mensen zijn hier gevoelig voor).

Hou met dit alles rekening.
Leer je eigen schildklierwaarden kennen.
Daarom zijn experimenten belangrijk, want ze zijn leerzaam.
Blijf wel binnen redelijke perken!

Dag!
Kiek

PS: Prik 's ochtends vroeg, met je dosis levothyroxine in je zak. En slik dat direct na prikken.
Pas dan zijn je waarden serieus te nemen. Je hebt meteen de laagste waarden in 24 uur te pakken. Dat is een belangrijk uitgangspunt. Je leert ervan.
Gezonde schildklierwaarden bewegen 24 uur in een bepaald patroon.
En ook bij mensen aan de levothyroxine zie je een 24-uurs ritme.
Het is door het gebrek aan kennis van onze behandelaars over de dynamiek van waarden dat de behandeling niet gewijzigd is sinds de jaren dertig van de vorige eeuw.
Leer jij je waarden wel kennen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Juutje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2020, 18:27

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Juutje »

Hoi Kiek,

Het is toch raar eigenlijk, dat zoveel artsen niet meer van dit onderwerp weten....m.i. is het superinteressant!
Maar dat is dan misschien omdat ik inderdaad graag weet hoe het werkt omdat ik me graag goed wil voelen.

Ik ga komende keer nuchter prikken. Ben sowieso erg benieuwd hoe het dan zal zijn omdat ik inderdaad een paar dagen het gevoel had wat te hyperen. Daarna stabiliseerde zich het weer voor mijn gevoel.
Ik ben niet meer superjong, 46, maar een beetje pit heb ik nog wel graag! Net als goede botten en hart uiteraard, dus ik houd het in de gaten!

Bedankt voor het meekijken en uitleggen, Kiek.
Het is erg fijn als je ergens gehoord wordt!
Juutje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2020, 18:27

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Juutje »

Heb jij trouwens enig idee waarom tegenwoordig de ft4 niet meer standaard geprikt wordt als tsh binnen ref.kader valt?
(Die t4 is, in mijn geval, wel erg belangrijk om te meten.)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Ideeën:

- Kostenaspect?
- Gewenning van de dokter om alleen naar de TSH te kijken?
- Men kijkt alleen naar de TSH omdat men daarvoor bewust kiest.
- Men laat dus de FT4 bewust achterwege.

Waarom?
De relatie van TSH met de FT4 is te verwarrend en te moeilijk om dat voor een individu te bepalen.
Andersen zegt dat de individuele variaties van FT4 en TSH zich in een heel klein gebiedje afspelen.
En daarbij onderling grote verschillen kunnen vertonen tussen de individuen.
Maar onze behandelaars weten daarmee geen raad.[1.]

De TSH alleen is vastgeroest in de cultuur van de opleider.
Veel is terug te vinden op bladzijde 1677 en 1678 van de ATA richtlijn, behandeling hypothyreoïdie. [2.]
Men accepteert dit algemeen.

1. Narrow Individual Variations in Serum T(4) and T(3) in Normal Subjects: A Clue to the Understanding of Subclinical Thyroid Disease, 2002, Andersen e.a.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1188916 ... d-disease/

2. "TSH is the most reliable marker of adequacy of replacement treatment, and a value within the reference range(0.4–4.0 mIU/L) should be considered the therapeutic target."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 4.0028.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Juutje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2020, 18:27

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Juutje »

Dank je wederom voor je reactie en de artikelen.
Ik heb net ook een stuk gelezen over de app die jij gebruikt.
Ook een 'kostendingetje' dat dit rekenprogramma niet standaard gebruikt wordt door artsen??
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Nee, dit is gratis te downloaden en te gebruiken, zo is mij verzekerd.
Beetje ingewikkeld voor mij, want ultra digibeet en zo.
Maar voor ieder ander te doen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Juutje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2020, 18:27

Re: Juutje setpoint bepalen

Bericht door Juutje »

Het zou door geverifieerde clinici aan te vragen zijn inderdaad.
Heb een broer die arts is, mss iets voor hem...
Plaats reactie