Graag setpoint bepalen bij veel klachten.....

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
CarolienB
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2020, 13:11

Graag setpoint bepalen bij veel klachten.....

Bericht door CarolienB »

Hallo Kiek,
Zou ik jou mogen vragen om een setpoint te bepalen?
Ik ben sinds 2003 sk-patient waarvoor Thyrax. Nu sinds een jaar aan het klieren, ook vooral op mentaal vlak. Stress +++ gehad, waar voor mijn gevoel grotendeels voorbij is doordat ik nu een baan heb die ontzettend goed bij mij past. Thuis ook meer rust gekregen door behalen diploma zoon. Uiteraard speelt Corona hier ook mee, zoeken van een evenwicht is uiteraard wel een dingetje. Maar heb zelf oprecht het idee dat alle grote stressoren voorbij zijn.
Ik blijf me maar niet goed voelen met als klachten:
* Depressieve gevoelens,
* Angst aanvallen, onrust, voornamelijk in de morgen
* Aankomen in gewicht, vanaf eind april +25 kilo.....
* In de ochtend heel erg warm, zweten ++ en vanaf de middag erg kouwelijk
* 7 jaar geen menstruatie na verwijderen Mirena, nu sinds 3 mnd weer heftige menstruaties om de 3 weken
* Bleke huid
* Vocht vasthouden
* Zeurende hoofdpijn
* Enorme spierpijnen in benen en ellebogen, nu weer fors meer na verhoging Thyrax
* Slecht handschrift
* Veel typefouten maken, nu ook tijdens het typen van deze tekst.....
* Onrustige huid
* Futloos haar
* Weinig energie/futloos, maar laat naar bed gaan door angst van de komende onrustige ochtenden.....
* Heel slechte korte termijngeheugen.....

In de zomer AD geslikt, maar daar weer vanaf want deed niks en enorm veel bijwerkingen.
Nu 1x dgs 10 mg Oxazepam, maar wil daar ook niet meer van ivm verslavingsgevoeligheid.......

Pfffff wat een waslijst. Ik word er ondertussen haast moederloos van. Internist en huisarts denken dat mijn klachten puur psychisch zijn. Loop inmiddels bij een psycholoog en hypnotherapeut en homeopaat, maar ook dat zet niet heel veel zoden aan de dijk......
Ik sleep me de dag door.....

Eind december bleek mijn TSH gestegen te zijn naar 3,52 zonder medicatieverandering....

Mijn waardes:

2019
Mei TSH 0,30 FT4 19,2
September TSH 0,28 Ft4 22,5

Met deze waardes voelde ik mij super

2020
Februari TSH 0,46 FT4 20,0
Mei TSH 0,40 FT4 18,9, overstap naar Tirosint
Juni TSH 2,04 FT4 15,2 FT3 2,5, terug naar Euthyrox met Cytomel
Aug TSH <0,01 , FT4 15,8 en FT3 7,3 hyperwaarden en weer moeten stoppen met Cytomel

Sindsdien weer over op mijn eigen Thyrax 5x per week 112,5 en 2x per week 125 mcgr.

Oktober TSH 1,07 FT4 19,1 FT3 3,3
December TSH 3,52, FT$ 17 en FT3 4,6
In overleg met de huisarts waar ik nu weer onder behandeling ben Thyrax opgehoogd naar 7x 125 mcgr.
Nu ruim 3 weken, maar vind het eerder slechter worden dan beter.......

Cortisol in de zomer ook uitgebreid gecheckt meerdere keren. Kwam hoog Cortisol uit ook na suppressietest met Prednison, maar is inmiddels wel gedaald naar binnen de grenzen......
Alle zorgverleners zijn van mening dat het me echt tussen de oren zit, maar zoals ik me nu voel.....dat past ZO niet bij mij......
Altijd enthousiast, energiek, over het algemeen blij, slank en nu........... Ik doe er alles aan om me beter te voelen

Sorry voor het lange epistel...... Dank alvast voor de reactie......
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen bij veel klachten.....

Bericht door Kiek »

Hallo Carolien,

Het set point is een evenwichtstoestand van de FT4, bepaald door de hypothalamus.
Daarmee wordt dus het FT4-set point vastgelegd. De TSH tracht 24/24 uur de dansende FT4 zoveel mogelijk rond die plek vast te houden.
Zodra je met Cytomel, of een ander product waarin T3, experimenteert, krijgt de hypothalamus het idee dat er veel te veel FT4 aangemaakt wordt.
Immers, van FT4 wordt T3 -> wordt FT3 gemaakt.

Daarom zakt de FT4 zodra er extern T3 in het geding is.
Sommige artsen gooien en dan maar pillen T4 erbij, om die zakkende FT4 tegen te houden.
En dan is Leiden in last.

Wat ik wil zeggen: laat de Cytomel staan.
En beperk je tot levothyroxine.
Het gebruik van Cytomel/T3 verstoort de werking van de hypothalamus.

De hulpstoffen van tabletten levothyroxine en de gelei-pil van Tirosint verschillen. De thyroxine is wel hetzelfde, de hulpstoffen van de tabletten levothyroxine houden een snelle opname nog enigszins tegen. Dat doet Tirosint niet. Daarmee krijgt je FT4 al snel een boost.

Heb je weleens geprobeerd om een week geen schildklierhormoon te nemen? Dat is echt te doen, ook als je vrijwel geen schildklierfunctie meer hebt. Na een week is pas de helft van je uitgangspositie aan FT4 verdwenen. En de externe T3 effecten weggevaagd.
Je houdt genoeg over om van alles en nog wat te doen. Geen tentamens, maar de dagelijkse routine wordt niet geblokkeerd.
Laat je dan prikken, en start de volgende dag met een driedubbele dosis. De dag daarna nog eens, en je bent vrijwel weer helemaal bij de tijd.
Je prikt toch ook in de hele vroege ochtend, nuchter, zonder levothyroxine in je maag? In hetzelfde lab?

Zo'n uitgangspositie is een prima begin om je schildklierhormonen wederom op te bouwen. En je beter te voelen.
Je-moet-je-eigen-schildklierhormonen-leren-kennen-om-ze-zo-goed-mogelijk-zelf-te-besturen.
Dan weet je hoe je hormonen in elkaar steken.
En dan weet je ook hoe je dat kunt corrigeren.
Hou je schildklierhormonen in eigen hand!

Hartelijke groet,
Kiek

PS:
Je toename in gewicht kun je je schildklierhormonen niet aanrekenen.
Blijf rationeel, gooi je eetpatroon overboord, en zorg dat je gezond en lekker eet. Alles is best, mits zonder suiker. Niks koekjes of chocolade, niks van dat alles, of yoghurtjes met suiker. Gewoon nooit meer.

En nog een PS:
Het lukt dus niet om je set point te bepalen.
Je waarden zijn niet onder dezelfde omstandigheden bepaald, mogelijk door T3.
Je laatste 2 waarden tesamen geven een set point van 19 pmol/l/1.2mU/l. Maar een basis van 2 waarden is veel te dun.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
CarolienB
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2020, 13:11

Re: Graag setpoint bepalen bij veel klachten.....

Bericht door CarolienB »

Hallo Kiek,
Heel erg bedankt voor je snelle reactie.
Ik kan er zeker mee aan de slag.
Maar mag ik je vragen dat systeem van een week stoppen met Sk-hormoon en dan weer te starten met de 3 dubbele dosis.... Vind dat super spannend! En je zegt dat ik me dan beter ga voelen gezien de beschreven klachten die ik heb?....
Ik prik inderdaad nuchter en bij hetzelfde lab....
Als ik dan na een week prik, waar denk je dan dat m'n waardes op uitkomen?.....
CarolienB
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2020, 13:11

Re: Graag setpoint bepalen bij veel klachten.....

Bericht door CarolienB »

Oeh dat kan inderdaad.... Even kijken hoe ik dit kan aanpassen.....
Plaats reactie