Setpoint Dagvlinder

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Setpoint Dagvlinder

Bericht door Dagvlinder »

Hallo Kiek,
Is het al mogelijk om mijn setpoint te bepalen? Ik heb nog niet heel veel waarden, maar noem ze hier:

3 maart 2017 TSH 3,58 T4 14,9
12 februari 2020 TSH 12 T4 12,5
8 mei 2020 TSH 12,6 T4 13,5
1 juli 2020 TSH 9,6 T4 13,3 op 25 mcg TEVA
18 augustus 2020 TSH 5,7 T4 14,5 op 50 mcg TEVA

Inmiddels zit ik op 75 mcg en moet over twee weken opnieuw prikken.

Na mijn laatste ophoging voelde ik in het begin wat beweging. Energieker en minder verstopt. Nu merk ik weer weinig verschil.

Dagvlinder
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Dagvlinder »

Hoi Kiek, zou jij mijn setpoint kunnen uitrekenen aan de hand van de gegevens in dit bericht? Het zijn nog niet veel metingen. Maar het zou me helpen bij het volgende consult bij de internist. Of heb ik nog meer uitslagen nodig?
Dank alvast
Dagvlinder
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Kiek »

Hallo Dagvlinder,

'k Heb nu wel een duidelijk plaatje voor je.
Je wandelt inmiddels een beetje richting set point.
Maar 50 µg is nog geen stabiele hoeveelheid voor je schildklierhuishouding.
Daarop sukkelt je hoeveelheid schildklierhormoon nog steeds veel te veel.

Je set point FT4 staat met je waarden op ca. 16.8 pmol/l, met een TSH van ca. 1.2 mU/l.

Ik ben benieuwd waar je nu staat!

Dag!
Kiek
Bijlagen
DagvlinderSept2020.jpg
DagvlinderSept2020.jpg (39.66 KiB) 826 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Dagvlinder »

Dank je Kiek. Mijn gevoel zei dat mijn setpoint rond de 17 zou moeten zijn. Dat klopt dan dus. Ik ben benieuwd wat de volgende meting uitwijst volgende week. Er moet nog wel wat bij. Ik ging nu redelijk goed in de eerste week/weken na de start met de huidige dosis en nu zak ik weer wat in. Ik ben benieuwd of er weer 25 mcg bijkomt of iets minder. Heel erg bedankt in ieder geval.
Dagvlinder
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Kiek »

Wil je niet nog maanden rondlummelen met een te lage dosis, dan moet je volgende dosis zeker naar 75 µg. En over 6 weken prikken [nuchter, slik levothyroxine pas na het prikken].
Je volgende TSH zal nog steeds te hoog zijn, en je FT4 zal de 16 pmol/l waarschijnlijk niet raken.

Dokters zijn veel te voorzichtig met ophogingen.
Ze denken: een beetje hypo behoeft maar een beetje levothyroxine.
Maar dat is niet zo.
Een beetje hypo moet goed/volledig behandeld worden.
Anders blijft je maffe schildklier teveel invloed hebben.
Ga voor de 75!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Dagvlinder »

Hoi Kiek,
Ik zit nu dus op 75 mcg....Maar is nog niet de optimale dosis.
Dus benieuwd naar wat de arts gaat voorstellen....Misschien is 25 mcg teveel.
Dagvlinder
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Kiek »

Ach, ik liep achter!
Ik zie dat je laatste waarden van 18 augustus zijn, dus heb je nu hopelijk met 6 weken op 75 µg betere waarden.

Een kenmerk van subhypothyreoïdie is rommelende waarden. Vaak vindt nog wat uitdenderen van de schildklierwerking plaats. En dan sukkelen de waarden met een start van 25 of 50 µg er een beetje achteraan.

Wat dat betreft kun je beter flink hypo zijn.
Dat is flink bijvoeren met levothyroxine, zonder terughoudendheid. Tot de juiste waarden. Zo'n half werkende schildklier banjert niet meer, zodra de fors manipulerende TSH niet meer de kans krijgt roet in het eten te gooien.
Die TSH moet klein worden, en de bewegingen van de TSH zo klein mogelijk.
Dan rommelt die onbetrouwbare schildklier niet meer mee.

Als je je waarden ziet, en je ziet welke FT4-weg je nog moet lopen (de grootste bocht van de curve moet nog genomen worden), en je wilt vlot op de juiste dosis zitten, dan lijkt 100 µg niet teveel.
Een teveel is binnen een dag uit je lijf te halen (door een dag over te slaan).
De opbouw van dezelfde hoeveelheid duurt veel langer. Een week, of zoiets.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Setpoint Dagvlinder

Bericht door Dagvlinder »

Dank voor je antwoord Kiek.
Plaats reactie