Setpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
bergje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2020, 15:57

Setpoint

Bericht door bergje »

Hi
Is het mogelijk voor mij de setpoint te berekenen met de volgende waarden?
Ben erg benieuwd.
Heb in verleden last gehad van subklinische hyper gevolgd door subklinische hypo. Daarom wordt het standaard meegeprikt bij controle door mijn mdl arts al heb ik dus tijdlang geen klachten gehad.Sinds sept dit jaar klachten gehad die passen bij hyper al dacht ik daar niet gelijk aan. Uit controle mdl bleek weer subklinische hyper. Vanaf 2e week december voelde ik dat weer ging vertragen en ging ik me weer meer mezelf voelen. Klopt met bloedwaarden van deze week. Ben alleen erg moe.
Benieuwd of hier iets uit te halen is. Alvast een fijne jaarwisseling in elk geval!

20-2-2017: tsh 3,0 en ft4 15,3
16-09-2017: tsh 2,7 en ft4 16,9
05-01-2018: tsh 1,9 en ft4 15,4
25-09-2019: tsh 2,2 en ft4 15,6
20-10-2020: tsh 0,04 en ft4 22,3
06-11-2020: tsh 0,21 en ft4 17,2
30-12-2020: tsh 3,3 en ft4 12,4
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Bergje,

Het set point gaat over de relatie/werking van je TSH met je FT4.
De app heeft getracht iets van je waarden te maken.
Dat is helaas niet gelukt. Je waarden hebben op papier nauwelijks/geen relatie met elkaar.
Ook met je laatste 3 waarden lukt het niet iets zinnigs te produceren.

Schildklierhormonen hebben een vast individueel 24-uurs ritme.
Dit geldt ook voor mensen aan de levothyroxine (individueel T4-slikritme).
Voor de vergelijking en beoordeling van waarden is het belangrijk om a l t i j d hetzelfde priktijdstip aan te houden:
- vroege ochtend
- nuchter
- zelfde lab (ieder lab heeft ander meetapparatuur, met andere schalen, dus andere cijfers voor exact dezelfde situatie).

Je hebt na een bevalling een subklinische hypothyreoïdie gehad.
Daarom check je jaarlijks je schildklierhormonen.

Het is dan natuurlijk wel de bedoeling de betekenis van je waarden te kunnen waarderen door de bewegingen ervan te observeren. Je hebt niets aan de beoordeling: binnen normaalwaarden. Dat is kleuterwerk.
Misschien heb je je de laatste keer in de vroege ochtend geprikt?
Probeer dan eens in de latere namiddag je FT4/TSH te laten bepalen.
Je treft dan vast andere waarden met een andere TSH.

En andersom: als je laatste waarden van de late namiddag zijn, ga eens in de hele vroege ochtend naar hetzelfde lab. Zo'n uitstap is al leerzaam omdat je leert over de bewegingen van je waarden. Die bewegingen gelden uitsluitend voor jou. Diezelfde bewegingen zie je later ook als je misschien aan de levothyroxine moet.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
bergje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2020, 15:57

Re: Setpoint

Bericht door bergje »

Beste Kiek
Dank voor de poging! Jammer dat niet gelukt is.
Ik heb de laatste 3 keer onder dezelfde condities (zelfde tijdstip in de ochtend en na alleen kop thee) laten prikken. En alle waarden (ook de eerdere) zijn van zelfde lab. Eigenlijk altijd ook s ochtends geprikt. Bij de 1 na laatste waarde slikte ik bètablokkers maar ben ik 24 uur vantevoren gestopt om zo min mogelijk invloed daarvan te hebben op de waarde. Maar wellicht had dat toch nog invloed...
Nogmaals dank voor de moeite die je gedaan hebt!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Bergje,

Gisteravond heb ik een ander kanaal ingeschakeld om naar je waarden te kijken. Beter kijkend met een ervaren timmersmansoog :))

Zulke timmermansogen vinden dan een set point van FT4 16.5 pmol/l met een TSH van 1.2 mU/l.
Ikke, zonder timmervrouwsoog, vond er met de app eentje van 16+ pmol/l met een TSH van 1.1 mU/l.

Je laatste waarde met een FT4 van 12.4 pmol/l is dan best flink onder zeeniveau....
Prik nog eens op hetzelfde ochtendmoment.
Als het aanhoudend zo laag is, dan zou je een 6-maandse proef kunnen vragen met levothyroxine.
En dan beginnen met minstens 85 µg levothyroxine. Dat is iets onder gemiddeld niveau.
Een lagere dosis is zinloos voor 98% van de hypo's.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie