Waardes onlogisch tov setpoint?

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Waardes onlogisch tov setpoint?

Bericht door Maartje7 »

Ha Kiek,
mijn setpoint is eerder berekend op
15.5/0.9.

Nu was in maart mijn waarde al wat afwijkend:
TSH 2,4 Ft4 18,6

Vandaag heb ik laten prikken:
TSH 3,7 FT4:15,6

Moet zeggen dat ik deze laatste niet zo goed begrijp in relatie met mijn setpoint.
Ik had laten prikken omdat ik dacht dat ik niet helemaal goed zat maar dacht eigenlijk aan wat te hoog: was afgevallen, kreeg weer wat burnout klachten terug (toen zat ik wat te hoog) en slecht concentreren en chaos in hoofd . Qua energie heel wisselend: van heel moe toe best energiek.
Heb turbulente tijd achter de rug: scheiding en extreem druk op werk ivm toename Corona.
Huisarts geeft aan: waardes goed, niets veranderen.

Tja, wat nu... toch iets omhoog?

Maartje
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Waardes onlogisch tov setpoint?

Bericht door Maartje7 »

PS Kan het zijn dat ik 'schommel' in de zin dat stress schildklier 'aantikt' en ik ondanks FT4 binnen normaal toch klachten heb? En dat ik 'schommel
Ik was afgevallen en kom nu in een paar dagen weer 1 1/2 kilo aan.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes onlogisch tov setpoint?

Bericht door Kiek »

Ach, Maartje, van aankomen en afvallen hebben mensen met een gezonde schildklierwerking ook last.
En de veranderingen na een scheiding hakken er in.

Aan je waarden heb je ook al niets.
Want als je ze bekijkt in relatie tot je ouderen waarden, slaan ze nergens op...
Misschien heeft je lab nieuwe meetmachines aangeschaft.
Zoiets geeft ook al andere waarden.

Maar als je je laatste waarden van deze week apart bekijkt, zonder vergelijk met je andere waarden, dan lijk je wat tekort te komen aan levothyroxine.
Ja, ik zou dus een dosis dan toch een tikje opschroeven.
Gewoon proberen.
En misschien het lab bellen om te vragen of de referentiewaarden van FT4 gewijzigd is?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Waardes onlogisch tov setpoint?

Bericht door Maartje7 »

Hai Kiek,

thanks! en dank voor je down to earth reactie op mijn gewichtsschommel :-) :-)
Nee, lab heeft referentiewaarden niet aangepast (zijn te lezen bij mijn uitslagen).
Ga 0,125 omhoog en eens kijken wat dat doet.

dag!
Plaats reactie