Setpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Setpoint

Bericht door Flonat13 »

Hai Kiek,

kan je hier al iets mee om mijn setpoint te bepalen? 10 maart: TSH= 71, FT4= 3.99.....19 april: TSH= 0.04, FT4= 25.9.....3 juni: TSH= 0.050, FT4=21.7

Of heb je meer uitslagen nodig?

Groetjes van Natalie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Natalie, hoeveel levothyroxine gebruik je?

Je twee laatste waarden laten een hyperthyreoïdie zien.
Dat betekent teveel schildklierhormoon -> te hoge FT4 met een te lage TSH.

Die lage TSH's laten een trend zien.
Vanwege de veel voorkomende fouten in dat lage gebied van 0.0-zoveel kunnen ze niet gebruikt worden als een bepalende factor voor het set point.

Verlaag je FT4.
Dat is belangrijk.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Setpoint

Bericht door Flonat13 »

Ik ben begonnen met 150 mcg. Na zes weken verlaagd naar 125 mcg. Dus ik verwacht dat het nog een keer naar beneden wordt afgesteld. Morgen heb ik een belafspraak met de huisarts. Ik mag zéker wel naar de 100 mcg denk ik?

Groetjes, Natalie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Natalie, neem 2 dagen helemaal geen levothyroxine in.
Daarna naar 100 µg.
En vervolgens na 4 weken prikken [nuchter, 24 uur na de laatste levothyroxine], in plaats van 6 weken.
Dan gaat die verlaging sneller, en kan je over 4 weken weer bijstellen, of niet.

Het instellen duurt veel te lang.
Dat is schadelijk.
En dat hoeft helemaal niet.
Het het doel zo snel mogelijk op de juiste track te zitten.
Dan voel jij je beter.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Setpoint

Bericht door Flonat13 »

Dankjewel Kiek.... ;)

Groetjes, Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Setpoint

Bericht door Flonat13 »

Hoi Kiek,


Huisarts wilde naar 112 mcgr levothyroxine...En zo geschiedde... :? Naar 100 vond ze een te grote stap...Schiet mij maar in de feestverlichting :(

Ik heb weleens op mijn schildklier laten prikken toen er niets aan de hand was en toen zat ik rond de 2. (hield em weleens in de gaten omdat het in de familie zit) Kan je dan zeggen dat dat zo richting mijn setpoint is? T4 weet ik daar niet van omdat de TSH binnen de marge viel. In 2004 was hij 2.9 en in 2015 2.3

Groetjes van Natalie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Natalie,

Je kunt hooguit stellen dat op enig moment van de dag je TSH ooit rondom de 2.5 mU/l was.
Het set point bij gezonde schildklieren is een gemiddelde van de waarden binnen 24 uur.
Het is immers het punt waaromheen 24 uur per etmaal gedanst wordt door de TSH, om de FT4 op het gewenste niveau te houden, zodat voldoende FT3 gebruikt wordt om de juiste (=niet teveel en niet te weinig) hoeveelheid op dat moment op die plek gebruikt kan worden.

Dat betekent een belangrijke dag- en nacht dynamiek.
Het ene individu heeft een uiterst spaarzame vorm om het doel te bereiken.
De ander zwiert met grote bewegingen door de 24 uur heen.
De TSH's navenant.

Onderling zijn ze niet uitwisselbaar.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Setpoint

Bericht door Flonat13 »

Ik ga sowieso al mijn hele leven smorgens prikken en nuchter van eten en medicatie..Dus dat was mijn TSH in de ochtend tussen 8 en 9 uur. Maar dan kan hij dus smiddags en savonds anders zijn als ik het goed begrijp? Wat een ingewikkeldheid...Lijkt wel hogere wiskunde :lol: In ieder geval bedankt voor je uitleg...Ik leer steeds meer en meer...

Groet, Natalie
Plaats reactie