Setpoint Alexander

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Alexander
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2020, 11:17

Re: Setpoint Alexander

Bericht door Alexander »

Dan laat je het toch gewoon zitten?
Kennelijk heb je meer behoefte aan een tovernaar.
En niet aan een wetenschappelijk onderbouwd advies

Waarom deze reactie? Ik vraag jou om een advies. Maar dan verwacht ik wel dat je met zorgvuldigheid antwoord.

Ik stelde een aantal vragen aan je.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Alexander

Bericht door Kiek »

Beste Alexander,

Ik vraag jou om een advies. Maar dan verwacht ik wel dat je met zorgvuldigheid antwoord.

Je komt hier omdat je graag je set point aan de weet wilt komen.
Je hebt een pracht van een evenwichtig idee voorgelegd gekregen.
Kennelijk is dit voor jou niet bruikbaar.

Toch is dit het beste advies om te leren hoe jouw schildklierhuishouding in elkaar steekt.
En wat je daaraan zou kunnen doen om het aan de weet te komen.

Het ga je goed,
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Alexander

Bericht door Teun »

Hallo Kiek, ik las net dit hele verhaal van Alexander verder en jou reactie cq voorstel een week slikken, daarna niet slikken en 3 keer prikken.
He dacht ik hoe kan dit dan de schildklierhuishouding in beeld brengen en het setpoint duidelijk maken waar jij het over hebt. Mogeijk heeft dan met de halfwaardetijd van een week te maken, en werd heel nieuwsgierig.
Ik vind de vraag om toelichting van Alexander heel normaal, ik had hem ook kunnen stellen zoals je kunt lezen. Ook handig om dit in gesprek met de arts te kunnen motiveren. Was dan ook heel erg benieuwd wat je op Alexander antwoordde.
Helaas kwam er geen antwoord, en heb dus ook geen duidelijkheid en snap het nog niet.
Schrok wel van jou reactie naar Alexander, zal misschien niet zo bedoeld zijn maar kinkt als een afwijzing.

Dus nog heel nieuwsgierig naar het antwoord, kun je of wil je dit niet geven helaas. Ik had welbehoefte om even te reageren.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Alexander

Bericht door Kiek »

Ha Teun, c'est le ton qui fait la musique!

Maar verder iets meer over de 1 - 3 - 7 om een schildklierhuishouding te leren kennen.
Dat is veel leuker!

Gedurende een week geen levothyroxine gebruiken, waarbij:
dag 1 's ochtends vroeg nuchter prikken voor de startwaarden van FT4/TSH.
dag 3 's ochtends vroeg nuchter pirkken voor de 2de set FT4/TSH.
dag 7 's ochtends vroeg nuchter prikken voor de 3de set FT4/TSH.

Het verloop van deze drie FT4-uitslagen, dus de wijze waarop de daling plaatsvindt, vertelt wat de halfwaardetijd is van jouw T4. En ook de restwerking van je schildklier.
Met de 3 sets FT4/TSH-uitslagen wordt de set point curve gemaakt.
Men gaat uit van het strikt navolgen van het nuchter prikken, alle dagen ongeveer dezelfde tijd, in hetzelfde lab.

Het geheel is gebaseerd op de kennis van de onderliggende fysiologie [Lechan 2005] en de gevalideerde wiskundige modellering [Leow 2014].
Hiermee is het mogelijk om met de uitslagen deze berekeningen uit te voeren.
Het artikel van Lechan en Fekete is best te lezen. En de wiskunde is een instrument om de bevindingen van Lechan en Fekete om te smeden in een toepassing.
Van de wiskunde zelf begrijp ik niets. Dat hoeft gelukkig ook niet :)

Hartelijke groet,
Kiek


lit.:
- Lechan and Fekete 2005, Role of Thyroid Hormone Deiodination in the hypothalamus,
Thyroid vol 15, no 8.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16131331/
- Leow and Goede 2014, The homeostatic set point of the hypothalamus-pituitary-thyroid axis--maximum curvature theory for personalized euthyroid targets. Theor Biol Med Model. 2014 Aug 8;11:35.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25102854/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie