Setpoint Ecitah

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Ecitah
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 14:12

Setpoint Ecitah

Bericht door Ecitah »

Hallo Kiek, zou je me willen helpen met het berekenen van mijn setpoint?
Ik heb hypothyroidism en ik heb 2.5 jaar 75 mcg Euthyrox geslikt, sinds juni van dit jaar overgestapt naar de Teva maar daar werd ik beroerd van. Nu gebruik ik sinds 9 weken de Thyrax 75 mcg. Ik ben tevreden over de thyrax maar ik voel mij sinds 2 weken wel een beetje hyper (hartoverslagen, hartbonzen, zweten)

Mijn eerste uitslag sinds overstap naar de Thyrax:

4-12-2020: TSH 1.47 en T4 16.3

Oudere uitslagen (dosis is altijd 75 mcg geweest)

25-08-2020: TSH 1.06 en T4 16.01
08-07-2020: TSH 0.81 en T4 18.0
24-02-2020: TSH 1.73 en T4 14.6
19-12-2019: TSH 3.63 en T4 14.6
30-09-2019: TSH 3.89 en T4 14.5
08-07-2019: TSH 5.48 en T4 15.3
16.04-2019 TSH 0.08 en T4 22.1

Sinds juni 2020 heb ik dus last van hyperklachten, welke merk ik ook gebruik. Het lijkt alsof ik mij goed voel met een T4 van rond de 14 en hogere TSH. Klopt dat?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ecitah

Bericht door Kiek »

Welkom, Ecitah!

Je waarden heb ik in een curve gegoten.
En het set point geef een FT4 ca. 16.5 pmol aan met een TSH van iets boven de 1 mU/l.
Dat komt min of meer overeen met je laatste waarden.
En nu voel je je hyper met die waarden.

Nu heeft je allerhoogste FT4 (22.1) met de allerlaagste TSH (0.08) een sterke invloed op de vorm van de curve.
Stel dat je TSH van 0.08 mU/l goed gemeten is [hoe kleiner/lager hoe groter de foutmarge in het lab], dan lijkt je set point juist te zijn.

Het zou een aardig experiment zijn om te zien hoe je waarden zich uiten als je ca. 3 uur nà slikken prikt.
Misschien zwieren je FT4-waarden na het slikken wat erg omhoog.
Dat zou betekenen dat je je gedurende een paar uur wat hyperig voelt.
Maar dat is wel overdag: bij ochtenslikken om 7 uur hyper je vervolgens om +/- 10 uur, en dat gedurende enkele uren. Daarna zakt je FT4 tot de volgende ochtend volgens je (persoonlijke) halfwaardetijd van het stofje T4.
Zo golven dus je waarden: omhoog en omlaag.
Het is de clou om uit te zoeken of je hyper te maken heeft met de hoogte van je FT4.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
EcitahDec2020.jpg
EcitahDec2020.jpg (39.94 KiB) 1485 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ecitah
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 14:12

Re: Setpoint Ecitah

Bericht door Ecitah »

Dankjewel Kiek, hier heb ik veel aan. Ik slik mijn medicatie om 8.00 en ik voel me dan 2/3 uur later hyper, de laatste tijd gaat het hyperen ook niet in de namiddag weg en heb ik er 's-nachts ook last van.

Ik vermoed inderdaad dat mijn FT4 teveel omhoog schiet. Stel, dit blijkt ook uit het experimentje (om niet nuchter) te prikken, wat is dan verstandig? De dosis een beetje verlagen met 6.25 mcg, om te kijken of ik van dat hyperen afkom?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ecitah

Bericht door Kiek »

Even heel snel: je dosis in 2 delen: 's morgens de ene helft, en later op de middag de andere helft.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ecitah

Bericht door Kiek »

Voorbeeld dosering: eenmaal daags (rood) of tweemaal daags een halve dosering (groen).
Je ziet dat de T4-top bij eenmaal daags hoger (rood) is dan bij tweemaal daags (groen).
Misschien dempt 2 x daags het hypergevoel.
Bijlagen
Halve dosering tweemaal versus eenmaal.jpg
Halve dosering tweemaal versus eenmaal.jpg (59.66 KiB) 1442 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ecitah
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 14:12

Re: Setpoint Ecitah

Bericht door Ecitah »

Beste Kiek, dank voor je antwoord. Ik heb gekeken naar mijn labuitslagen en achter het resultaat van 16.04-2019 TSH 0.08 en T4 22.1, staat er: Let op dit is een gewijzigde resultaat. Dit is dus hoogstwaarschijnlijk een een foutieve labuitslag, het past ook niet in het rijtje. Is mijn setpoint nu anders zonder dit resultaat er bij te nemen. Het lijkt mij interessant om dit te weten.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ecitah

Bericht door Kiek »

Hallo Hatice,

Je set point FT4 wijzigt vrijwel niet. Exact: van 16.56 naar 16.7 pmol/.
Je set point TSH daalt flink. Van ca.1.2 naar ca. 0.7 mU/l.
Dit is een tamelijk groot verschil.

Zoals je ziet laten je waarden langs je curve een grote bewegingsvrijheid toe.
Daarom is een strikt prikregime allesbepalend voor het resultaat.

De curvevorm geeft antwoord op alle vragen over een schildklierhuishouding.
De vorm van je curve was aanvankelijk met alle waarden redelijk gemiddeld.
En wordt met het verlies van de 22.1/0.08 onwaarschijnlijk scherp.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie