Graag setpoint berekenen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Graag setpoint berekenen

Bericht door Veronica »

Ik heb al een aantal jaren Hashimoto. Ik neem in de avond mijn medicatie in. Op dit moment 112mcg van Teva
Ik laat op een prikpost prikken, doorgaans rond dezelfde tijd, ongeveer negen uur in de ochtend. Steeds bij hetzelfde lab gemeten.
Dit is de reeks van de waarden die ik nog kon terugvinden
TSH 6, Ft4 15.7
TSH 2,77, FT4 16,8
TSH 2,46, FT4 19.3
TSH 0,29, FT4 23.7
TSH 0,39, FT4 17
TSH 0,1, FT4 20,9
TSH 0,15, FT4 18,6
TSH 4,7, FT4 17,7
TSH 1,41, FT4 17,8
TSH 0,94, FT4 20.3
TSH 3,3, FT4 18,6
TSH 0,26, FT4 18,5
TSH 0,11, FT4 19,4
TSH 0,56, FT4 23,9
TSH 2,33, FT4 17

Hopelijk lukt het hiermee om het setpoint te berekenen. Dank voor de moeite.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Graag setpoint berekenen

Bericht door Teun »

Lijkt me een goed plan om eens te kijken waar je hoort te zitten.
Er zit best variatie in. Wissel je vaak van dosering? Heb je inzich in je waarde waar jij je het best bij voelt?
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Re: Graag setpoint berekenen

Bericht door Veronica »

Mijn huisarts had heel lang niet door dat er een dosering 112mcg bestond. Het is een apotheekhoudend huisarts dus ook geen apotheker die aan de bel trekt. Dus wisselde ik tussen 100 en 125 mcg. Hoe dan ook hebben mijn waarden de neiging om wat te schommelen. Ook met de seizoenen. Daarnaast helpt het ook niet dat fabrikanten ofwel leveringsproblemen hebben, ofwel besluiten de samenstelling te veranderen. Ik was tijden behoorlijk stabiel op Euthyrox 112 . Schommelde zo rond de 1 TSH. Doorgaans een fractie erboven. Die waarden staan er niet bij omdat vanwege de stabiliteit toen de FT4 niet meegeprikt werd. In de nieuwe samenstelling zat ik ineens over de 3 TSH. Voelde me ook als een dweil, veel slaap nodig en niet vooruit te branden en aankomen. Helaas bleek ik op de dosering erboven, 125 mcg nieuwe samenstelling, op 0,19 TSH weer enorm te hyperen, met hartkloppingen etc. De FT4 zat toen ook boven de maximale lab waarde. Dat was eind februari. Toen overgegaan op levothyroxine van Teva, 112 mcg. In de hoop dat dat wel ongeveer gelijk zou presteren met de oude samenstelling Euthyrox. Dat kan nu niet officieel gecontroleerd worden omdat er niet geprikt kan worden, behalve indien urgent. Aangezien ik geen klachten heb, noch van hyperen, noch van hypo, is het niet urgent. Ik slik het nu een week of zeven en ga ik er vanuit dat mijn waarden ook wel zullen kloppen. Zo ongeveer. Ik heb het idee dat ik bij TSH tussen 1 en 1.5 mij het beste voel. Onder de 0,5 zeker niet en boven 2, maar zeker boven de 2,5 gaat het dan weer de verkeerde kant op.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Hallo Veronica,

Het lijstje ontbreekt inderdaad niet aan variatie.
Wel aan schildklierlogica....

Je lijstje:

TSH 6, Ft4 15.7
TSH 2,77, FT4 16,8
TSH 2,46, FT4 19.3
TSH 0,29, FT4 23.7
TSH 0,39, FT4 17
TSH 0,1, FT4 20,9
TSH 0,15, FT4 18,6
TSH 4,7, FT4 17,7
TSH 1,41, FT4 17,8
TSH 0,94, FT4 20.3
TSH 3,3, FT4 18,6
TSH 0,26, FT4 18,5
TSH 0,11, FT4 19,4
TSH 0,56, FT4 23,9
TSH 2,33, FT4 17

Op je lijstje staan FT4's van ca. 17 pmol/l waarbij je TSH's reageren van 0.39 tot 4.7 mU/l.
Allemaal normale TSH's.
Toch klopt er iets niet.
Het lijkt eerder dat je FT4 van 17 past bij een TSH in de buurt van de 1.5 of 2 mU/l.

Op je lijstje valt ook op dat bij een TSH van 0.1 mU/l een grote variatie aan FT4 past: van 18.5 tot 21 pmol/l [19.4 - 18.6 - 20.9.].
Dit kan eigenlijk ook al niet.
Misschien wel bij een ontspoorde schildklierhuishouding :)

Tussen je dosis en de waarden zit het lab.
Ieder lab heeft een andere meetmachine. Dezelfde druppel bloed geeft in het ene lab een FT4 van 12 en in het andere lab een FT4 van 16 pmol/l.
Omdat het best moeilijk is om juiste schildklierwaarden te bepalen, en omdat schildklierwaarden een 24-uurs ritme hebben (waarvan het ritme verschilt bij mensen aan de levothyroxine), is het belangrijk om altijd onder dezelfde condities je bloed te laten prikken. Pas dan zijn je waarden te vergelijken:
- zelfde lab
- zelfde uur: 's ochtends vroeg - 08.00 uur - nuchter
- zonder levothyroxinedosis van die dag.
Dit is het moment van de minste dynamiek van je waarden: 24 uur na laatste inname van levothyroxine.
Anders krijg je rare verhoudingen van FT4/TSH.

Het is pech dat het met je lijstje waarden niet lukt.
Misschien over een half jaar? Eerst wat waarden sparen?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Re: Graag setpoint berekenen

Bericht door Veronica »

Dank voor de moeite, Kiek. Misschien moet ik dan over naar ochtendinname. Er zit met avondinname inderdaad een variabel aantal uren tussen. Soms neem ik om 10 uur in soms om 1 uur. Ik kan alleen in de ochtend laten prikken. Bij hetzelfde lab en nuchter deed ik altijd al. Dan moet ik inderdaad maar even een jaartje waarden sparen. Ik laat doorgaans iedere drie maanden prikken. Behalve nu dus.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Natuurlijk heb je je redenen om 's avonds te slikken.
Als je altijd nachtdiensten draait, dan is het voor te stellen.
De ochtendslikker heeft overdag meer profijt van de hogere FT4 dan de avondslikker.
Ik ben benieuwd naar de verwachte wijzigingen in je waarden als je van de avond naar de ochtend gaat.
Tot dan!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Re: Graag setpoint berekenen

Bericht door Veronica »

Hoi Kiek. Ik vind het zelf ook vreemd en ben dus vandaag terug gegaan naar de praktijk. Ik moest er toch zijn om medicatie te halen. Het is een apotheekhoudend huisarts. Het lijstje was samengesteld door een invallende assistente. Waar ze de waarden vandaan had weten we niet, want toen de vaste assistente voor me keek bleek er een heel ander lijstje bij mijn dossier te staan. Ik open wel even een nieuw verzoek met het correcte lijstje.
Plaats reactie