Vraag Jotineke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Vraag Jotineke

Bericht door jotineke »

Hallo beste leden van het forum,

Na een aantal jaren kom ik terug op het forum.
Afgelopen week mijn TSH laten bepalen.
Ik ben sinds 2006 schildklierpatient (Graves) heb toen een jodiumslok gehad. Gebruikte de eerste jaren Thyrax en altijd prima ingesteld.
In 2016 overgestapt naar levothyroxine. Ik zat aanvankelijk op 175 microgram Thyrax.
Sinds 2016 zit ik op 125 microgram levothyroxine.
Nu is mijn TSH 3,9. Ik weet nog uit het verleden dat ik mij het beste voelde met een waarde rond de 1 en het liefst onder de 1. Nu is mijn gewicht de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen, terwijl ik juist een gezondere levensstijl heb, wandel elke dag en eet niet overmatig (minder dan de jaren ervoor).
Ik heb net een mailtje naar de ha gestuurd met dit verhaal, ik wil graag weer naar een lagere TSH!

Hoe staan jullie hierin?

Hoor het graag eventjes,.alvast bedankt!

Vriendelijke groet, Jotineke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag

Bericht door Kiek »

Welkom terug!

Je hebt groot gelijk om te protesteren tegen een TSH van 3.9 mU/l.
Dat is abnormaal voor iemand met een levothyroxine-gereguleerde schildklierziekte.
Laat je ook altijd je FT4 erbij prikken?
Anders weet je nooit welke FT4 bij welke TSH hoort.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Vraag

Bericht door jotineke »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik vraag de eerstvolgende keer ook om de T4 mee te laten bepalen.
Wat is het beste welke tijd er tussen te nemen om opnieuw de waardes te laten bepalen (na wijziging dosering).

Vriendelijke groeten,

Jotineke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag

Bericht door Kiek »

De wachttijd is afhankelijk van de halfwaardetijd van L-T4 (=levothyroxine).
Gemiddeld 6 weken, houden de dokters aan.

Ieder lijf heeft een eigen vaste halfwaardetijd.
De halfwaardetijd van T4 kan 3 weken zijn, maar het kan ook 12 weken duren.

Dus na 6 weken op dezelfde dosis zou je een idee kunnen hebben wat die dosis in je lijf heeft gepresteerd.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Vraag

Bericht door jotineke »

Dank je wel :D
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Vraag

Bericht door jotineke »

Hallo,

Vanochtend mailtje gehad van ha, ik mag naar 150 microgram en over 6 weken weer prikken.
Ook gevraagd naar FT4 bepaling.
Blij mee :D

Groeten, Jotineke
Laurinerotterdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2021, 20:53

Re: Vraag Jotineke

Bericht door Laurinerotterdam »

Beste Jotineke,

Ik ben vooral benieuwd naar een oplossing voor gewichtstoename. Ik ben drie jaar geleden gestopt met de behandeling van Graves. Na een jaar medicijnen was ik van 87 naar 103,5 kilo gegaan en ik voelde me zo ongelukkig. Erger dan met Graves. Als ik dit van tevoren had geweten, had ik liever nog de opvliegers, zweetaanvallen en vermoeidheid gehad ook al was dat natuurlijk ook geen pretje.
Ik eet en drink gewoon, sport regelmatig, wandel ook veel. Maar de kilo’s gaan er niet af. Ik zit nu op 99 kilo. Wat ik ook probeer. Dit is enorm frustrerend.

Heeft iemand de gouden tip?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Jotineke

Bericht door Kiek »

Welkom Laurine!

Lastig om je gewicht niet onder controle te krijgen.
Ben je na je Graves in een hypothyreoïdie beland?
Worden je schildklierwaarden zo nu en dan gecheckt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie