Diverse vragen. O.a. Hoe lang duurt instellen?

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Diverse vragen. O.a. Hoe lang duurt instellen?

Bericht door Dagvlinder »

Dertig jaar geleden zei de magnetiseur die mij hielp bij depressieve klachten, dat het mogelijk mijn schildklier was. Ik liet een meting doen bij de huisarts en die stelde op basis van bloedonderzoek dat deze in orde was. Resultaten kreeg ik niet. 15 jaar later kreeg ik depressieve klachten na de geboorte van mijn tweede kind. Ook toen werd mijn schildklier gemeten en in orde bevonden. Wederom weet ik niet wat de waarden waren.Beide keren had ik vooral veel last van angsten. Ik knapte snel op met anti- depressiva. In 2017 liet ik mijn schildklierwaarden particulier meten na burnoutachtige klachten. De waarden waren: TSH 3,58; T4 14,93 en totaal t3 2,14. Uitslag geen hypothyroidie. In 2020 heeft huisarts metingen laten doen en ben ik uiteindelijk bij de internist gekomen. Klachten zijn vooral vermoeidheid, spierpijnen en traagheid in denken en spreken. Waarden zijn:

12/2/20 Tsh 12, t4 12,anti TPO 155
08/5/20 Tsh 12,6; t4 13,5 en anti TPO 203

Sinds vier weken slik ik 25 mcg levothroxine van TEVA

NB in mijn familie komt hashimoto voor.

Ik voel nog weinig verandering. Ik voel me nog stijf en traag in denken en spreken. Eigenlijk voelik me fysiek ouder dan ik ben. Ik werk. Heb een functie waarvoor ik veel moet denken en spreken.

Ik heb een aantal vragen:

Hoe lang kan iemand subklinisch zijn voordat waarden gaan ‘klimmen’ en het aantal klachten groter of anders wordt? Depressies waren periodes na life- events en niet continu.

Hoe lang kan het duren voordat ik verbetering kan gaan merken na start medicatie en instelling daarop?
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Diverse vragen. O.a. Hoe lang duurt instellen?

Bericht door Kiek »

Hallo Dagvlinder, welkom!

Iemand kan jarenlang subklinisch zijn.
Dat is een schildklier die net niet genoeg produceert.
Als je daarbij ook nog eens gevoelig bent voor depressies, dan ben je dubbelop gemankeerd.
Dat valt niet mee.
Je klachten zijn goed herkenbaar!

Maar je dosis van 25 µg verbetert je niet.
Je zult een hogere dosis nodig hebben.
Veel dokters denken dat een beetje hypo maar een beetje levothyroxine nodig heeft.
Dat is een foute veronderstelling.
Zo duurt het alleen maar langer om de juiste hoeveelheid FT4 te bereiken.

En je voélt je pas beter als je de juiste dosering te pakken hebt.
Ik denk dat ik ongeveer een gemiddelde dosis slik - 81.25 µg.
Vroeger was een gemiddelde dosis ca. 100 à 125 µg, want men had berekend dat dat ongeveer de gemiddelde dagelijkse productie was van een gezonde schildklier.
Maar de levothyroxines zijn de laatste jaren veranderd, andere hulpstofjes, waardoor betere opname van de T4.
Dus minder pil nodig.

Het wordt heus beter.
Je hebt geduld wel nodig.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Diverse vragen. O.a. Hoe lang duurt instellen?

Bericht door Dagvlinder »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je bemoedigende reactie. Binnenkort weer prikken en consult bij de internist. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van mijn waarden. Waarschijnlijk een verhoging dus van de medicatie. Ik moet gewoon even geduld hebben. Maar na jaren van me half voelen, ben ik ongeduldig geworden en hoopte ik meer verbetering te ervaren na het starten met de medicatie. Iets wat veel mensen op het forum zullen begrijpen.

Dank je,
Carla
Plaats reactie