Setpoint Statosier

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Stratosier
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2020, 12:51

Voorstellen Stratosier

Bericht door Stratosier »

Goedemiddag,

Ik ben een vrouw van 39 jaar. Nadat ik in december 2018/januari 2019 geruime tijd darmklachten had ben ik via de huisarts na bloedonderzoek onder behandeling gekomen van de internist. In eerste instantie leek het er namelijk op dat ik een thryreoïditis van de Quervain zou hebben. Aangezien de eerste bloedresultaten een hyperthyreoïdie aangaf en bloedonderzoek 2 weken later een hypothyreoïdie aangaf. Op aanraden en in overleg met de internist afwachtend beleid gevoerd en ruim 4 weken later (begin maart) opnieuw bloed laten analyseren (samen met een schildklierscan). Daaruit bleek dat de hypothyreoïdie verergerd was, in combinatie met het beeld op de scan is de diagnose Hashimoto gesteld. Toen ook besloten om met levothyroxine te beginnen, eerst 50 microgram per dag (maart tot juni) en daarna 62,5 microgram per dag. Daar zit ik tot vandaag de dag nog steeds op. En over het algemeen gaat het heel goed.

Voor de diagnose Hashimoto en het eerste half jaar van het slikken van levothyroxine heb ik heel veel last gehad van met name “mentale” problemen, de mist in mijn hoofd, ongekend! Dat gaat inmiddels weer zoveel beter dat ik voor mijn gevoel weer op mijn oude ik ben. Dusdanig ook dat ik me steeds meer en meer ga inlezen, omdat het nu ook daadwerkelijk blijft hangen in mijn hoofd. En vandaar ook dat ik me op dit forum heb aangemeld. In de periode net na de diagnose heb ik hier al eens rondgekeken maar toen was alles nog zo mistig. Naast de schildklierwaarden was ook mijn cholesterol van het padje af een jaar geleden. Inmiddels is dit zonder medicatie weer gezakt naar een normaal niveau gelukkig.

Waar ik wel nog last van heb zijn regelmatig klachten aan gewrichten en mijn huid is met tijd en wijlen drama.

Ik zou graag willen kijken of mijn setpoint te berekenen valt? Liefst doe ik alles zelf, maar dat is me echt nog te ingewikkeld.

Mijn waarden, zelfde lab, zelfde tijd, nuchter, voor slikken medicatie
30-1-2019 TSH 34 / FT4 6,1 / geen medicatie
6-3-2019 TSH 53 / FT4 9,1 / geen medicatie
12-4-2019 TSH 4,5 / FT4 17 / levothyroxine 50/dag
13-6-2019 TSH 3,7 / FT4 18 / levothyroxine 62,5/dag
23-9-2019 TSH 2,4 / FT4 18 /levothyroxine 62,5/dag
10-1-2020 TSH 1,5 / FT4 21 / levothyroxine 62,5/dag
17-4-2020 TSH 2,3 / FT4 17,7 / levothyroxine 62,5/dag
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Stratosier

Bericht door Kiek »

Welkom Stratosier!

Meestal is een hypothyreoïdie een levenslange aandoening met aanpassingen van doses op basis van labwaarden.
Er is geen mens met hetzelfde labwaardenpatroon.
Daarom is het belangrijk de betekenis van je waarden te leren kennen.
Altijd handig in vervolggesprekken met huisarts of endocrinoloog.

Je schrijft dat de hypothyreoïdie na de eerste FT4 van 6.1 (zie 30/1) verergerde.
Maar ik zie juist een verbetering van je volgende FT4 van 6.1 naar 9.1 pmol/l.

Wil je checken of je waarden goed zijn overgenomen?
Met welke hyperwaarden startte je deze hele lastige periode?

Het is handig om een vervolgberichtje aan te maken op het onderwerp:
"Als je je TSH-FT4 setpoint wilt laten bepalen"
viewforum.php?f=47

Daar zie ik je dan wel weer terug.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Stratosier
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2020, 12:51

Re: Voorstellen Stratosier

Bericht door Stratosier »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je reactie. Ik zal zo een nieuw draadje aanmaken in het juiste onderdeel van het forum.

Ik ging van de TSH waarde uit, die hoger werd en daardoor “slechter”. De waarden kloppen zeker. Ik zoek de eerste hypo waarde erbij (dat was wel op een ander tijdstip geprikt, 10u ipv 8:30.)

11-01-2019: TSH 0,01 FT4 26,1
Stratosier
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2020, 12:51

Setpoint Statosier

Bericht door Stratosier »

Hallo Kiek,

Op aanraden van jou naar aanleiding van mijn voorstelbericht hierbij mijn bloedwaarden. Uitgezonderd de eerste zijn ze allemaal bij hetzelfde lab, nuchter en op dezelfde tijd geprikt. Ik zag dat ik de laatste waarden nog was vergeten van juli dit jaar. Kan je hier iets mee?

11-01-2019: TSH 0,01 FT4 26,1 / geen medicatie

30-1-2019 TSH 34 / FT4 6,1 / geen medicatie
6-3-2019 TSH 53 / FT4 9,1 / geen medicatie
12-4-2019 TSH 4,5 / FT4 17 / levothyroxine 50/dag
13-6-2019 TSH 3,7 / FT4 18 / levothyroxine 62,5/dag
23-9-2019 TSH 2,4 / FT4 18 /levothyroxine 62,5/dag
10-1-2020 TSH 1,5 / FT4 21 / levothyroxine 62,5/dag
17-4-2020 TSH 2,3 / FT4 17,7 / levothyroxine 62,5/dag
28-7-2020 TSH 2,2 / FT4 19,2 / levothyroxine 62,5/dag
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Statosier

Bericht door Kiek »

Okee, daar gaan we!
De eerste (hyper-)waarden gebruik ik niet.
Het is een uiterste waarde. Dat wil zeggen een waarde die helemaal onderaan de curve hangt. Zo'n extreme waarde heeft een te grote stem in de vorm van de curve.
Hyperwaarden zijn daarom vaak niet bruikbaar.
Het geeft wel een idee over de mate van hyper. En dat is ook belangrijk.

De 2 volgende (hypo-)waarden zijn tegengesteld.
Iets is fout gemeten.
Stel dat de eerste TSH 34 / FT4 6,1 juist zou zijn, dan klopt de tweede niet.
Stel dat de tweede TSH 53 / FT4 9.1 juist is, dan klopt de eerste niet.
Daarom zet ik ze weg.

Verder valt op dat de volgende reeks FT4-waarden uitgedrukt is in hele getallen.
Vanaf voorjaar 2019 tot voorjaar 2020.

En je laatste twee waarden hebben weer wél een uitslag in tienden (met komma).
Mogelijk is de apparatuur dit voorjaar geijkt, en is er iets verschoven.
Maar 2 zowat gelijke TSH's (2.3 en 2.2.), waarbij twee FT4's horen die 1.5 pmol/l verschillen, is wel een beetje al te bar. Iets klopt niet.

Daarom met een hele flinke slag om de arm:
Je set point staat in de buurt van de 19 pmol/l waarbij een TSH van 2 mU/l.

Je hebt een schildklierontsteking achter de rug.
Op 60 µg levothyroxine is duidelijk dat je schildklier nog steeds deels zwalkend aan de gang is. Je prikt toch z o n d e r levothyroxine van die dag?
Slik je je dosis gewoonlijk in de vroege ochtend?

Je waarden laten zien dat het eigenlijk niet veel uitmaakt of je 60 µg levothyroxine gebruikt of niet. Voel je je niet zo nu en dan zwalkend? De ene periode veelbelovend, en de volgende weer brak.
Dat zou ik me kunnen voorstellen met het verhaal van je waarden.

Je FT4's op een rij zien er niet zo stabiel uit.
Je allerlaatste waarde laat wel een hoopvolle glimp zien.
Maar je klim naar 21 pmol/l waarna een daling naar 17 pmol/l is niet geruststellend.
Als je weer een FT4-daling krijgt in de vroege ochtend en je voelt je overeenkomstig, dan zou je je dosis naar een serieuze hoeveelheid kunnen ophogen.

Met vriendelijke groet,
Kiek

17.00 4.50
18.00 3.70
18.00 2.40
21.00 1.50
17.70 2.30
19.20 2.20
Bijlagen
StratosierAug2020.jpg
StratosierAug2020.jpg (42.36 KiB) 535 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Stratosier
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2020, 12:51

Re: Setpoint Statosier

Bericht door Stratosier »

Dankjewel Kiek!

Op zich voel ik me op het moment goed, buiten wat klachten aan gewrichten en huid heb ik geen last van de klachten waar ik zeg 1,5 jaar geleden tegenaan liep.

Ik heb zelf echter het vermoeden, maar ik kan absoluut niks bewijzen (want nooit eerder op onderzocht) dat ik al langer loop te klooien met mijn schildklier. Maar dat is en blijft een vermoeden. En wordt dan ook weer eigenlijk niet onderschreven door het feit dat ik in januari 2019 een hyper had waarna de hypo is gekomen.

We houden het onder controle en ik zal zeker zodra ik nieuwe bloedwaarden heb opnieuw hier de vraag stellen om een her-rekening.

Ik slik altijd pas mijn levothyroxine nadat ik geprikt ben. Normaliter slik ik de levothyroxine om 7:30. Op de prikdagen is dat 45 minuten later, na het prikken tussen 8:00 en 8:15.
Plaats reactie