Graag setpoint bepaling Cinneke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Cinneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2018, 12:44

Graag setpoint bepaling Cinneke

Bericht door Cinneke »

Hoi,
Kiek zou je eens willen kijken,
Ik heb geen schildklier meer,
Ik neem de Tirosint s avonds in, tussen inname en prikken zit iedere keer ongeveer 11uur.

137 8 weken tsh 4,82 ft4 17.4
150 6 weken tsh. 3.04
163 3 maanden tsh 1.6 -?
( te vroeg geprikt) 157 tsh 3,15 ft4 19,2, ivm cardiale en tremor klachten.
Bij deze waardes zit de tirosint dus al een halve dag in systeem...
Volgens mij ben ik langs mijn setpoint en heb ik een hogere tsh dan de gemiddelde 1
Ik wil als het wat stabieler voelt smorgens gaan innemen, ik bemerk dat ik snachts wakker wordt, waarschijnlijk op de ft4 piek.

Zou je eens willen kijken,
Ik schat in dat mijn setpoint qua tsh op de 3 moet liggen?
Hartelijk dank
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Hallo Cinneke,

Avondslikken kopieert niet het 'natuurlijke' ritme. Avondslikken is onvoordelig voor de FT3-verdeling (uit de geslikte FT4).
En daar moet je je welbevinden wel van hebben.
Pillen levothyroxine zijn al een inbreuk op het 'natuurlijke' schildkliermetabolisme.
Maak het je lijf niet moeilijker door 's avonds je levothyroxine te gebruiken.

De gezonde schildklierritmiek laat een FT4-verhoging zien rondom 03.00 uur, waarna de FT3 aan komt zeilen. Avondslikken geeft uren eerder een snelle FT4-piek, waarna de FT3 eenmalig een topwaarde laat zien.
De tijd wordt nog overdreven versterkt door het gebruikt van een levothyroxine als Tirosint, waarin nauwelijks hulpstoffen die de opname vertragen. Integendeel. Door het gebrek aan regulerende hulpstoffen zoeft de capsule razendsnel je lijf in, waarna je FT4 snel piekt en de FT3 te vlot volgt. Dit moment van welbevinden passeert door het sliktijdstip tijdens je slaap...

Waarom pas prikken 24 uur na de laatste levothyroxinpil?
Na 24 uur is de dynamiek genormaliseerd naar het normale individuele halfwaardepatroon van de stoffen.
Dit is geen medische maar farmacokinetische stuff. Dat zijn 2 aparte werelden, farma en behandelaars, zonder communicatie.
Slik je mét levothyroxine dan krijg je te maken met de verschillende halfwaardetijden van TSH en T4.
Die twee pieken dan volop in het dynamisch proces van opbouw en afbraak, om te voldoen aan de eisen van je hypothalamus. Dat geeft rommelwaarden.

Slik dus de Tirosint vanaf morgen in de vroege ochtend, zodra je wakker bent.
En prik 24 uur na je laatste inname.

Het set point gaat over de relatie van je TSH m e t je FT4.
Hoe reageert je TSH op het niveau van je FT4?
Die twee heb je nodig om de plaats in het FT4/TSH-vlak te bepalen.
Dan zie je of je hypothalamus tevreden is met het niveau van je FT3.

Je behandelaar heeft deze twee waarden dus hard nodig om de uitslag juist te beoordelen.
Dan leren dokters vanzelf meer over de samenhang van zo'n setje TSH/FT4.

Je portie waarden kan ik jammer genoeg (nog) niet gebruiken.
De verstoringen lijken groot.
Vermoedelijk zal je TSH-setpoint lager zijn dan de 3 mU/l.
Op naar de volgende waarden!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cinneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2018, 12:44

Re: Graag setpoint bepaling

Bericht door Cinneke »

Hoi Kiek,
Ok merci,
Tot voor twee weken geleden zat ik op 163 Tirosint,
Dit voelde al een tijdje niet fijn, na 3 maanden een tsh van
1,6 morgens terwijl ik avonds slik.

Ik heb een contact moment gehad met endo, maar eigenlijk begonnen de cardiale klachten en de tremor pas daarna.

Ik doe nu 150 en 2 keer per week 13, het voelt als te veel, maar het is natuurlijk de vraag of ik de 163 niet nog voel.

Het is zo dat de klachten nu de hele dag aanhouden.
Als ik nu naar de ochtend ga piek ik natuurlijk in de ochtend uren, dan zegt mijn gevoel dat als ik dat wil ik de dosis wellicht even moet verlagen?

Wat is jou idee hierover?
Groet Cindy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

'k Ben geen arts, dus ik kan niets vertellen over ritmestoornissen.
Uit ervaring weet ik dat door teveel levothyroxine het hartritme flink opgepookt kan worden. Vervelend gevoel.

Je zou je dosis Tirosint ook in 2 delen kunnen innemen.
Een portie 's ochtends, en een stukje rondom de middag- of avondmaaltijd.
Dat geeft een betere verdeling van de T4.

Tirosint doorklieven is misschien een beetje plakkerig, maar toch wel te doen.
'k Heb ooit via forum enkele capsules in huis gekregen, en daarmee geëxperimenteerd, ook in stukjes gesneden, en ingenomen.

Heb je misschien bezwaren tegen een gewone levothyroxine?
Dat gewone (prima) spulletje geeft een geleidelijker opname, door hiephoi! de hulpstoffen.
En dat kan een voordeeltje opleveren.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie