Setpoint Carolien

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
CarolienB
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2020, 13:11

Setpoint Carolien

Bericht door CarolienB »

Beste Kiek,
Begrijp ik het goed dat je op basis van labuitslagen een setpoint kunt bepalen? Dat zou ik heel erg graag horen.....

Ik slik nu 5x106,25 en 2x 112,5 per week Thyrax en 2x per dag 12,5 Cytomel

Uitslagen:
17 Feb tsh 0,46 en Ft4 20
4 juni tsh 0,34 Ft4 20.3 ft3 2.9,
18 juni tsh 2,04 Ft4 15.2 ft3 2.5, toen gestart met Cytomel
29 juni tsh 0.09 Ft4 15.7 ft3 5.3
20 juli tsh 0.21 Ft4 14 ft3 4.0

Mijn Cortisol is te hoog, maar wordt vooralsnog geweten aan stress (pseudo cushing). Ben nu 1,5 week gestart met Citalopram en oxazepam ivm angst en paniek. Ik houd enorm veel vocht vast.

Heel verhaal maar hoop wat meer wijsheid te horen......
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Carolien

Bericht door Kiek »

Hallo Caroline,

Om meer te weten te komen over het set point (= de werking/relatie van je hypofyse (TSH) op je hoeveelheid FT4), is meer variatie van TSH/FT4 nodig.
Het is jammer genoeg niet mogelijk om met een reeks voornamelijk lage TSH's een set point te maken.

Je waarden laten zien dat je afgelopen juni, tussen de 4de en de 18de, een paar dagen je dosis flink verminderd hebt, of een paar dagen geen levothyroxine hebt gebruikt.
Daarna ben je weer vol aan de bak gegaan met de (oude?) dosis levothyroxine waarbij nu een enorme shot Cytomel gevoegd.
Zo zouden je waarden in juni j.l. kunnen passen.

De FT3 behoort tot de meest stabiele in een schildklierhuishouding.
Want het draait allemaal rond die FT3.

Met het blote oog is te zien dat je op dit moment teveel schildklierhormoon binnenkrijgt.
Je niveau van FT3 gaat enorm tekeer. Voel je je niet beroerd met zulke wisselende FT3's?

De FT3 kan hangen rondom een niveau van ca. 3 pmol/l.
Zo'n waarde kan bij je passen.
Of misschien heb je een FT3 nodig van rondom de 3.5 pmol/l.
Kleine FT3-variaties over de tijd zijn meestal het gevolg van onnauwkeurigheden in het lab.

Je hoeveelheid Cytomel lijkt nu wel alles overhoop te gooien.
Er lijkt geen normale samenhang meer tussen je schildklierhormonen.

Word je behandeld in een ziekenhuis of bij een huisarts?
Hoe laat slik je je dosis? En hoe laat ga je naar het lab?

In jouw schoenen zou ik een dag of drie geen schildklierhormoon (geen levothyroxine, geen liothyronine) gebruiken.
Vervolgens zou je je dag kunnen starten met 100 µg levothyroxine en als je perse Cytomel wilt gebruiken, start met 2 x 3.12 µg, verdeeld over de dag.

Alles valt of staat bij gebruik van de juiste schildklierhormonen, soort en hoeveelheid. Een levenslange oefening in discipline.
Wat vind je van dit idee?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie