Esthen verzoek berekenen setpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
esthen
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2019, 12:05

Esthen verzoek berekenen setpoint

Bericht door esthen »

Goedemorgen,

Graag zou ik mijn setpoint willen laten berekenen. Mijn waardes wisselen nogal ondanks dat ik sinds 6 maanden 88mcg slik. Daarvoor dus aan het opbouwen naar beter voelen. Echter voel ik me nu ook niet optimaal, terwijl ik al wel betere periodes heb gekend.
Ik prik altijd voor inname medicatie en op hetzelfde tijdstip smorgens en bij het zelfde lab.
TSH FT4
2,28 16,6 (waarde van 7 mei 2021)
1,76 15,9
0,91 17,5
1,84 17,7 (hier 88mcg gaan slikken 14-12-2020)
1,39 17,7
1,74 17,4
2,39 17,6
1,51 18,6 ( 8-5-2020)

Ik hoor graag of er een setpoint hierbij berekend kan worden voordat ik weer ga overleggen met de huisarts of de medicatie toch weer verhoogd moet worden.
Alvast. bedankt.
Groet,
Esther
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Esther,

De opgegeven waarden zijn met elkaar niet geschikt voor een set point.
Het set point is geschikt voor mensen die zoekend vanuit een hypothyreoïdie op weg zijn naar een voor hen juist evenwicht van FT4 met TSH. Van (sub)hypowaarden naar euthyreote waarden.

Jouw waarden laten een FT4-variatie zien van ca. 16 tot 18.5 pmol/l, met TSH's van ca. 1 tot 2.4 mU/l.
Dat is te weinig variatie.
Van deze opgegeven waardenreeks vallen vrijwel alle waarden al binnen de foutmarge van de gemiddelde labapparatuur.

Het set point laat de relatie zien van TSH met FT4.
Die relatie staat al vanaf je babytijd vast.
Jouw waarden geven dus onvoldoende variatie aan, die wel nodig is om het set point te vinden.

Een mooie proef om je schildklier te testen is een weekje geen levothyroxine slikken, en in diezelfde week prikken op dag 0, dag 3 en dag 7.
Je weet dan gelijk hoe het staat met je schildkliercapaciteit.
Daar valt op te bouwen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
esthen
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2019, 12:05

Re: verzoek berekenen setpoint

Bericht door esthen »

Hallo Kiek,

Bedankt voor het bericht. Dit betekent dus dat ik met fine tunen misschien nog qua klachtenvermindering iets kan bereiken maar misschien ook niet.
Een week geen levo slikken is voor mij wel heel spannend. Ik ben blij dat ik na een lang tijd me weer enigzins levend voel. Daar moet ik dus eens even goed over nadenken en weet ook niet of de huisarts hier wel in meegaat.

Kun je wel een setpoint bepalen van waarden van meerdere jaren? Ik heb waarden vanaf aug 2018 tot heden waarbij steeds op het zelfde moment is geprikt en zonder levo slikken.

Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord.

Groet,
Esther
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Laten we het proberen, Esther.
Zet ze maar op een rij.
Als ze de hierbovenstaande waarden overstijgen, wie weet lukt het dan wel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
esthen
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2019, 12:05

Re: verzoek berekenen setpoint

Bericht door esthen »

Mijn andere waardes van de paar jaar ervoor

8,45 14
6,1 12,7
5,6 15,2
3,2 17,8
4,08 19,9
4,3 13,6
2,89 14,4
3,53 16,4

Daarnaast heb ik nog een waarde gevonden van toen ik 19 jaar was en nog geen medicatie slikte. Dat was tsh 3,65 en ft4 13
Maar dat is al meer dan 23 jaar geleden...haha

Ik hoor wel of je hier nog wat mee kunt. In combi met de waardes die ik in mijn vorige bericht al aangaf.

Groet,
Esther
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verzoek berekenen setpoint

Bericht door Kiek »

Kijkesaan! Er komt nu warempel wel iets redelijks uit: FT4 ca. 17 - TSH ca. 1.7 mU/l.
'k Heb er wel eentje in de prullenbak gedeponeerd: een hoge FT4 met een véél te hoge TSH. Dat is geen reeële waarde.
Beetje slappe curve. Dat zegt iets over de wijze waarop je TSH reageert op je FT4.
Maar ala, het gaat nog net.

Het hoopje waarden rondom het oranje sterretje is een normaal verschijnsel.
Het is het meest kritische punt waarop een gewone (=gezonde) schildklierhuishouding reageert.

Heb je weleens Cytomel geprobeerd?
Bijlagen
EstherMei2021probe.jpg
EstherMei2021probe.jpg (42.5 KiB) 1107 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
esthen
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2019, 12:05

Re: verzoek berekenen setpoint

Bericht door esthen »

Dankjewel.
Dat zou dus betekenen dat ik met mijn ft4 waarde van de rond de 17 wel redelijk stabiel ben. Dat zag je natuurlijk ook wel terug in de waardes van het afgelopen jaar.
Bedankt iig. Dan weet ik tenminste een beetje waar ik aan toe ben.
Plaats reactie