Setpoint Gravesje

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Setpoint Gravesje

Bericht door Gravesje »

Hoi!
Is het met deze waarden mogelijk om mijn setpoint te berekenen? Vorig jaar februari de slok gehad en blijf nu na volledig hypo te zijn geweest redelijk op de zelfde waarden; vraag me af of ik nog iets zou moeten zakken qua dosis levothyroxine?

Dit zijn mijn waarden sinds de T4 en TSH weer meetbaar zijn, nuchter geprikt voor inname levothyroxine.

6 januari 2021 T4 27 TSH 1.1 (van 125 mg naar 100 mg levothyroxine)
16 februari 2021 T4 20 TSH 1.1 (100 mg levothyroxine)
9 maart 2021 T4 17 TSH 2.2 (100 mg levothyroxine)
15 april 2021 T4 20 TSH 2.0 (100 mg levothyroxine)

Liefs,
Gravesje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Het lukt niet, Gravesje!
De verschillen in TSH zijn minimaal bij de grote verschillen in FT4.
Zo zou je bij een FT4 van 27 een TSH mogen verwachten van 0.zoveel.
Maar dit patroon hoort vast bij een instabiele ontwikkeling van Graves via slok naar hypo.
Leerzame waarden!
En op naar je volgende waarden.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
GravesjeJun2021.jpg
GravesjeJun2021.jpg (29.78 KiB) 1483 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Setpoint

Bericht door Gravesje »

Hoi Kiek!

Bedankt voor het nakijken en je uitleg. Inderdaad een onsamenhangend geheel eigenlijk zo, interessant om te weten.

Ik heb de volgende waarden afgewacht;
2 augustus 2021 FT4 16 TSH 3.0 (100 mg levothyroxine)
🤷🏼‍♀️

Ik had voor het prikken het gevoel dat ik hormoon tekort kom, maar of ik nu echt aan de (te) lage kant zit..zucht..soms weet ik echt niet welke waarden goed voor mij zijn?

Liefs,
Gravesje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Dag Gravesje,

Het nieuwe groene blokje komt dus op de lineaire verticale as bij de TSH van 3 mU/l.
Als ik vanaf dat punt een curve zou maken, dan ligt ie curve veel te plat. Een hele flauwe bocht. Dat is fysiologisch fout.

Dus ik moet iets wijzigen.
Ik gooi het groene blokje rechtsonder in de prullenbak.
Dat is een hyperblokje, met een onwaarschijnlijke combinatie FT4/TSH.

Maar ook dan krijg ik een onnatuurlijke curve te zien.
Het lukt dus niet met je opgegeven waarden.

Stel dat je laatste waarden [16/3] wél juist gemeten zijn, nuchter 08.00 uur, zonder levothyroxine in je maag, én je heb een super doorsnee werking van je hypothalamus/hypofyse/schildklier, dan heb je een FT4 nodig van ca. 17.5 pmol/l met een TSH van iets boven de 1 mU/l.

Wat waren ooit je hypowaarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Setpoint

Bericht door Gravesje »

Aah zo. Helder!

Inderdaad nuchter geprikt, alleen prik ik wel altijd om 08.30 uur, en voor inname levo.

Na de bestraling (vorig jaar maart) is dit verder de enige waarde waarbij zowel de T4 als TSH waarde meetbaar was;
2 juni 2020 T4 2 TSH 6.7
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Setpoint

Bericht door Gravesje »

Ik heb het nog even nagekeken en als ik de waarden naast de (verergering/vermindering van) mijn klachten/symptomen leg, heb ik het idee dat ik het beste ga op een FT4 van 18.. op basis daarvan zou een FT4 van 17.5 ongeveer dus wel overeenkomen!
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Setpoint

Bericht door Gravesje »

Kiek schreef: 24 jun 2021, 10:36 Het lukt niet, Gravesje!
De verschillen in TSH zijn minimaal bij de grote verschillen in FT4.
Zo zou je bij een FT4 van 27 een TSH mogen verwachten van 0.zoveel.
Maar dit patroon hoort vast bij een instabiele ontwikkeling van Graves via slok naar hypo.
Leerzame waarden!
En op naar je volgende waarden.

Hartelijke groet,
Kiek
Dag Kiek,

Ik heb weer geprikt;
29 november 2021 T4 18 en TSH 2.2

Doet dit iets met de curve?

Ik vind het wel gek dat mijn TSH nog steeds zo vreemd in verhouding staat tot de T4 waarde. Zou dit een blijvende verschuiving zijn na de slok? Ik voel me namelijk ook best hypo en alsof mijn lichaam om meer schildklierhormoon vraagt.. terwijl ik me voor de slok een stuk beter voelde met een T4 waarde van 18. Heb jij dit vaker gehoord/gezien, eventueel ideeën over?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gravesje

Bericht door Kiek »

Wil je de waarden op een rijtje zetten?
Dan hoef ik niet zo te zoeken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Setpoint Gravesje

Bericht door Gravesje »

Natuurlijk! De waarden;

6 januari 2021 T4 27 TSH 1.1
16 februari 2021 T4 20 TSH 1.1
9 maart 2021 T4 17 TSH 2.2
15 april 2021 T4 20 TSH 2.0
2 augustus 2021 FT4 16 TSH 3.0
29 november 2021 T4 18 en TSH 2.2
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gravesje

Bericht door Kiek »

Hoi Gravesje,

Dank je!

Je waarden op een rij, en dezelfde dosering van 100 µg LT4, doet vermoeden dat er nog steeds een deels actieve schildklier aanwezig is.
Je prikt voor slikken -> dan zou je een regelmatiger FT4 moeten hebben. Buiten je FT4 van 27 pmol/l in januari 2021, sleurt je schildklier je FT4 van 16 naar 20 pmol/l op dezelfde dosis, en slik/lab-omstandigheden.

Het verloop/de vorm van je curve laat een variatie zien van FT4 waarbij te weinig variatie van de TSH.
Dan krijg je een te platte curve. Dat klopt niet met een gewone schildklierhuishouding.
Het lijkt wel alsof je TRH-instelwijzer een beetje heen en weer zwabbert.
Dat geeft wel variatie in de FT4 (4 pmol/l), maar veel te weinig variatie in de TSH (max. 1.9 mU/l).

Het lijkt net alsof er nog een beetje onafhankelijk Gravesweefsel (=T3) actief is.
TSH blijft dus min of meer op z'n plek, en de FT4 zwabbert wat heen en weer.
Dus de hypofyse lijkt niet te weten hoe de schildkliervlag erbij hangt.

Meer informatie zouden de variaties van de FT3 geven, samen met je FT4/TSH.
Het draait per slot allemaal om die FT3.
Die wordt in gezonde situaties door de hypothalamus zo goed mogelijk constant gehouden.

Hieronder een plaatje van je curve [daar set point: FT4 16.46 met TSH 2.96].
Ik zou dit niet als streefwaarde nemen.
Eerst kijken of er iets met die FT3 aan de hand is.
Het is natuurlijk moeilijk om eenmaal per 6 weken een instabiele schildkliersituatie via het lab te pakken te krijgen.
De FT3 is zóveel maal beweeglijker dan de FT4! [zie halfwaardetijd]

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
GravesjeDec2021.jpg
GravesjeDec2021.jpg (40.51 KiB) 1194 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie