Setpoint Kaaskoekje

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Hallo Kiek,

Ik ben ook nieuwsgierig geworden naar mijn setpoint. Ik heb vandaag weer geprikt en krijg daar volgende week de uitslag van mijn internist. Wellicht dat de setpoint mee kan wegen in wat, en of, er stappen gezet moeten worden. Ik heb altiijd nuchter in de ochtend geprikt met deze waarden. Ik slik momenteel sinds 23-10-2019 (na de meting van 23 oktober) een hoeveelheid van 0,0875 mg Thyrax.

Mijn waarden:

6-5-2019
TSH 2,7
t4 16,0
t3 5,8

24-6-2019
TSH 4,5
t4 14,6
t3 5,7

06-8-2019
TSH 4,1
t4 15,1
t3 5,2

30-9-2019
TSH 5,1
t4 15,9
t3 5,6

23-10-2019
TSH 4,1
t4 15,1
t3 5,5

16-12-2019
TSH 1,8
t4 19,7
t3 5,3

28-1-2020
TSH 1,1
t4 17,1
t3 5,4
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Hallo Kaaskoek,

Altijd leuk een gevarieerde, en dus spannende reeks waarden te zien.
Hoe tref je zulke waarden?

Je FT4/TSH van 15.1-4.1 valt tweemaal op het lot. Eenmaal telt. De ander wordt onder tafel geschoven.
Dan heb je nog een scheve van FT4 van 19.7 pmol/l met een TSH van 1.8 mU/l.
Daar rechtsonder in de hoek.
Bij zo'n machtige FT4 zou je een TSH van ca. 0.5 mU/l verwachten.
Voelde je je met die 19.7 hyperig? 'k Heb 'em wel mee laten doen.
Stel dat je TSH juist gemeten is, dan hoort daar een FT4 bij van ca. 17 pmol/l.

Je schrijft dat je nuchter prikt. Toch wel zonder levothyroxinedosis van die dag?
Ben je misschien een avondslikker?

Je set point staat met deze waarden op een FT4 van ca. 17.2 à 17.6 pmol/l met een TSH van ca. 1 à 1.4 mU/l. Dit is afhankelijk van dat groene blokje aan de rechter kant.

Kortom, de juiste condities en afname van bloed (tijd en zelfde lab) zijn belangrijk.
Dan zie je het resultaat van dosiswijzigingen, en zijn de waarden goed met elkaar te vergelijken.

Hartelijke groet,
Kiek

PS: De vorm van je curve is momenteel (afhankelijk van dat blokje rechts onderaan) mooi gemiddeld. De vorm zegt iets over de reactie van je TSH op de hoogte van je FT4. Prima reactie dus: prettig gemiddeld!
Bijlagen
KaaskoekApril2020.jpg
KaaskoekApril2020.jpg (39.46 KiB) 1388 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Heej Kiek,

Nee, ik voelde mij niet hyperig bij die ft4. Althans, niet dat ik weet.

Ik slik mijn medicatie in de ochtend overigens. Vaak rond een uur of 9 á 10 en wacht netjes met eten (dat dit zo laat is heeft zo z'n redenen momenteel).

Ik vroeg mij ook af wanneer je goed weet wanneer je hypert? Morgen heb ik een gesprek met mijn internist over mijn nieuwe waarden. En ik weet wel dat sinds mijn waardes "goed" zijn (vanaf de keer dat de TSH 1,8 was) mijn stress (wel door duidelijk aanwijsbare redenen) omhoog geschoten is, maar mijn energie (nog) niet optimaal aanvoelde (zie mijn andere bericht)..

Ik lees dat het ook sterk verschilt waar men zich het beste bij voelt. Mensen die juist een heel laag TSH hebben en een hoog ft4, en sommige mensen iets hoger in hun TSH zitten maar lager in hun ft4. Maar ik durf niet te zeggen wat voor mij goed voelt..

Zou het, ondanks dat ik nu rond mijn setpoint zit, kunnen dat ik toch iets meer of minder hormoon nodig zou kunnen hebben om mij beter te voelen? Of zal het toch handiger zijn om mijn leefstijl eerst aan te passen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Hallo Kaakkoek,

Stel dat je set point zich bevindt op ca. 17.4 pmol/l (= 's ochtends vroeg gemeten z o n d e r levothyroxine in je maag). En je zou nu daadwerkelijk op dat tijdstip en onder die condities een FT4 hebben van 17.1 pmol/l, dan heb je de rest van de dag hyperwaarden.
Bovenop die 17.1 pmol/l komt je dagelijkse dosis. Je 17.1 pmol/l stijgt naar een plek tussen de 18 pmol/l en de 18.5 pmol/l.
Dat zijn voor jou hyperwaarden.

Het is pech dat je niet weet of die laatste ochtendwaarden juist gemeten zijn, onder de juiste omstandigheden.
Misschien zou je opnieuw je TSH/FT4 kunnen laten bepalen.

Ga je 's ochtends vroeg naar het lab zonder levothyroxine in je maag?

Nieuwsgierige groeten,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Dankje Kiek,

De laatst gemeten waarden van deze lijst zijn wel correct geprikt (in de ochtend, nuchter). Alleen bij mijn vorige bericht, waar alleen de TSH bij stond, was in de middag met medicatie al op. Toen heb ik namelijk extra bloed laten prikken voor allerlei bloedwaarden omdat mijn lijf na de bad trip compleet van slag was (continu hartkloppingen, niet kunnen slapen, angstaanvallen etc.) en ik wilde weten of dat enig effect had ergens op.

Ik heb vorige week weer nuchter geprikt en krijg die waarden morgen te horen.

Alleen omdat ik, denk ik, nog nooit (bewust) gehypert heb en ondanks dat de stress nu wat afbouwt ik nog steeds niet goed slaap en moe blijf, ben ik aan het twijfelen of het effect zou hebben als ik mijn medicatie bijstel.

Waaraan kan jij zien dat een hogere ft4 voor mij inhoudt dat ik dan begin te hyperen? Aangezien het nog wel tussen de norm valt van 22 ft4 en een TSH van 0,3, toch?
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Overigens prik ik tussen 09:00 en 10:00. Het tijdstip dat ik ook slik normaalgesproken.
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Overigens is mijn dosis Thyrax bij de laatste twee waarden hetzelfde.

16-12-2019
TSH 1,8
t4 19,7
t3 5,3

28-1-2020
TSH 1,1
t4 17,1
t3 5,4

En deze dosis slik ik momenteel ook nog. Nu moet ik morgen even afwachten, maar zou het dan (als ik jouw verhaal zo lees) kunnen zijn dat ik met mijn dosis Thyrax misschien net op de rand zit van hyperen en wellicht ook wat hyper op bepaalde momenten? Of zou daarin geen schommeling moeten plaatsvinden? (Hoewel dat wel gebeurt schijnbaar bij deze twee waarden).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Hallo Kaaskoek,

Een verschil van 2.6 pmol/l op dezelfde dosis, waarbij de afname hooguit 2 uur verschilt, is apart [19.7 - 17.1].
En ook de daarbij gemeten TSH's van 1.8 en 1.1 mU/l.
Er is iets veranderd in de periode tussen 16 december en 28 januari.
Misschien bij jou, of misschien in het lab?

Misschien ben je andere medicatie gaan slikken?
Er bestaat ritsen stofjes waardoor de thyroxine anders wordt gemetaboliseerd.

Het set point is je gemiddelde FT4 over 24 uur.
Je weet inmiddels dat je schildklierwaarden een bepaald 24-uurs ritme vertonen.
De gemiddelde FT4 van je ooit gezonde schildklierhuishouding geeft de plaats van het setpoint weer.
Die plaats achterhaalt de app uit de (gezonde) reactie van de TSH op die FT4.
Je TSH werkt immers nog als de beste. De aanname is dus dat daar niets aan mankeert.

De focus van het set point is: welke TSH reageert op welk niveau van de FT4?
In normale dagelijkse omstandigheden staat dat vast. Je opgegeven waarden laten zien dat de TSH van ca. 1 mU/l reageert op een FT4 van ca. 17 pmol/l.

Bepaalde medicatie kan verstorend werken, zoals Cytomel.
En tijdens een zwangerschap verschuift ook de hele boel.

Het is te verwachten dat het set point gebied in normale omstandigheden levenslang op dezelfde plek blijft.
Mijn set point is in ieder geval al 20 jaar niet verschoven.

Prettige avond,
Kiek

PS: vraag of je nog eens naar het lab mag om TSH/FT4 te prikken: 's ochtends vroeg, fris uit bed, zonder de levothyroxinedosis in je maag.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Heej Kiek,

Ik zal je morgen op de hoogte brengen van mijn laatste waarden. Of bedoel je iets anders met nogmaals prikken? Dat is namelijk vorige week gebeurt, maar die uitslag komt nog.

Het enige wat ik kan bedenken wat er verandert is dat ik in die periode stress had (partner maakte het uit), en mijn weegschaal korte periode aangaf dat ik was afgevallen en weer aangekomen 3 à 4 kilo (ik vermoed vlak voor 16-12-19). Ik besprak dit met de internist omdat ik nogal schrok van hoe snel mijn gewicht schommelde. Maar mijn internist vermoedde eerder een foutje in de weegschaal. En nu val ik altijd "snel" af bij stress (ook laatste periode weer 4 kilo, maar dit was in 1,5 maand tijd. Niet in 2 à 3 week) maar dit ging zo vlot dat ik het zelf ook niet vertrouwde. En dat was toen ik dus deze waardes had, begon te krijgen (ik was net een halve pil Thyrax gestegen).

Ik moet overigens ook zeggen dat mijn waardes ondanks dat ik steeds meer Thyrax kreeg weinig wisselden. Voor mijn TSH van 2,7 had ik nog geen medicatie en was mijn TSH rond de 10 o.i.d. maar die steeg na 6 weken (vanaf de 2,7) dus weer naar 4,5 (zonder wisseling in dosis Thyrax). En elke waarde daarna was een ophoging van een halve pil (zo uit mijn herinnering) tot mijn TSH 1,8 was (dat was de eerste keer na ophogen dat hij meer daalde). Dat is nu mijn huidige dosis (0,0875). Het was dus ongeacht de ophoging van medicatie dat er in mijn waarden weinig veranderde, en nu stabiel in medicatie de ft4 niet stabiel is.

Nu hoor ik vaak dat je schildklier wat luier wordt bij toedienen van medicatie, dat zou verklaren dat de waardes bleven hangen denk ik?

Ik ben overigens niet gewisseld van medicatie in de tussentijd. Enkel dus verandert in gewicht door stress. Verder kan ik niets bedenken, ook het lab (Certe in Groningen) is niet gewisseld..
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Ik ben overigens niet heel lang (1,73) dus voor mij is 4 kilo vrij veel om af te vallen. Kan dat wellicht meespelen in hoeveel Thyrax ik nodig heb?
Plaats reactie