Tweede poging voor berekening setpoint.

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Tweede poging voor berekening setpoint.

Bericht door Veronica »

Hallo Kiek,
Hier dan het correcte lijstje in omgekeerde chronologische volgorde. (Zie mijn opmerking bij mijn eerste hulpvraag). Eerste waarde tsh, tweede ft4
0,56-23,9
2,33-17
0,09-23,8
1,3-19,8
1,84-20,6
2,9-16,7
0,27-24,1
Het is een overzicht van de recentste uitslagen. Zelfde lab. Globaal zelfde tijd. Allemaal nuchter. Verschillende merken. Wel allemaal met avondinname. Dus een uur of 10 voor het prikken. Een groot deel van de tussenliggende waarden daar was geen FT4 bij geprikt.
Ik hoop dat hier wel chocola van te maken is.
Alvast weer heel veel dank voor de moeite.
Vriendelijke groet!
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tweede poging voor berekening setpoint.

Bericht door Kiek »

Hallo Veronica,

In ieder geval is er met je huidige waarden nu wél een set point te brouwen.
Dat is meegenomen :)

Ik begrijp dat je de waarden allemaal onder min of meer dezelfde omstandigheden hebt laten bepalen.
Dan een bevestiging temeer dat avondslikken geklier met waarden betekent, omdat het juist niet het natuurlijk ritme volgt, zoals vaak beweerd en nagekletst wordt.

Je waarden schieten alle richtingen op. Van 16+ tot 24 pmol/l.
Ik probeer het beloop en de logica van waarden te begrijpen.
Misschien probeer je vaak verschillende doses uit?

23.90 0.56
17.00 2.33
23.80 0.09
19.80 1.30
20.60 1.84
16.70 2.90
24.10 0.27

Het set point laat met deze waarden een FT4 zien van 18.9 pmol/l met een TSH van 1.7 mU/l.
Dan is een FT4 van 24 pmol/l teveel.
In een normaal ritme lukt het niet om van 19 naar 24 pmol/l te schieten op dezelfde dosis.
Het zijn wel leuke waarden!
En het triggert mijn fantasie.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
VeronicaMei2020 poging2.jpg
VeronicaMei2020 poging2.jpg (39.45 KiB) 448 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Re: Tweede poging voor berekening setpoint.

Bericht door Veronica »

Dat is snel. Dank je! Ik heb zelf het idee dat zo rond de 1,5 TSH ik me het beste voel. Maar ik ga nu eerst waarden sparen. Met ochtendinname. Dan vraag ik over een tijdje het nog eens. Voorlopig mag ik, tenzij ik echte klachten zou krijgen, niet laten prikken. Alleen vanwege urgente redenen mag het. Dus een nieuw lijstje kan nog wel even duren. Fijn weekeinde!
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Re: Tweede poging voor berekening setpoint.

Bericht door Veronica »

Ik had heel lang dat mijn huisarts niet door had dat er tussen 100 en 125 nóg een dosering zat. Daar ben ik zelf bij toeval achter gekomen. Omdat het een apotheekhoudend huisarts is is er ook geen apotheker die aan de bel kan trekken.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tweede poging voor berekening setpoint.

Bericht door Kiek »

Tussen de 100 en 125 µg:

Je kunt gelukkig allerlei doseringen maken tussen die hoeveelheden.
Zelfs met een verschil van ca. 3.12 µg! (een achtste van een blauwe Thyrax).
Ik maak vaak dankbaar gebruik van zulke minimale verschillen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie