Setpoint Kaaskoekje

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Hallo Kaaskoekje,

Gelukkig voel je je beter!

Stel dat je ooit wederom een iets te hoge FT4 hebt, dan ben je er het snelst vanaf door bijvoorbeeld een dag je dosis over te slaan. Of 2 dagen.
Als je het opname levothyroxine plaatje bekijkt, en je plakt er een 3de dag achter zonder levothyroxinepillen, dan zakt je hoeveelheid FT4 gestaag door. In toenemende mate minder steil.
Want het gaat nooit sneller dan de halfwaardetijd van thyroxine.
Na een week heb je de helft van de FT4 over, en na 2 weken de helft van die helft.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Heej Kiek,

Ik weet niet of jij daar antwoord op kan geven, maar ik vraag het toch even i.c.m. een update.

Na die eerste week waarin alles een stuk prettiger ging zakte dat afgelopen week behoorlijk in. Het begon met spierpijn op heel wat plekken i.c.m. elke dag minder energie en steeds meer buiten adem. Nu zijn de (vermoedelijke) hyperklachten beduidend minder, maar daarvoor in de plaats lijkt er nu een soort uitputting te zijn gekomen.

Ik vul het nu enigszins in dat mijn lijf wellicht moet bijkomen van een paar maanden continu "rennen". Maar schrik toch een beetje van de impact waardoor ik het ook behoorlijk negatief belicht (gedachten als "Ik ga nooit goed ingesteld raken" en "misschien was het toch een verkeerde keuze te verlagen").

Nu is dit de eerste keer dat ik mijn dosis verlaag. En weet ik niet zo goed wat te verwachten. Maar kan dit een kwestie zijn van mijn lijf even de tijd moeten geven en dan hersteld het zich enigszins weer? Of is dit een signaal dat ik wellicht toch te ver ben gezakt in dosis?

Ik wacht in dit geval gewoon netjes de 6 weken af tot het volgende bloedonderzoek. Maar ben wel zoekende in hoe ik de signalen van mijn lijf nu moet/kan interpreteren.

Overigens ben ik er van bewust dat het nog behoorlijk kort dag is die twee weken. Maar het is behoorlijk frustrerend als je een week geleden een middag in de volle zon kan fietsen en tot aan slapen aan toe energie hebt, om vervolgens vandaag na een kwartier fietsen al buiten adem te zijn en je de hele dag te voelen alsof je nog maar net uit bed bent.

Groetjes,
Kaaskoekje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Hallo Kaasoekje,

Je had een hoge nuchtere ochtend- FT4 van tegen de 19 pmol/l, met een set point FT4 van ca. 17.5 pmol/l.
Dan is zo'n 19 pmol/l veel te hoog. En chronisch gehyper.

Je had een te hoge dosis.
Dat is een veel te grote voorraad T4 in je lijf.
Een FT4-verlaging duurt lang, vanwege de halfwaardetijd van 1 week.

Daarom is een dag of twee dagen onthouding van levothyroxine het beste om een beetje sneller dan 6 weken je uitpuilende voorraad T4 te verminderen.

Met welke dosis had je dit gehyper?
Welke dosis heb je nu?

En nu ga ik eerst Buitenhof kijken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Heej Kiek,

Fijne zondag gewenst!

Ik ging van 0,0875 per dag (met hyperen) naar nu +- 0,0785 per dag. En met mijn dosis van 0,0750 had ik destijds nog hypo klachten.

Met de halfwaardetijd zou er zo'n 0,0847 in mijn bloed zitten met momenteel dus klachten die ik beschouw als hypo. Maar dat is wat kort door de bocht wellicht, want ik slaap ook pas sinds twee dagen wat dieper en beter door, en mijn ontlasting is steviger maar nog niet "normaal". T'is vooral dus veel vermoeidheid/uitputting nu die ik als hypoklachten beschouw.

Maar nu ik zie hoe laag de stijging is in mijn bloed (als mijn berekening goed is) dan zijn hypoklachten niet echt logisch?

Met vriendelijke groet,
Kaaskoekje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Nee, hypoklachten zijn niet logisch, Kaaskoekje.
Hyperklachten lijken in een mild stadium op hypoklachten.
Moe, en nog eens moe.

Met de halfwaardetijd zou er zo'n 0,0847 in mijn bloed zitten met momenteel dus klachten die ik beschouw als hypo.

Bedoel je je voorraad thyroxine in je lijf, cellen, etc?
Slik je 85 µg, dan heb je in je bloed/weefsel grofweg 850 microgram aan T4.
Maar niet aan FT4. De FT4 is slechts een fractie van je grote voorraad T4, minder dan 0.1%.
Zo'n verschil aan voorraad is noodzakelijk om te allen tijde op elke plaats in je lijf de omzetting naar behoefte te kunnen uitvoeren.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Dankje Kiek,

Ik hecht veel waarde aan je meedenken. Goed om te weten dat lichte hyperklachten lijken op hypoklachten. Want ik ben inderdaad moe, en nog eens moe, afgelopen week en mijn eerste idee was inderdaad dat het erg leek op toen ik te weinig hormoon in mijn bloed had. Maar dat leek mij onlogisch gezien mijn hyperklachten mondjesmaat afnemen.

Ik heb vorige week vooral een hele goede opleving gehad en dat was erg fijn, waardoor ik nu wellicht wat voorbarig ben in mijn conclusies wat betreft hoe mijn lijf afgelopen week reageert.

Ik kijk het nog even aan, en wellicht dat ik nog een dagje skip met medicatie slikken. Maar misschien dat het ook wel "goed" is om nu even bewust te voelen wat mijn lijf doet zodat ik in de toekomst beter kan aanvoelen of ik goed gedoseerd ben.

Ik heb uit onwetendheid gaan denken dat toen ik mij afgelopen maanden slechter begon te voelen dat dat schijnbaar erbij hoorde. Ik lees mij afgelopen weken pas beter in en lees, tot mijn verbazing, dat 90% van de mensen met een trage schildklier (mits goed ingesteld) een volkomen normaal leven kunnen leiden en dat restklachten niet de norm zijn. Stom misschien, maar ik voelde mij slecht en dacht echt dat alles de schuld was van mijn leefstijl. Nu, achteraf gezien, besef ik mij hoeveel ik achteruit ben gegaan na mijn laatste ophoging van medicatie en dat dat per toeval hand in hand ging met stressvolle momenten.

Zonder mensen zoals jij, die meedenken en extra informatie geven, is de kans best groot denk ik dat mensen zaken voor lief nemen die relatief makkelijk verholpen kunnen worden. Zo blijkt maar weer dat een kwartiertje vluchtig met de internist overleggen eens in de paar weken of maanden niet veel zoden aan de dijk zet als je niet bewust bent van het effect van verkeerd ingesteld staan.

Waarschijnlijk hoor je binnenkort nog wel weer van mij.

Groetjes,
Yoeri (Kaaskoekje)
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Heej Kiek,

Weer een update en een vraag (ik weet niet of je er op zit te wachten, maar dit topic geeft voor mij zodoende ook wat overzicht in het verloop van hoe ik mij voel).

Vorige week had ik grotendeels een paar geweldige dagen. Ik heb mij sinds de diagnose, denk ik, niet zo helder en goed gevoeld. De wereld was even weer haarscherp, ik was rustig, ik had energie tot laat in de avond en waar ik moe werd was dit met een rustpauze goed op te vangen en kon ik mijn activiteiten hervatten. Op den duur zat ik weer een aantal uren op de fiets, een paar dagen achtereen. T'is nog even puzzelen, maar als ik het zo bereken zou ik wellicht, na deze 6 weken van afbouwen, een half pilletje Thyrax weer moeten opbouwen wil ik tot de dosis komen die ik op dat moment in mijn bloed had toen ik mij zo goed voelde.

Deze week, sinds zaterdag, gaat het helaas weer wat minder. Ik ben niet zo uitgeput als de tweede week van minderen, maar ik ga snel over mijn grenzen en de wereld komt net niet meer helemaal helder binnen. Het is wel scherp, maar het kost mij energie om het rustig in mij op te kunnen nemen. Ook moet ik nu iets harder op de rem trappen wil ik niet (erg) moe worden. De spierpijn in mijn lijf is weg maar daarvoor in de plaats heb ik snel slappe en moeë ledematen. Dit voelt helaas confronterend, maar daarentegen besef ik mij dat er sinds de mindering in Thyrax echt een wereld open is gegaan voor mij.

Daarbij dan ook een vraag, indien jij hier antwoord op kan geven. Bij opbouwen van levothyroxine lees ik vaak dat het tijd kost voor je het effect kan merken van de opgebouwde dosis levothyroxine omdat je lijf hier aan moet wennen. Nu merk ik, in verhouding tot opbouwen van de levothyroxine, dat mijn lijf heel snel reageert op de verandering nu ik afbouw (ondanks dat de afbouw maar circa 10% is van de dosis die ik slikte). Is wat ik nu opmerk aan hoe mijn lijf reageert, een effect van de op dat moment aanwezige hoeveelheid levothyroxine in mijn bloed? Of moet ik er rekening mee houden dat dit niet één op één samenhangt en er een vertraging in zit, of dat ik op langere termijn wellicht mij pas stabieler kan voelen in mijn energie?

Ik ben hier benieuwd naar omdat ik nu geneigd ben te denken dat ik straks met een half pilletje meer weer in de staat van zijn terug kom van vorige week. Terwijl ik ook opmerk dat mijn lijf nog behoorlijk wat kanten opschiet qua energie als ik het per week bekijk. Desalniettemin houdt mijn energielevel wel een 5 tot 7 dagen stand voor hij weer keldert en blijft dan ook hangen in die modus voor hij weer wijzigt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Yoeri
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kaaskoekje »

Heej Kiek,

Mijn berekening van de halfwaardetijd i.c.m. hoeveel ik moet slikken om mij weer goed te voelen, lijkt niet op te gaan met de uitslag van mijn bloedwaarden.

Vandaag met de internist gebeld en mijn TSH en ft4 zijn aardig gestegen en gedaald. Mijn TSH is momenteel 3,6 en mijn ft4 is 15,2. Mijn t3 is daarentegen wel weer iets omhoog gekropen naar 5,0.

Het plan is nu om de dosering iets op te hogen naar 75mcg de ene dag, en 87,5mcg de andere dag. Waar ik, gezien mijn klachten nu en de bloedwaarden, het wel mee eens ben.

Met vriendelijke groet,
Yoeri
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Kaaskoekje

Bericht door Kiek »

Goedemiddag Yoeri,

Nog iets over halfwaardetijd.
Ik moet daar nog veel over leren.
Daarom gewacht totdat ik mensen met meer verstand tegenkwam, om dit te verhelderen.

Als je een weekje zou stoppen met levothyroxine dan is de hoeveelheid van daling per dag afhankelijk van de restproductie/restwerking van je schildklier.
Als die rest zero zou zijn, dan meet je na een week de helft van je startwaarde.
Als je rest nog b.v. 8 pmol/l oplevert, is die daling natuurlijk niet de helft van je startwaarde.
Maar een stuk minder.
En toch is de halfwaardetijd van de levothyroxine hetzelfde.

Als je dit in een grafiekje zou zetten, dan zie je dat de daling op dag 0 in beide gevallen (zero of 8 pmol/l) precies hetzelfde is. Maar na verloop van die week gaan er verschillen optreden.

Met een lab op dag 0 - dag 3 - en dag 7, is het mogelijk om zowel de restwerking van je schildklier te bepalen, én als extraatje de halfwaardetijd van de levothyroxine in jouw lijf. Die halfwaardetijd is individueel bepaald.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie