Setpoint dochter Meranou

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Setpoint dochter Meranou

Bericht door Meranou »

Hoi Kiek,

Mijn dochter sinds een paar maanden begonnen met thyrax vanwege Hashimoto. Zij is 11 jaar.

Zou je iets kunnen met deze waarden?
Ook hier is er verandering gekomen in meetapparatuur en de referentie waarden. Daardoor waarschijnlijk nog te lastig voor setpoint?
Begonnen met referentie 0.3-5.6 en 7-16
Tsh=>50, ft4=6.2 begonnen met 50 mcg thyrax. Na 5 wk=
Tsh=4.9, ft4=14.4 geen verhoging thyrax na 5 wk=
Tsh=11.6, ft4=12.5 verhoging met 12.5 mcg

Toen andere meetapp. en ref waarden 0.35-5 en 11-21
Tsh 14.1, ft4= 17.8 verhoging 12.5 mcg na 5 wk=
Dat 1.1, ft4 =21.4. Verlaging 6.25 mcg.

Ik heb aldoor het idee dat de tsh na verandering apparatuur een fout is, die van 14.1. Wat denk jij?
Hoe vaak komen meetfouten voor ?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Kiek »

Hoi Meranou,

"..het idee dat de tsh na verandering apparatuur een fout is, die van 14.1."

De relatie van de TSH met de FT4 heeft te maken met de productie van de TSH (hypofyse), en bepaalt de vorm van de curve. De vorm zegt dus iets over de achterliggende schildklierhuishouding.

De waarden van je dochter met de oude meetapparatuur geeft de vorm een phi van 0.45. Dat is in de buurt van gemiddeld (schatting 0.45 tot 0.55).
Dit heb ik gebruikt om een idee te krijgen over de onzekere TSH van 14.1 bij een FT4 van 17.8 pmol/l.
Met deze TSH van 14.1 is de curvevorm nogal steil (ca. 0.70): dit lijkt een overdreven reactie van de TSH op bewegingen van de FT4.
Als ik de TSH schuif naar 5.6 mU/l bij dezelfde FT4 van 17.8 pmol/l, dan heeft de curve een identieke phi van ca. 0.45, zoals met de oude meetwaarden.

(Er zijn meerdere parameters om de ligging te bepalen.)

'k Ga nu 3 plaatjes maken:
1. Oude ref.-waarden: phi 0.45 - set point FT4: ca. 16.9 - TSH: ca.1.5
2. Nw. ref.-waarden: phi 0.70 - set point FT4: ca. 21.5 - TSH: ca. 1
3. Gemanipuleerde TSH: phi 0.45 - set point FT4: ca. 20.5 - TSH: ca. 1.5

Plaatjes volgen op volgend blad...
Laatst gewijzigd door Kiek op 03 sep 2020, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Kiek »

Hieronder de bijbehorende plaatjes van de schildklierwaarden van je jonge dochter.
Bijlagen
MeranouDochterOudeRef.jpg
MeranouDochterOudeRef.jpg (39.26 KiB) 1063 keer bekeken
MeranouDochterNw.ref..jpg
MeranouDochterNw.ref..jpg (39.92 KiB) 1063 keer bekeken
MeranouDochterGemanipul.TSH.jpg
MeranouDochterGemanipul.TSH.jpg (38.73 KiB) 1063 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Meranou »

Dank je wel Kiek! Ze zit nu dus redelijk op setpoint. Ze mocht 6.25 mcg zakken, vanwege hyper activiteiten. Als ze iets onder dit setpoint uitkomt zal ze de hele dag gemiddeld goed zitten lijkt me?

Bedankt voor de moeite!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Kiek »

Ja, iets lager dan het FT4-set point is beter.
Het set point is in gezonde schildkliertoestand ongeveer een gemiddelde FT4 in 24 uur.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Meranou »

Hallo Kiek,

Vandaag weer geprikt met mijn dochter.
Waarde om 7.30 uur nuchter
TSH 0.69 en FT4 18.9.
Doet dit iets met haar setpoint?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Kiek »

Hallo Meranou,

Als de waarden van je dochter bepaald zijn in de vroege ochtend, 24 uur na haar laatste levothyroxine, dan kan ik alleen maar stellen dat haar TSH te laag is.

Het betekent dat ze 24 op 24 uur in een hyperstaat zit.
Niet lekker voor je dochter, lijkt me.

Je kunt de denkbeeldige positie van haar waarden plaatsen in een van de curveplaatjes.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Meranou »

Wat ik zo vreemd vind is dat ze met een verlaging van 6.25 mcg van een ft4 21.4 naar 18.9 is gegaan, maar dat ook de TSH is gezakt van 1.1 naar 0.69.
In beide gevallen nuchter geprikt, 24 uur na inname levo.
Voor mijn gevoel klopt er iets niet met de TSH meting in dit lab, met de nieuwe apparatuur.
Bij de vorige waarde hyperde ze duidelijk. Helemaal hyper, zweten, niet stil kunnen zitten én ze at goed, wat heel bijzonder is. 3 weken na de mindering ging het weer de andere kant op, moe, hoofdpijn, buikpijn, misselijk en geen trek meer.....
Setpoint zou voor haar tsh van 1 zijn en ft4 tussen 20.5 en 21.5 (Wat boven de norm is) nu zit ze qua ft4 wel goed, die stijgt nog wat na slikken, maar tsh is al onder setpoint, en zakt na slikken nog meer.
Ik vind het heel moeilijk om te kiezen wat nu wijsheid is.
Haar klachten geven aan te weinig hormoon, haar waarde zegt teveel hormoon.
Ga ik nu af op hoe zij zich voelt of ga ik af op de waarde?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Kiek »

Ga ik nu af op hoe zij zich voelt of ga ik af op de waarde?

Ik denk dat je het best af kunt gaan op de adviezen van haar kinderarts.
Deze kan haar situatie het beste beoordelen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Setpoint dochter Meranou

Bericht door Meranou »

Ja dat was ik sowieso van plan!
Maar zij laat het zo'n beetje aan mij over. Zij vond de waarden van vorige keer ook prima die boven de norm waren en ook een tsh van 4.9 vond ze prima, vandaar mijn vraag aan ervaringsdeskundige.
Plaats reactie